Du behöver inte mållåsa på just 11dBi det är bara ett mått på hur "riktad" antennen är, dvs hur mycket starkare signalen sänds/mottags.
Söker/lösning till Wifi med extended range
Kollaps
X
-
Detta tipset kan vara värt att testa, hoppas jag kan bygga en inom 2 veckor.
Verkar super enkelt och bra, en byggare var borta 5 km med kraschat plan i backen och hade fortfarande OSD signal.
Balsa regnDS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Rätt byggd ska windsurfer ge 9-12 dBi (9 för den lilla och 12 för den större). Har iofs inte kollat på biQuad lösningen, men jag har vårt att tro att den är billigare än windsurferWindsurfer-parabolen fungerar faktiskt men den ger inte särskilt mycket längre räckvidd. Kanske att den ökar med 1.5-2ggr enligt egna tester.
Alternativt kan du ju bygga ett par biQuad-antenner, de är på 11dBi (dvs samma som den länkade närverksbryggan) men kostar nästan ingen i mtrl-inköp.
Kommentar
-
Gällande Windsurfer så ligger probelmet i att välja rätt material.DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.Kommentar
-
Jag har testat bägge och windsurfer kommer inte i närheten av en biquad. Jag skulle tippa på att 6dB ligger närmare sanningen.
Den windsurfer jag testade byggde jag enligt instruktionerna i kartong och aluminiumfolie.
För en biQuad behövs en koaxkabel med passande kontakt, en plåtbit, lite träklossar och stål eller koppartråd. Troligtvis har man det mesta av detta hemma.Kommentar

Kommentar