Lysande - ett stadigt tag om radion och ett om vingens framkant någonstans mellan servot och fenan och så blir det en side-launch utan problem. Har du fått CG rätt så skall den inte dyka i backen direkt för dig.
Markus bygger vinge
Kollaps
X
-
Tack nicke.
Jag flög första testet för drygt en timma sedan. Gick bra att få upp den. Däremot så tror jag den är för framtung för fick trimma mycket uppåt. Efter en sväng så tappar den fart, börjar vingla i sidled och svårt att få upp nosen igen. Smällde ner i snön två ggr sedan gav jag upp eftersom batteriet inte ville fästa på den blöta tejpen längre.
Har flyttat bak acken ca 25mm nu, CG blev flyttad bakåt ca 7-8mm då.
Ska strax ut och testa igen.
Visst ska en vinge flyga plant med spikraka elevons? Eller kräver dom lite upptrim för att resa nosen?
Är helt grön på dessa, har ingen lust att sätta den i backen så vingarna separerar bara för jag ev lägger CG fel.../Markus
Min youtubekanalKommentar
-
Tack Jocke, då är jag väl inte helt fel ute med CG iaf, men framtung är hon nog gissar jag./Markus
-
Det han jag inte testa.. hade fullt upp att bara hålla mig i luften
Testade med batteriet bakflyttat nyss, tror den flög sämre men kan inte beskriva hur riktigt.
Flyttade fram acken ca 1cm och då blev det bättre.
Upptäckte att man måste ha bra fart på dessa för att inte stalla. Troligen det felet jag gjorde första acken för då flög jag så lugnt det gick.
Filmade lite nyss men mobilen ställd på en stenmur. Ska kolla om det är värt att posta upp klippet./Markus
-
Det brukar behövas lite "ankstjärt".
Jag brukar lägga en linjal på undersidan, så att elevonsen följer vingprofilen lite uppåt, det är oftast ett bra utgångsläge för provflygning utan allt för stora överraskningar./\/\vh // /\/\r J.Kommentar
-
Kikade på filmen nu. Jag testade en roll vid ett tillfälle och efter halva varvet så dök hon.. Alltså framtung men den kändes ändå bättre framtung än med acken bakflyttad. Troligtvis beroende på pilotens ovana då.
När acken satt längst bak av alla placeringar så gungade vingen i sidled och svagt upp/ner i rumpan. Kanske var för låg fart vid det tillfället.
Håller på med uppladdning just nu men när den filmen är klar så ska jag lägga upp filmen på vingen så får ni rutinerade kika på hur den beter sig.
Börjar mörkna nu så det får vara färdigfluget för dagen tror jag./Markus
-
-
Här är vingens beräkningar och mått, http://fwcg.3dzone.dk/?wing_span=120...ow_mac_lines=0
Balancerade just upp vingen med acken monterad på dom olika ställena som jag markerat och testat idag.
CG sista halvan av filmen var 24cm in (som räknaren föreslår), första flygningen i filmen var CG 24.5cm in. Premiärflygningen som inte kom med på film var 23.5cm in och då fick jag trimma upp elevons rejält./Markus
-
Ska bli kul att se din i luften.
Krashade vingen idag, igen.
Skulle på en loop, tappade fart efter halva varvet, den rollade 180 grader och jag rätade ut inverterat utan att se det. Gav höjdroder och smack.
Var bara ena stabben och ett roderhorn som lossnade.
Får lugna mig med konster till nya motorn samt esc kommer. 420w borde göra susen. 200 räcker inte till på denna./Markus
-
Att balansera en vinge kan vara lite klurigt har man förstått, men det verkar som du är på rätt väg. Ser ut som en trevlig och stadig konstruktion i övrigt
Härlig liten cartoonish ploff i snön vid 0:46
Tack för en trevlig tråd, blir själv sugen på att meka en vinge när man läser sådant.Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Senast redigerad av administrator; 2013-03-03, 09:48.”Vir prudens non contra ventum mingit”Kommentar

Kommentar