clover leaf antenn med strålande prestanda (VSWR uppmätt)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamelkungen
    • sep 2008
    • 238

Har flugit endel med den här antennen nu och bara konstatera att den är superbra !

Dock bör man sätta tunn virtråd kring "kärnan" för att få lödningarna att hålla ordentligt. En pinne lossnade för mig.

Kommentar

• bjornez
      • jan 2009
      • 194

Man nämner ett kort mått och ett långt mått (det är väl om man bygger som iBzcrazy gör men i filmsnutten i början så har man utgått från 3 likadana förbockade trådar och även tagit med extra längd för att få lödytor mot skärmen och mot mittledaren. Är det korta måttet det som ingår i varje blad i treklövern så att säga? Alltså långden ut till ytterkanten, det krökta ytterkanten samt sträckan in igen. Går det att förstå min beskrivning
      Stämmer bra som du säger, om du vill göra som i filmen så är det 3st av det korta måttet och sen kan du lägga till lödyta.
      Det är måttet där tråden möter jorden som räknas.

Jag tror "Skew Planar Wheel" antennen ska vara bäst på markstarionen i kombo med clowerleaf på planet, men jag tror inte du har så stor fördel att ha den på en tracker, om du inte använder den som Diversity backup antenn.

På en tracker skulle nog en helical vara grymt!
      http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791

Mvh
      Björn
      Senast redigerad av bjornez; 2011-07-02, 13:26.

Kommentar

• MrOvanhill
        • jan 2008
        • 468

Jag har ju faktiskt börjat knåpa på en helix till in kommande antenntracker. Här är lite exempel från mitt kalkylblad på Google Docs. Det är inte snyggt och inte färdigt, så ni får ta det för det det är.

Är det intressant kan jag säkert dela med mig av det.
        Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-07-02, 16:24.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
          • 5250

Finns redan ett färdigt ark på google med alla olika antenner från IBCrazy

//DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Aaahh... Ännu bättre :-D

Kommentar

• MrOvanhill
              • jan 2008
              • 468

Heads up! ​Kontrollräkna gärna...

Man ska inte lita helt på det där kalkylbladet om man gillar millimetermått. De är sporadiskt en tiopotens fel. I övrigt var det helt kanonbra!

Kommentar

• JohanF
                • sep 2008
                • 18

Jag tänkte bocka till en klöverantenn jag också till videosändaren på min quad. Var får man enklast tag i antennsladd med kontakten?

/Johan

Kommentar

• MrOvanhill
                  • jan 2008
                  • 468

jag köpte kontakter och kabel på electrokit.se

Kommentar

• bogieboy
                    • feb 2011
                    • 1054

Någon som kan förklara hur jag löder ihop sma kontakten ska man löda mittenledaren på stiftet först och sticka igenom kontakten eller tvärtom? fattar ni? Någon som har bilder eller en länk?

Kommentar

• MrOvanhill
                      • jan 2008
                      • 468

ja visst är det så!

Om du inte ar en skaltång för coaxkabel:

Börja med att skala ytterskalet, kapa till vävstrumpan lagom lång, sedan skala innerisoleringen ca 1,5-2 mm längre än vävstrumpan och kapa till ledaren så den blir lagom lång för stiftet.

Löd/krimpa stiftet och peta in det med kabeln i kontakten. Tryck på vävstrumpan på utsidan av kontaktens rot och löd/krimpa fast den. Avsluta med att isolera roten på kontakten.

Kommentar

• bogieboy
                        • feb 2011
                        • 1054

Ursprungligen postat av MrOvanhill
                        ja visst är det så!

Om du inte ar en skaltång för coaxkabel:

Börja med att skala ytterskalet, kapa till vävstrumpan lagom lång, sedan skala innerisoleringen ca 1,5-2 mm längre än vävstrumpan och kapa till ledaren så den blir lagom lång för stiftet.

Löd/krimpa stiftet och peta in det med kabeln i kontakten. Tryck på vävstrumpan på utsidan av kontaktens rot och löd/krimpa fast den. Avsluta med att isolera roten på kontakten.
                        Tackar för det. :-D nu är det dags att sätta ihop ett par :-)

Kommentar

• MrOvanhill
                          • jan 2008
                          • 468

Bilder vill vi se :-D

Kommentar

• bogieboy
                            • feb 2011
                            • 1054

Jag är inte färdig än men jag har gjort ett par antenner utan kontakter. Och en med fast den är det fel kontakt på ville bara testa lite :-)! Den icke färdiga är i 0.8mm MAG tråd och den med kontakten 1mm TIG tråd!

Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0481.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,8 KB
ID: 482419 Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0480.jpg
Visningar: 1
Storlek: 13,0 KB
ID: 482420

Jag har gjort dom med tre separata clöverblad! Och jag använder silverlod för att det ska bli lättare att löda dit coaxial-sladden utan att det släpper!
                            Kommer mer bilder när jag satt dit rätt kontakt men då blir det med lite längre sladd så jag kan få ut den på vingen!
                            Senast redigerad av bogieboy; 2011-07-04, 15:04.

Kommentar

• MrOvanhill
                              • jan 2008
                              • 468

Det ser superfint ut tycker jag. Riktigt ren och snygg.

Kommentar

• bjornez
                                • jan 2009
                                • 194

Jag är väldigt sugen på att lära mig hur man mäter upp antennen, är det någon som har lust att förklara hur man gör och vad man behöver?

Kommentar

Arbetssätt...