Filma i 90 knop?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr X
    • apr 2007
    • 1055

Det flyget som jag tänker på till det här projektet skulle vara en Seawind.
    Ska väl inte vara så svårt att få upp farten på det flyget och flyget behöver tyngd i nosen vilket passar till FPV.

RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Mr X
      • apr 2007
      • 1055

Får kanske dra ner lite på farten på Katamaran men inte helt omöjligt att få bra filmer med Seawinden.
      Fördelen är att den kan starta från vattnet och så är det ett vackert flyg.

Lite större maskin i flyget borde få fart på den.
      RC Åland
      RC Åland på facebook
      På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Ja vattnet är ju ett problem...
        Och ska man filma åt sidan måste nog kameran vara inbyggd.
        Knepigt...
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Mr X
          Får kanske dra ner lite på farten på Katamaran men inte helt omöjligt att få bra filmer med Seawinden.
          Fördelen är att den kan starta från vattnet och så är det ett vackert flyg.

Lite större maskin i flyget borde få fart på den.
          Jag har svårt att se den farten i en seawind nästan oavsett motor.

Kommentar

• KristofferR
            • okt 2010
            • 481

Intressant frågeställning!

Kanske vore någon el-hotliner; alltså en vass elseglare, att föredra? Det är ändå ett relativt lätthanterligt flygplan.

Det är imponerande fart att komma upp i. Enligt tyskarna som loggat den Funglider jag har dyker den lodrätt till ungefär 150km/h innan vingfladder uppträder. Och du behöver som sagt nog 200 km/h i planflykt; lite beroende på förutsättningarna med/motvind, vågor, ljus mm. En hotliner klarar säkert ett antal 200km/h repor men jag är osäker på om den slimmade designen funkar med en kamera.

Du kan ju börja med en GPS i Seawind och se vad den klarar. Jag tror det kan krävas massor av effekt för att få den att gå fort då den ser ut att ha mycket frontarea men då har du åtminstone någon slags grund.
            Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Jag har en godiscover med jetmotor i, men jag vet inte om jag vill testa dess toppfart......

Kommentar

• Xermalk
                • jul 2013
                • 672

En Glasad X-UAV Talon med ordentligt överdimensionerat fartreglage och motor kanske?
                Dess lillebror mini talon gör ~125 km/h på 30a/4s.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Xermalk
                  En Glasad X-UAV Talon med ordentligt överdimensionerat fartreglage och motor kanske?
                  Dess lillebror mini talon gör ~125 km/h på 30a/4s.
                  30A 4S är 444watt. 888watt skulle teoretiskt ge 25% mer fart dvs 156km/h. dubbla igen 1776watt skulle ge 25% till 195km/h. Close enough.

Vad kan ge 1775watt i 10minuter? eller iaf 6minuter (1/10h). 178wh blir 8Ah på 6S. på 8S blir det 6Ah. Börjar bli rimligt med 8S 8Ah acke för att då kunna ge 60A i 6minuter och ha lite kvar så inget brinner upp.

4S 30A acke är nog kring 2200mAh?! vikt 200gram, motor 100gram?

8S 60A acke väger 1750gram + motor på 350gram = 2100gram + större reglage, sladdar osv... så 2kg mer i flygvikt är nog inte orimligt.

Med 2kg extra vikt så kommer det behövas mer kräm föratt nå 195km/h. Jag ser faktiskt skillnader med mina jetplan beroende på soppanivån. Mer än 10% i fart repeterbart.

Med lite överslag försöker jag visa det svåra i uppdraget. Jag tror helt enkelt inte mini Talon är en möjlig kandidat. Om det dessutom krävs storebror med dubbla frontarean så kan vi väldigt lätt bara dubbla mina siffror på effekt.

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Som sagt det är mycket fort!

Vissa tror att deras kärror gör över 200km/h, mät hastigheten någon gång, så skall ni se hur sakta ni egentligen flyger.

Kul tråd att läsa och det visar hur okunniga många är där ute.

Flyg säkert
                    Senast redigerad av Kenneth E; 2016-07-07, 09:05.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av Kenneth E
                      Som sagt det är mycket fort!

Vissa tror att deras kärror gör över 200km/h, mät hastigheten någongång gång, så skall ni se hur sakta ni egentligen flyger.

Kul tråd att läsa och det visar hur okunniga många är där ute.

Flyg säkert
                      Många som mäter sin hastighet gör det i dykning. Det är inget fel i det så länge som man kommer ihåg det när man jämför siffror.

Jag tycker det är enklare att mäta farten i planflygt i stora cirklar runt flygfältet. Då har jag lättare att se vad modifieringar för för skillnad. Annars mäter jag egentligen hur brant jag vågade dyka.

200km/h plant är pylonracing

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Att mäta hastighet i planflykt kräver att modellen presterar, kärran kanske inte kommer upp det magiska talet som eftersöks och därför fuskar man under dykning.
                        Jag tycker det är ganska skoj att följa speed flygarna i Tyskland och utvecklingen som de tar del av för att krama ur mer fart ur kärran. Sedan skall flygningen upprepas från höger och vänster och genomsnittet räknas ut som gällande resultat.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6809

Utmaningen vart lite större än jag trodde. :-D Att nå hastigheten verkar vara första problemet. Sen att det ska släpas med nån kamera gör inte saken bättre. Och till på det så ska det startas och landas också. Och vänder man på det... att först få till nåt som kan starta, flygas iväg och filma och sen landas, oavsett hastighet på flyg/båt... bara det är en utmaning.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                            • sep 2015
                            • 288

På lite avstånd behövs inga 90 knop om man ligger lite före så kommer båten snällt i kapp.
                            Skall du starta från båt, vatten eller land?
                            Något som liknar en predator, pusher med kamera i nosen hängande i gimbal/ dome.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Ja man får väl nog bra film från att en båt kör förbi också. Men utmaningen var att följa med. *envis*
                              Starta från båt skulle vara enklast förstås. Då kunde man fara till en "filmplats" och sen bara kasta iväg flyget, filma och landa (det senare är det knepiga). Men det finns nog land nära också, jag åkte med under en bro så nog finns det vägar nära.
                              Predator-typ jo. De är väl dock inte så snabba, men principen med pusher och dome i nosen eller vanlig prop i nosen med dome under.

Typ från 0:23

Kommentar

• Ted_B
                                • dec 2013
                                • 335

En pylon-kärra med lite större batteri eller metanoldriven, filma på lite avstånd och en liten lätt kamera, typ runcam eller mobius, kanske skulle bli hyfsat bra?

Kommentar

Arbetssätt...