clover leaf antenn med strålande prestanda (VSWR uppmätt)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrOvanhill
    • jan 2008
    • 468

Eller köp en rulle på Biltema om du har en sån butik i närheten. Det kostar en femtilapp ungefär och räcker till alla antenner du kommer att behöva.

Kommentar

• kamelkungen
      • sep 2008
      • 238

Byggde precis en clover leaf 3-blad antenn för passbandet 1200-1300MHz
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00088.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,2 KB
ID: 483119

Fick följande data:
      [MHz][VSWR]
      1240 1.67
      1280 1.28
      1320 1.15
      1360 1.33

Grymt bra prestanda jämför med en orginalantenn som ligger kring 1.8 genom hela registret
      Senast redigerad av kamelkungen; 2011-10-07, 11:01.

Kommentar

• MrOvanhill
        • jan 2008
        • 468

Har du mätutrustning för sånt du?

Intressant...

Hmmm... Nu såg jag vad du jobbar med. Finns det en koppling där månne?

Kommentar

• bogieboy
          • feb 2011
          • 1054

Jag har en fundering om man monterar klöver antennen upp och ner under vingen ska man fortfarande ha båda höger skruvade?

Sent from my super duper GT-I9100 using Tapatalk

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Du ska alltid ha båda skruvade åt samma håll. Jag har själv min upp och ner under bakkroppen. Funkar klockrent!

Jämför med en skruv, den blir inte gängad åt andra hållet när du vänder den upp och ner. Samma sak med en lodrätt polariserad dipol. Den är fortfarande lodrät när du vänder på den 180 grader och så även med klöverantennerna.

Kommentar

• Oskar Andreasson
              • sep 2010
              • 142

Ja, men det är en vettig fundering. Vad händer egentligen när du vänder antennen upp och ner på? om du har två RHCP clover, en clover rätvänd, och en upp och ner, är båda fortfarande RHCP då, eller blir den upp och ner vända LHCP? Bladen byter ju vinkling, eller?

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                • 5250

Nån mer än jag som gjort de för 5.8 ? Puh ett j-vla pill rent ut sagt å måste göra ett par till dessutom så snart har man väl snittsen
                Bifogade filer
                //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                  • 5250

Jag tänkte göra en gig för att kunna göra antennerna exakta men, just ett stort men... Om jag skall rita upp ett element i CAD hur fan får jag rätt böj på arc:en med rätt längd? Varje kort ben skall vara 13mm för 5.8 och själva arc:en skall vara 27mm men jag har inte stött på ett cad program där man kan mata in längden istället för radien. Eller är det matte boken som ska fram för att räkna ut det så man kan cadda upp den ?
                  //DrHanke

Kommentar

• MrOvanhill
                    • jan 2008
                    • 468

Jag har pillat ihop 5,8GHz-antenner. Det har funkat bra såvitt jag kan avgöra. Bättre signal än standardantennerna, men jag har inte mätt upp dem eller så, så jag vet inte riktigt ur bra de är.
                    Jag har bara mätt och måttat med digitalskjutmått och krökt så noggrant jag kan. Verkar funka. :-D
                    Senast redigerad av MrOvanhill; 2011-11-03, 21:50.

Kommentar

• SteffeB
                      • jun 2011
                      • 888

Har börjat knyckla till ett par antenner, har dock ingen antennkabel än. Har beställt färdiga kabelstumpar på ebay som jag såg tips om här någonstans. Kör med 0,8mm svart migtråd. Jag gjorde så att jag la tråden efter en linjal ifrån 0, gjorde en markering på 20mm, 33mm, 60mm, 73mm, 80mm (har jag för mig att det var va ?). Därefter bockade jag med en fin tång. De första 20mm blir då den delen som ska lödas mot strumpan på kabeln, de sista 7mm klippte jag av till lagom längd för den lilla kroken efter att jag bockat den. Tyckte det kändes bra.

Ska prova att göra på det andra sättet också. Alltså att göra en lång och en kort. Tänkte prova att smälla ihop basen med Tig-svetsen. Blir ju lite mindre att löda mot strumpan iallafall.
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av SteffeB; 2011-11-03, 22:03. Anledning: Glömde bild...

Kommentar

• SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

Kan ju nämna att Tig-svetsen inte var någon höjdaridé. Gick väl bra sådär hälften av gångerna. Har beställt silverlod istället. Bogieboy har ju fina exempel på hur det ska se ut!

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Mina antenner är också lödda med silverlod - funkar ypperligt och det lossnar inte av värmen när man löder fast antennsladden.

//UndCon

Kommentar

• bogieboy
                            • feb 2011
                            • 1054

Ursprungligen postat av SteffeB
                            Kan ju nämna att Tig-svetsen inte var någon höjdaridé. Gick väl bra sådär hälften av gångerna. Har beställt silverlod istället. Bogieboy har ju fina exempel på hur det ska se ut!
                            Tackar. :-D ja jag kan varmt rekommendera silverlod. Jag har nu även prövat mina antenner fast bara på marken. Och dom funkar perfekt. :-D

Skrivet på min underbara sgs2 genom Tapatalk ;-)

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                              • 5250

Provflugen med sjukt bra resultat. Den är liten klarar mildare krasher helt underbart alltså
                              Bifogade filer
                              //DrHanke

Kommentar

• bogieboy
                                • feb 2011
                                • 1054

Nu har jag införskaffat en riktig krimptång för sma kontakterna. Men jag har även hittat på ett väldigt bra sätt att löda antennen.

Jag tog helt enkelt och skalade en ändhyllsa och silver lodade ihop det hela. Sen drog jag tillbaka isoleringen och lödde mitten kabeln först sen trädde jag isoleringen över ändhyllsan och det blev väldigt stabilt.

Kommentar

Arbetssätt...