Natt-flygning, kamera alternativ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

Ja det där ser riktigt bra ut. Sedär, linser med mer ljusinsläpp undra om det funkar använda en sådan även under dagtid.

//Matte

Kommentar

• PinDuke
      • jun 2012
      • 494

Brukar sätta min pz0420 på b/w när det är skumt/mörkt för att slippa att kameran växlar mellan färg och s/v.
      Den funkar skapligt även vid mycket dåliga ljusförhållanden.

Kommentar

• frznlogic
        • aug 2012
        • 176

Jag kör tvl 600 från SC2000 på zephyren, har aldrig försökt mig på det där med mörkerflygning eftersom det skrämmer mig en del. Om något skiter sig så är man rökt helt enkelt. Speciellt med tanke på hastigheten på den maskinen, normalt ligger jag och flyger i 100 kmh och vid fullgas gör den 140 kmh. Man kommer långt på några sekunder, och att se saker på natten är inte samma sak som att flyga på dagen.

Iaf, det sagt så är kameran riktigt bra på dåligt ljus, jag har testkört i ett nedsläckt rum mitt i natten med en datorskärm som belysning, när man haft på sig fatsharksen ett tag glömmer man att det är mörkt runt en.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Ursprungligen postat av Impulze
          Ja det där ser riktigt bra ut. Sedär, linser med mer ljusinsläpp undra om det funkar använda en sådan även under dagtid.
          //Matte
          Ja - det beror ju på hur duktig kamerans exponeringsautomatik är på att hantera t ex starkt solsken. Vet inte ljusstyrkan på "original-optiken" men nog lär det väl skilja ett bländarsteg i alla fall. Men min gissning är att det kommer att fungera bra även dagtid.
          Roger

Kommentar

• PÖ
            • maj 2007
            • 499

Jag körde den här linsen förut och den funkade ganska bra även dagtid men 6mm var ingen höjdare för fpv. :-)

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Ursprungligen postat av
              Jag körde den här linsen förut och den funkade ganska bra även dagtid men 6mm var ingen höjdare för fpv. :-)
              http://www.securitycamera2000.com/pr...TV-Camera.html
              Men skillnaden jfr den jag länkade till var ju att den hade 4 mm brännvidd så den borde rimligen fungera bättre för detta ändamål.
              Roger

Kommentar

• PÖ
                • maj 2007
                • 499

Ja absolut. Jag valde mellan 4 och 6mm och hade ingen större koll då utan ville bara ha en bild uran fisheye men 4mm funkar säkert fint

Kommentar

• UndCon
                  • apr 2009
                  • 2886

Jag har 2st sådana "nattlinser"

större öppning== mer ljusinsläpp == bättre bild.

Sedan måste du montera det på en kamera med så låg lux som möjligt.

Jag har kameror med 0,008Lux och dessa kopplat med nattoptik ger en OK bild att flyga med.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20130610_230107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,8 KB
ID: 498206

se tex här på mina Pixim kameror, "GoPRo" lins vs "Nattlins"

En av mina 0.008Lux kameror är modifierad dvs IR-filtret är borttaget. Den har suttit som övervakningskamera i min carport i över ett år utan problem

På Pixim kan man också ta bort filtret om man vill...

Här ser ni en gammal film jag gjorde med en kamera utan IR filter....filmat mitt på dagen, solen blir en svart prick pga IRstrålningen

Senast redigerad av administrator; 2013-09-25, 20:32.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6808

Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
                    Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Impulze
                      • sep 2006
                      • 1347

gasfylld objektiv låter dyrt

//Matte

Kommentar

• neu
                        • aug 2012
                        • 1047

Ursprungligen postat av Ålänning
                        Sitter med en kamera från Securitycamera2000 här vid mig, den klarade 0,01 lux (2 objektiv), ej testat än. Har även nån större Sony från HK som nån flög med här som var riktigt bra på natten. Hm hm... borde ju ge länkar istället för svammel. :-D
                        Ett objektiv med rätt sorts gas och klara glaslinser ska väl se bättre i mörker än ett vanligt objektiv med plastlinser?
                        Har beställt en link förmodar att det är den du menar? Någon som har link till videon som var här på forumet?

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Jag kör natt flygning med MK för att spåra rådjur och vildsvin, det går att köra utan IR belysning, men då blir inte kameran så snabb men det fungerar om man flyger lugnt och smart. Med IR kan man flyga som vanligt.

Kameran jag använder mig av har känslighet på 0.00034Lux, 4mm F1.2 lins.
                          Kan senare bifoga länk om någon är intresserad.
                          Ken

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Om det är plast eller glas i linserna har nog ingen betydelse idag. Däremot kvaliteten på material, konstruktionen och utförandet. Det finns gott om bra objektiv idag med plastlinser så det duger säkert även till dessa förhållandevis enkla kameror.
                            Roger

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Gasen är väl till för att förhindra smutsig luft att komma in i linsen genom övertryck och samtidigt förhindra kondens på linserna.
                              Ken

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Om man gör objektivet gastätt så behöver man nog ingen gas i det för att hålla ute dammet...
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...