Tips på radio (lång räckvidd) samt freqvenser vid FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andv
    • sep 2010
    • 89

Som de flesta kanske sett så finns det på PTS en sökfunktion i frekvensplanen: http://e-tjanster.pts.se/Frq/Default.aspx

Frekvenserna mellan 1240-1300 Mhz verkar vara tillgänglig för amatörradio. Reglerna beskrivs i PTSFS 2007:4 under 9 kap §1. Man får använda upp till 1000 W (!) med kravet att ha amatörradiocert och använda anropssignaler etc.

FPV verkar inte riktigt passa in där, men med 100-500 mW effekt (<10 km?) och under begränsad tid, hur allvarligt är "felsteget"? Och hur populär är detta spektrum bland radiotomtarna? Används det öht?

/A

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Jag har skickat frågor till lokala radiklubben ang 1.2-1.3 samt starkare sändare- hoppas på svar under morgondagen.

1000W låter bra med tanke på denna apparat

Jag är riktigt sugen på att montera en extern kotnakt på min DX7 så jag kan byta till en kraftigare variant

Kommentar

• zoomzky
        • nov 2010
        • 163

Följer med spänning tråden vad som gäller i lagar och förordningar
        Tänka sig att man kanske blir radioamatör på äldre dar

Tjatar på om 5.8MHz system. Har igentligen bestämt att inte handla ett dylikt men ramlade över Hobbykings variant
        http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12176 för 73.99$
        Testas på http://fpv-community.com/testblog/20...5g8-200mw-fpv/

Hittade en test på vimeo där man jämför 2.4 och 5.8 dessvärre på franska men filmen säjjer en hel del
        http://vimeo.com/13225866 Om jag uppfattat rätt använder inte piloten patchantenn utan har mottagaren i videoglasögonen?

Som grädde på moset hittade jag dessa videoglasögon på Hobbkyking
        http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12175
        Lite dyra men 640x480 och headtracking. Skrot? Ryktas att HK ska släppa ett par goggles utan headtracking och videomottagare...snart. Tror att att det är Foxtechgrejjor.

Har goda erfaranheter att handla av Hobbyking och är nog därför jag inte släppt 5.8 än....

Alla tips ideér och erfarenheter mottages tacksamt!

/M
        Senast redigerad av zoomzky; 2010-11-03, 09:17.

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Intresserad av amatörradio gå in på http://www.ssa.se/ eller sveriges största forum för radioamatörer http://www.ham.se/

mvh Martin SM7VHS

Kommentar

• andv
            • sep 2010
            • 89

Fick hem en Lawmate 1.2 Ghz TX 500 mW + RX combo idag. Planen var att köra på 1240 eller 1280 (Mhz), men det visade sig nu att denna TX (Lawmate TM-120500LM) inte kan det (doh!). Var helt övertygad om det när jag beställde, men nu efter mycket letande hittade jag att den bara kan dessa frekvenser:
            1080, 1100, 1120, 1140, 1160, 1180 Mhz.

Alla dessa är utanför det godkända amatörradio bandet, och används av DME/SSR (flygnavigering) och GPS/Galileo så det är nog bara att lämna tillbaka/skota

Tur i oturen är att RX (Lawmate RX-1280B) klarar 1240 och 1280 så den kan jag behålla.

/A

Kommentar

• Curpling
              • sep 2010
              • 115

900 Mhz får man inte använda överhuvudtaget va?

Kommentar

• andv
                • sep 2010
                • 89

Nope, 900 bandet används till GSM/3G och flygnavigering (DME)..

Kommentar

• leoktv
                  • apr 2007
                  • 21

Ursprungligen postat av Sigun
                  Kör du med 2,4Ghz radio, får du se till att skaffa amatörradio tillstånd för att köra lagligt på 1,3Ghz eller andra band.
                  Du kan även använda 5.4Ghz till din video link.

Kommentar

• Curpling
                    • sep 2010
                    • 115

Får se om jag fått allt rätt nu....

Skall inte köra på 2.4 bandet då jag flyger på 2.4 för att inte riskera störning i videolänken?
                    Och då bör man välja 1.2-1.3 bandet?

För att flyga med pfv utan amatörradiocert så för inte sändningsstyrkan överstiga 100 mw?
                    Men över det så krävs cert?

Vart det rätt?

Kommentar

• andv
                      • sep 2010
                      • 89

Ja, du kan nog inte använda 2.4ghz för video om du har 2.4ghz radio (kan gå beroende på om du har frekvenshoppande rc och om det överlappar videofrekvensen etc).

Som någon tidigare skrev så finns det några frekvenser på 5ghz man kan använda. 5470-5725 Mhz är "wifi", 5650-5850 är amatörradio enligt PTS frekvensplan.

1240-1300 Mhz är också amatörradio.

Amatörradioband får man egentligen bara använda om man har amatörradiocertifikat, och antagligen får man inte köra video där, det är tänkt för voice..

/A
                      Senast redigerad av andv; 2011-05-20, 22:26.

Kommentar

• Curpling
                        • sep 2010
                        • 115

Ursprungligen postat av andv
                        Ja, du kan nog inte använda 2.4ghz för video om du har 2.4ghz radio (kan gå beroende på om du har frekvenshoppande rc och om det överlappar videofrekvensen etc).

Som någon tidigare skrev så finns det några frekvenser på 5ghz man kan använda. 5470-5725 Mhz är "wifi", 5650-5850 är amatörradio enligt PTS frekvensplan men finns inte med på http://sv.wikipedia.org/wiki/Amat%C3%B6rradio

1240-1300 Mhz är också amatörradio.

Amatörradioband får man egentligen bara använda om man har amatörradiocertifikat, och antagligen får man inte köra video där, det är tänkt för voice..

/A
                        Så på 5.4 - 5.7 så behövs inga tillstånd eller annat och det krockar inte med sändaren?

Kommentar

• rfnoise
                          • sep 2010
                          • 329

Tja!

Eller ansök om att få sända på 1240-1300 Mhz till PTS. Ska inte vara några problem enligt dem. Ring o kolla med PTS om du är osäker..

/Calle

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Ursprungligen postat av E-Fire
                            Inte för att jag har läst på mycket. Men jag har fattat som att 1.3 Ghz inte är godkänt för videoöverföring varken med amatörradio cert eller utan. Men det är bara vad jag läst på olika inlägg. Men kan tilllägga att 2.4Ghz videolänk slår ut all Wifi skaplig bit från sändaren så flygning bör göras långt från hus så man inte gör dom förbannada.
                            Har tre olika varianter av 2.4GHz videosändare (1W, 500mW och 100mW) och ingen av dem slår i nämnvärd utsträckning ut wifi.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                              • 5250

1280MHz är ATV frekvensen för amatörradio, körde för länge sedan ATV (amatör tv) där men numera FPV istället då utbudet av motstationer är i stort sett obefintliga och var inget roligt så den ATV trafiken körs på lägre frekvenser nu istället då både räckvidd och motstationer är betydlig flera.
                              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• andv
                                • sep 2010
                                • 89

rfnoise: Har du pratat med PTS som sagt att man kan ansöka om att få sända på 1240-1300?

Låter lite för bra för att vara sant

Kommentar

Arbetssätt...