Ny dom har kommit angående kamror på multikopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Den är köpt via ebay... okänd fps men ganska dålig, knappt värd priset...320*240px

troligen en export kamera

PART NUMBER VIDEO FRAME RATE APPLICATION
    334-0001-00 Standard NTSC 30 HZ U.S. or License
    334-0001-00S Low Rate NTSC 7.5 HZ EXPORT – No License
    334-0001-00P Standard PAL 25 HZ U.S. or License
    334-0001-00PS Low Rate PAL 8.3 HZ EXPORT – No License
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
      • sep 2015
      • 288

Spelar ingen roll om det är laga kraft eller inte, DI vinner om det blir rättegång och då blir det inte kul. Alltså är vi rökta om vi flyger och åker dit.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
        • sep 2015
        • 288

Jag kör också med flir och ir samt natt/dag kamera, en utmärkt kombination som täcker nästan alla behov på samma kopter, tänkte ha den till missing people, men regelverket sa annat så nu används den vid jakt istället.

Tänkte börja flyga autonomt utan kamera, undrar om det är bättre /säkrare.

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Jag har haft samma tankar som dig Kenneth. Jag har flugit flera gånger åt diverse verksamheter - men pga regelverk och byråkrati - så gör jag det som hobby och inte på uppdrag åt någon.

Det är helt galet med tanke på att man försöker hjälpa folk i nöd...

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Helt rätt Undcon, håll det som hobby, då behövs ännu inga tillstånd och det går bra att fakturera ändå om det skulle bli aktuellt. Vinn-Vinn.

Samma här, har som hobby att göra filmer åt andra föreningar.

Konstigt att de inte kan acceptera en kopter vid flygning åt MP, med tanke på räckvidd och enkelhet.
            DS-24 operatör.
            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Quaddaren
              • apr 2013
              • 177

Tyvärr så har det inget med fakturering att göra för att det skall anses som verksamhet. Så fort man utför något på uppdrag så är det tillståndspliktigt vad det gäller Transportstyrelsen och därmed också en speciell försäkring. Likaså naturligtvis Försvarets bildgranskning som gäller för alla, oavsett om det är hobby eller verksamhet. Kameralagen kommer man heller inte undan.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Exakt - byråkratin slår hårt även om vi leker med vår hobby...
                År det på uppdrag åt någon (oavesett idell verksamhet eller ej) så är det UAV som gäller.
                (jag pratade med TS om just det)

Då kostar helt plötsligt min hobby massa pengar i form av tillstånd o dyl.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Det finns ju snart inget man kan göra eller äga idag som man får frågan "har du tillstånd?" eller "är det lagligt?"
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• arrow
                    • jul 2015
                    • 25

Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94
                    Spelar ingen roll om det är laga kraft eller inte, DI vinner om det blir rättegång och då blir det inte kul. Alltså är vi rökta om vi flyger och åker dit.
                    Jag tror att polisen och andra har betydligt viktigare saker för sig än att jaga oss om det nu blir så. Blir väl lite civil olydnad då.. Ju fler av oss som vågar stå upp dessto svårare blir det att tysta ner de.

Det viktigt är nog dock att hela rc hobbyn går ihop och talar med en röst. Det är fortfarande för mycket käbble mellan RC flyg och RC multicopter. Det är helt klart så att TS/DI är ute efter oss alla vare sig vi flyger plan eller flyger multicopter.

Kommentar

• karstena
                      • okt 2012
                      • 382

Når det gælder at stå som en samlet masse. Hvor er Svensk flyforbund i dette.

Som jeg ser de nye regler så vil det jo amputere vår hobby væsentlig. Der er billedforbud, 90% av os har utstyr for mer eller mindre prof fotografering. Mange har quat med fpv for bare at flyve res, de vil nu flyve ulovlig hver gang.
                      I samme åndedrag så har vi nu fået 120 m højdeloft. Det sætter stortset alle glidefly på jorden. Vi simpelthen få samlet os til en stemme.
                      Men jeg trodde faktisk det var en del av forbundets job at ivaretage vår hobby.

Kommentar

Arbetssätt...