FPV och flygfoto är olagligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Om du hänvisar till grundlagen om yttrandefrihet så ska den stå över en föråldrad och feltolkad lag från 1990-talet, så filma på
    fredrik

Kommentar

• Paw85
      • jan 2016
      • 4

SVT kommer inte sluta använda drönare, eftersom de menar att de är skyddade av yttrandefrihetsgrundlagen samt att dommen i fråga är mot ett privat företag (Källa: http://www.kamerabild.se/nyheter/fot...ma-med-dr-nare )

Kan vi då som modellflygare likt SVT tolka dommen att den bara hänvisar till privata företag som använder drönare?
      Att vi som använder dem för hobby inte binds av dommen?

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Flyg! Använd grejerna!
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Haha jag har fortsatt filma och lägga upp det som förut - skönt att fler gör så ; ringde polisens informationscentral (landets eller Uppsalas, osäker) och frågade om jag bröt mot lagen när jag flög fpv och om jag också spelade in samt publicerar materialet vad för lag bryter jag mot och vad är straffsatsen för det !

hursomhelst när kvinnan frågat sina kollegor ca 15-20min och kom tillbaka i telefon så hänvisade hon vidare frågan till länsstyrelsen, mao kunde de inte komma till konsensus på infocentralen! !!
          jag sa glatt "OK då är det inte så olagligt då kanske"

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Och skall vi vara lite ärliga? ? Även med en gopro på 1080p el en 4k-kamera så försvinner ansikten och igenkännbara drag redan vid 10-12m höjd - och det är om man är still..

Kommentar

• Swordlake
              • jul 2015
              • 28

Jag bor i villa med en skaplig tomt. Nog borde jag väl få flyga på den? Iof måste man ju ansöka för egna övervakningskameror på tomten.. men ja.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Det är väl folk som söker/frågar efter förbud och som inte bryr sig om regler som ställer till det för oss?

Kommentar

• Killenheladagen
                  • sep 2015
                  • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning
                  Det är väl folk som söker/frågar efter förbud och som inte bryr sig om regler som ställer till det för oss?
                  Känns mest som folk som köper en kapabel multirotor DJI-typ som impulsköp och går ut med dessa och röjer utan tanke på regelverk etc.

Jag tycker denna grupp inte är densamma som (oss) hobbyentusiaster, bygger våra egna maskiner och har koll på fler regler än vi behöver och lägger till sunt förnuft till det - att allt är en röra nu är ju lite skrämmande men förr eller senare kommer lagstiftarna att komma ikapp hoppas jag.
                  Som det är nu är de flesta osäkra på vad som gäller och inte, t ex frågade jag polisen i uppsala om d var lugnt att jag rippade några accar fpv och de kunde ej svara på detta alltså huruvida det var mot lagen eller ej.

Mitt ställningstagande att fortsätta som förr innebär inte mer risker för allmänheten bara för att en illa tolkad lag går igenom. Flyger fortfarande med lika mycket vett som innan domen, tycker Sveriges inställning till detta är på kalle anka -nivå.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                    Som det är nu är de flesta osäkra på vad som gäller och inte, t ex frågade jag polisen i uppsala om d var lugnt att jag rippade några accar fpv och de kunde ej svara på detta alltså huruvida det var mot lagen eller ej.

Det var just det jag tänkte, att om man frågar efter förbuden så lär du bli förbjuden. Nästa gång du eller nån frågar så har de tagit reda på detta och säger NEJ! Istället för att om nåt händer kunna gardera sig med att inget är tydligt eftersom vetskapen inte ens nåt myndigheterna. =) Ju mer vi tjötar med alla om förbud, desto snabbare blir det hysteri och förbuden haglar.

Kommentar

• Killenheladagen
                      • sep 2015
                      • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning
                      Det var just det jag tänkte, att om man frågar efter förbuden så lär du bli förbjuden. Nästa gång du eller nån frågar så har de tagit reda på detta och säger NEJ! Istället för att om nåt händer kunna gardera sig med att inget är tydligt eftersom vetskapen inte ens nåt myndigheterna. =) Ju mer vi tjötar med alla om förbud, desto snabbare blir det hysteri och förbuden haglar.
                      Det är sant, tänkte inte på det på det viset, men det känns ju inte helt 100 att stå i skuggorna så att säga, tror chansen till rimligare lagstiftning inte är långt borta om nån (vi!) Själva ev lägger fram en handlingsplan, man skulle kunna ha utbildningar och "körkort" el nåt lämplighetsintyg för olika flygtyg; t ex där fpv är en tilläggsutbildning där man förstår sig på antenner och frekvenser och kanske gå så långt att tillåta fpv bortom Los om man genomgått lämpliga prövningar?

