Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajakmannen
    • jun 2006
    • 1471

Inte alls älskar den Var ute och flög igår och gjorde några tester. Hade dock ändrat på två parametrar i AP vilket inte var till det bättre så kunde inte köra i autopilotläge så mycket som jag ville. KÖrde dock med extended wing samt GoPro i P/T i nosen och med plastdomen.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Haha man ska inte mixtra så mycket, vad var det du hade ändrat?

Kommentar

• kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

Roll parametrar på autopiloten :/ tyckte den svängde för segt på RTH innan men nu jävlar blev det dive dive dive

MVH / Kajaken

Kommentar

• Impulze
          • sep 2006
          • 1347

justja..får du fram nån film då den flyger sakta med hög alfa?

//Matte

Kommentar

• kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

hög alfa med ett FPV plan är väl inge roligt. Då ser man ju bara himlen
            Skall se om jag kan släppa en film. Det är ju prototypflygningar sofar så behöver OK från bigpapa

MVH / Kajaken

Kommentar

• Impulze
              • sep 2006
              • 1347

skojja bara med alfan, men jag såg på rcgroups att ni lovat ett klipp i lägre fart...

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Hmm, det var underligt. Säkert att du inte ändrade på något annat också? Roll ska ju inte göra så att modellen dyker. Kolla så att värdena är på default, de står inom parentes, och börja om.

Kommentar

• kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

Här är den senaste filmen. Fipplade runt lite med autopiloten därav den ojämna flygningen men man ser funktionen av pantilt domen samt även hur stabilt den går. Glömde dock rengöra domen innan flygningen samt har ett par repor i den från hobbyverkstan

MVH / Kajaken

Kommentar

• Impulze
                    • sep 2006
                    • 1347

Ser ju ut att ha fina lågfartsegenskaper, vad kör du med för el-setup?

//Matte

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Det ser fint ut men jag gillar inte avsaknaden av sidoroder på vingen. Måste alltid banka omkull och då få mycket vinkel på kameran. Jag styr väldigt mycket med sidorodret på min Skywalker och håller emot med skeven.

//UndCon

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Inte så mycket jobb att modda dit egna sidroder. Bara att limma dit ett par servon och skära lite EPO.

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Jag har testat att lägga på sidoroder på Swiften - funkade ungefär lika dåligt som det låter

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Alex @ rangevideo har ju pratat om inbyggd kamerastabilisering so om det gjordes en något modifierad variant av innandömet i PT så att det blev tilt-roll istf tilt-pan eller pan-tilt som det är nu så skulle ju den problematiken lösas. Vingens PT är alltså byggd för både pan-tilt eller tilt-pan, vilket man anser bäst. Ändringen görs enkelt genom att ett bakre servo har två olika monteringsalternativ. Troligtvis så går det utan alltför stora egna modifieringar att göra om plattan som hållen gopron att rolla om man skippar pan-mekanismen. Detta om man monterar det bakre servot som tilt istf pan.

Men det skulle i så fall vara enbart för filmning, lite obehagligt att flyga en vinge på det viset tycker jag. Fast med AHI kanske det fungerar ändå?

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Om man kan ändra pan/tilt till roll /tilt så är det inget problem med det - det ser mycket lovande ut så här långt.
                              Jag skulle inte heller vilja flyga via en kamera i en gimbal -ta tex en Quad - om det börjar luta går det fort iväg - men det skulle du inte märka så lätt med en gimbal. När kameran sitter fast märker man minsta vinkel direkt.

//UndCon

Kommentar

• MrOvanhill
                                • jan 2008
                                • 468

Håller fullständigt med. Att flyga med panorering och tilt utan artificiell horisont känns läskigt. Jag körde med det ett tag på min EasyGlider och jag tappade ofta koll på attityden när jag vevade runt kameran. Nu är den fast monterad och det känns mycket bättre. Mer koll på vart man är på väg. Jag kan verkligen tänka mig att det är ännu mer intressant på heli- eller på multikopter eftersom de är direkt påverkade av attityd med avseende på acceleration.

Jag misstänker också, rätta mig gärna om jag har fel, att en mer vidvinklig lins hjälper till med kontrollen på hur multikoptern ligger i luften eftersom alla linjer kröks med lutningen och därmed hjälper till att påvisa hur den ligger i luften.

Kommentar

Arbetssätt...