Vilken OSD ska jag köpa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utmanaren2002
    • aug 2006
    • 231

Jag har kabeln för inkoppling av Tiny III till pc men får inte programvaran att funka. Pc:n ser gps:n som ansluten men drivrutinen funkar inte så det går ej att kommunicera. Har någon lyckats få detta att funka?
    Göran
    Ps har Windows 7
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• rfnoise
      • sep 2010
      • 329

Tja, gpsen ska inte vara inkopplad, bara strömsensorn. Sätt i usb-donglen i gps porten. Drivisarna installeras i och med skylark programmet om jag inte minns fel. Sätt i usbn efter att du installerat.
      Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• JohanH
        • jan 2007
        • 75

Om man vill ha "horisont", heading home och barometerhöjd, vilken rekommenderas då??

Kommentar

• Modellflygarn
          • okt 2006
          • 452

Har testat OSD:n i dag och har väl lite blandad kritik. Den var smidig att få igång, hittar satelliter väldigt snabbt även i min källare!
          Den visar vägen hem med en lite fördröjning men det är mest en vanesak

Jag har inte lyckats ansluta till datorn (win7) så jag kan inte kalibrera RSSI och en del annat. Tyvärr så funkar inte höjdmätaren, den står på 0 hela tiden men jag vet inte om man måste kalibrera den i datorn för att den ska hoppa igång eller om det är fel på sensorn?

Det verkar som det är nåt problem med drivrutinerna till win 7. Det är tydligen rätt många som haft problem med det men jag har inte hittat nån lösning. Har för mig att det ska gå att köra win 7 i XP läge men kommer inte ihåg hur man gjorde...

Jobbar vidare!
          Niklas/
          Absolut söndagsflygare
          http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• Modellflygarn
            • okt 2006
            • 452

Ok då har jag fått igång programmet... Lyckades mecka igång det i XP läge.

Man högerklickar på programikonen, väljer "felsök kompabilitet"-"felsök program" bockar i rutan "Programmet fungerade på tidigare versioner av windows osv." ,klickar på nästa där jag valde windows XP (servicepack 3), klickar nästa och starta programmet. Kolla så att det fungerar och spara inställningarna.
            Då startade iaf programmet som det skulle.

Får kolla om det går att ansluta till enheten i morron!
            Niklas/
            Absolut söndagsflygare

Kommentar

• Modellflygarn
              • okt 2006
              • 452

Nästa problem då... Det gick fortfarande inte att ansluta eller uppdatera drivrutinen...

Gjorde så här till slut:
              Satte i USB kabeln.
              Öppnade kontrollpanelen-enheter och skrivare.
              Under ospecificerat hittade jag:Prolific USB-to-Serial: Klickar på den ikonen, öppnar fliken "Maskinvara". Klickar på Egenskaper och öppnar fliken "Drivrutin". Klickar på "Uppdatera drivrutin" så hittade den rätt drivrutin av nån anledning. Sparade och helt plötsligt fungerade det!

Tycker det är skit att det ska vara så bökigt att få igång ett program men nu funkar det iaf.
              Återstår att se om höjdmätaren hoppat igång då...
              Niklas/
              Absolut söndagsflygare

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

För er som har köpt SKylark OSD så har jag just nu en Skylark AAT till salu. Jag köpte den för att drygt år sedan men har inte haft tid att använda den och den känns lite exklusiv för att endast agera dammsamlare. Jag kan slänga med en extra strömsensor samt USB-konfigkabel om det känns intressant.

Kommentar

Arbetssätt...