Det skulle vara allt annat än idealiskt om detta blev en grej som alltför unga ger sig på,(nu när priser för kapabla rtf-racers börja krypa under 200US)
                      - om var tredje 12 årig pojke har en 4s - racequad då blir det farligt..

Mvh Gustaf

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Med tanke på att vi som inte har amatörradiocert bara får ha sändare med 25 mW uteffekt på 5,8 GHz-bandet så skall vi nog vara lite försiktiga med att både berätta vad vi använder för grejor och att tro att vi skall kunna få nån form av tillstånd att flyga LOS. De som flyger eller har flugit fullskalaflyg vet vad omständligt och dyrt det blir om Luftfartsverket blandas in i sådana här frågor så det skall vi nog hålla oss långt ifrån.
                        Roger

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Den regeln borde verkligen skrotas!!! jag tycker att 200mw på 5ghz behövs minst på en quad som man ändå alltid flyger hyfsat nära (inom LOS iaf) det blir ju en säkerhetsfråga också man vill ej krascha pga taskig Videolänk. 25mw är bra inomhus dock, bättre än 600mw som bara studsar omkring upplever jag.. vet nån vad anledningen till 25mw -begränsning ?

Då bör man ha nya formen av osd där man kan ställa om vtxen medan man flyger teoretiskt..

Kommentar

• Gogeli
                            • sep 2014
                            • 7

Samt att i Juni månad (tror jag det var) ska saken tas upp igen.
                            Det på grund av att dessa beslut är tagna med en föråldrad lagtext.

Så man kan nog vara ganska säker på att det blir nog bra till sommaren typ..
                            Bosatt på Värmdö/Gustavsberg

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Post och telestyrelsen sätter regler för frekvensbanden
                              tex
                              25mW för 5.8Ghz
                              100mW för 2.4Ghz

UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Killenheladagen
                                • sep 2015
                                • 1394

Ursprungligen postat av UndCon
                                Post och telestyrelsen sätter regler för frekvensbanden
                                tex
                                25mW för 5.8Ghz
                                100mW för 2.4Ghz

http://e-tjanster.pts.se/radio/frekv...n/Service.aspx
                                Kanske OT men vem ser till att dessa regler efterföljs av handeln? Man kan t e x köpa wifiboosters där "boostningen" sker via extra kraft, de lär isåfall ej vara OK att använda men de säljs likväl billigt (t o m på Lidl):

Handen på hjärtat, hur många använder sig av 25mw vtx för flygning? Som repeater eller för inomhusbruk är 25mw bra och i vissa fall bättre än en starkare vtx men ute på fältet känns det som en kraftigt ökad risk för krasch pga taskig video ; jag kör nu en dedikerad mottagare med en crosshairantenn i diversity med IBCRAZYMADMUSHROOM och så länge jag är inom crosshairantennens fält så är det hyfsat ok men att flyga bakom mig eller bakom träd som är bakom mig är d bara att glömma; jag ställde ned min vtx t 25mw för att testa om det räckte men det var knappt; min kompis åkte med och hade mina FSattitudev2or med en cloverleaf och han rapporterade att det knappt var flygbart tidvis.

Det var väl goda nyheter förhoppningsvis att de skall ändra på reglerna förhoppningen är väl från min sida att reglerna kommer åtminstone tilllåta (helst främja) hobbyn och industrin att existera utom skuggorna s a s;

En idé skulle ju kunna vara att om vi nu behöver flyga med kraftig uteffekt och kameror att vi då får göra det på dedikerade platser och att vi får hållas där - man kunde ha olycksfallsförsäkring och bilda klubb typ. ... (vänta, detta finns ju redan? Kallas flygklubb och det är märkligt att vi inte får göra vad vi vill där, man skulle kanske kunna deklarera flygklubbarna som små kontrollzoner och nån form av egen risk-mentalitet kombinerat med klubbmiljö och ökad medvetenhet om risker men framförallt hur jvla roligt man kan ha när man flyger ihop. Oavsett fpv eller Los - jag gillar båda .

Mvh Gustaf

Kommentar

Arbetssätt...