Strömmata VTX och kamera utan specs!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Strömmata VTX och kamera utan specs!!

Hej!
    Förhoppningsvis kommer min nya ZMR idag och min gamla quads kamera och 200mw vtx skulle bli en perfekt liten backpack som skulle vara kul på eztrainern då vikten på dessa är låg.

På quaden tar dessa komponenter ström från flygaccen genom pdb:n, jag kan ej specs på nån av dessa men tänkte försöka mata m 2s, har en pololustepup t 12V om jag behöver, också ett filter med stepdown till ren 5v eller 6v, jag kan välja, f n sitter det en 3pins connector i både kamera och vtx, kopplat m signal-plus-minus , kameran har dock fler connectors och jag har en massa sladdar jag tror jag ska om möjligt koppla så kameran matar vtx:en, är detta korrekt?

Det är inte farligt att mata med för lite ström så jag bör börja lågt och krypa uppåt, har ett gammalt "powersupply" ltronix b300d där jag kan mata 0-50V m 1-5A CC. Bör kanske testa där först och bara skuva upp volten till grejerna sparkar igång? Kan jag to m vara så fräck att jag kopplar mitt kraftagg till battericonnectorn och slå till vid 3.3V och se om kamera och vtx fungerar och på samma sätt skruva upp V tills de ger bild? Bör mata 0.2-0.5A?

Om nån är riktigt gullig så kan ni göra ett diagram jag kan följa?

Kameran har en 3pinsconnector(används nu), en 4pinsconnector(har connector till denna port) och en 5pins-markerad för osd.

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Om du skall göra en liten kompakt backpack - kan du inte driva den med ett 1S-LiPo ? Har en klubbkompis som kör på det sättet på sin hembyggda backpack. Men det beror givetvis på resp komponents specar.
    Roger

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Din VTX är 12volt - jag har inte sett några andra med mindre (om du inte byggt den själv)

Är det tex en vanlig boscam 200mW 5.8Ghz så kör du 12V

Kameran kan i värsta fall vara 5V då det finns en del sådana, jag har själv 2st...

Bilder säger mer - så lägg gärna upp några på dina saker.
      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
        Om du skall göra en liten kompakt backpack - kan du inte driva den med ett 1S-LiPo ? Har en klubbkompis som kör på det sättet på sin hembyggda backpack. Men det beror givetvis på resp komponents specar.
        Roger
        Jo jag vill helst det, har en hög 1s-accar som är lätta och bra, dock vetjag ej om komponenterna fungerar med 1s, kan jag stepuppa 3.7V t 12V med den här lilla söta polulun verkligen?

Om det fungerar är det att föredra så jag inte får en massa voltdropp när jag använder motorn, känns som det skulle orsaka störningar..

Tack för input!

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av UndCon
          Din VTX är 12volt - jag har inte sett några andra med mindre (om du inte byggt den själv)

Är det tex en vanlig boscam 200mW 5.8Ghz så kör du 12V

Kameran kan i värsta fall vara 5V då det finns en del sådana, jag har själv 2st...

Bilder säger mer - så lägg gärna upp några på dina saker.
          Den går på 12V nu , kameran går också direkt på 12V tror jag, den tar ström där esc:ernas ström-matning från pdb är lödd, dvs 12v(?)
          Jag tänker jag behöver bara skapa en strömkrets, 12v och behålla nuvarande connectors i dvs signal från kamera till vtx kapa alla + och minus och skapa en krets från ett batteri och inkludera. Stepupen där, behöver jag nåt filter? Har bara ett för 7.4V som ger ren 5 eller 6V...
          Tack för hjälpen

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Nu hjälper det inte dig men dom grejor du har men det finns ju andra prylar som klarar 1S - t ex denna TX - http://www.banggood.com/FPV-5_8G-200...3-p-84780.html
            och denna kamera - http://www.banggood.com/600TVL-8_0MP...-p-984345.html
            Sen behöver du nog en liten DIP-switch och en liten antenn men det kan bli rätt kompakt trots allt.
            Nu finns det säkert bättre kameror i den storleken men det vara bara ett exempel...
            Roger

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Sätter du dit ett nytt batteri separat för kamera/vtx så behövs inget filter. Tänker du driva det från samma acce som motor/sec är inkopplat på kan det behövas ett filter - dock inte alltid...ibland funkar det bra utan filter

Kommentar

• Killenheladagen
                • sep 2015
                • 1394

Nu gick all tid idag till nya quaden men jag ska för det första skapa en snygg krets (hittade ett till filter dessutom) som jag kan mata med mitt aggregat och skruva upp och se när kameran respektive vtxen slår till, om de kan köras på 2s blir det mycket enkelt för mig, detta blir bra, tack allesammans!

(Sonykameran 500tvline-nåt har ett hardcase, bör nästan skruva upp det för viktens skull? Den behöver inte längre hardcase då den inte skall sitta på en kraschbenägen quad längre

Tack för hjälpen och länken! Den verkar som nåt kul för inomhus eller parkflyers!
                Men kameran där? Cmos? Skall man inte uteslutande försöka hålla sig till ccd-kamera fpv?

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Kameran är säkert inte optimal men den var liten vilket säkert är en bra egenskap om man skall bygga nåt lätt och kompakt. Så letar man runt lite (vilket jag inte gjorde) så hittar man säkert nåt bättre.
                  Roger

Kommentar

• Killenheladagen
                    • sep 2015
                    • 1394

Hum, hej allesamman,
                    Tack för länken McRegor uppslattar din ansträngning dock använder jag nog den här rätt bra ccdkameran jag har även om jag behöver 12V till den...

jag tänkte om jag vill driva hela kärran med 3s istället för stepup till 12V från 2s och driva fpvgrejerna via balanskabeln,

Jag hittade dessutom ett litet filter PÅ min quad(urkopplat) som jag kan använda, problemet om ni vet hur en fms easytrainer 1280 ser ut är det trångt, tänkte toppmontera kameran och vtx bakom med antennen lateralt och vinklad åt sidan.

Problemet om (som jag önskar) att 3s1500-accarna är för tunga(CG framtungt) för att ligga där de ska vilket betyder att de två servon (rudder och elevator) som är parallellt monterade behöver flyttas - sett bixlers där dessa servon är monterade på "bommen" till aktern s a s, detta blir då en rätt stor operation, om det skall köras m 3s..

Alternativet är min lilla polulu12Vstepup , om jag leder 2s genom balanskontakten via den till fpvutrustningen är det då störrre chans till störningar än om V inte behöver bli uppad, detta lilla filter, det sätter jag väl efter stepupen om jag väljer den lösningen?

Ang stepups, kan en polulu 12v stepup skicka upp 3.7V t 12V?
                    Isåfall kan jag väl köra ex ett 800mah 1s batteri för hela fpvpaketet vid sidan av vilket väl är att föredra när det gäller videolänk?

Kommentar

• Killenheladagen
                      • sep 2015
                      • 1394

Bump!

Detta projekt framskrider sakta, fick inget svar ang stepuppen så jag tänker och hoppas att den gör vad den ska och kan ge 12V från ett 2s- från balanssladden.

Jag har lött kablaget och nu tänkte jag dubbelkolla lite med Er,

Det är bättre att dra de 2 pluskablarna jag behöver (kamera, vtx) från stepupens pin direkt än att "skarva" plus-sladden efter den nånstans och dra till komponent, eller spelar detta ingen roll egentligen?
                      Angående jord/minus, jag kan sätta minussladdarna ihop på samma sätt som pluskablarna? Och bör tvinna dem?

Såhär blir det då,

Acc balanskabel till pololustepup12V till 2st pluskablar - en till vtx och en till kamera, samma med minuskablar samt en signalkabel från kamera till vtx.

Korrekt??

Mvh Gustaf

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Du bör alltid ha "common ground" dvs koppla ihop minus(jord) med varandra för att minimera störningar.

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Ursprungligen postat av UndCon
                          Du bör alltid ha "common ground" dvs koppla ihop minus(jord) med varandra för att minimera störningar.

ja precis, för att undvika jorsslingor? har jag rätt då?

men det skrivna schemat om du fick nån överblick såg OK ut ?

mvh G

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Du skall inte plocka ut 2S från ett 3S batteri- det kommer bara bli obalanserat

Bättre att köra allt på 3S och strunta i din step-up

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

du menar förstås tvärtom? ej ta 12V från ett 7.2V accpaket, menar du för att jag planerade ta från balanskontakten och att det skulle bli dålig balans mellan de två cellerna? eller att strömmatningen skulle bli obalanserad = ej bra för FPV?

Har 3s-accar i bra storlek(3s1500 35C) men de är lite tunga, behöver sätta RUDDER och ELEVATOR-servona på bommen isåfall för CG och för utrymmet, verkar jobbigt men görbart.

Så stepups fungerar generellt sett inte bra? eller är det bara i denna applikation (*FPV)?

mvh G

Kommentar

Arbetssätt...