Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?
Kollaps
X
-
Futabas FASST-system, vilket ju ska vara ett av de bättre 2.4 GHz-systemen. Jag trodde faktiskt att bilden via 5.8 GHz skulle börja bli dålig först, så att jag kunde vända om i god tid. Men med cloverleaf-antenner och en uteffekt på 200 mW är bildöverföringen lite för stabil!Kommentar
-
550 m (uppmätt med Google Earth). Då stod jag med sändaren på magen, och flygplanet bakom ryggen på mig. Radiosignalen var därför tvungen att gå igenom mig för att komma fram, medans videomottagaren var 2.40 m upp på ett stativ bredvid mig. Genom att titta på topografin i Google Earth har jag kommit fram till att det framför allt måste ha varit skog som blockerade radiosignalen till flygplanet. Hade jag haft en bättre sändarantenn till radiostyrningen placerad uppe på stativet hade jag kanske kommit längre!
Jag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.Kommentar
-
Futaba FASST klarar mycket längre räckvidd än så så, själv har jag flygit över 1.5km utan F/S. Så det är nog helt klart att din korta räckvidd var en kombination av många andra faktorer.
Det är givetvis viktigt att ha fri sikt mellan mottagare och sändare, detta är viktigt oavsett vilket radiosystem du använder dig av. Thomas Scherrer rekommenderar själv 1/10-regeln, dvs minst 10% höjd av distans, ex. 1km bort kräver 100m höjd. Pga störningar nära mark är det nog att rekommendera att man lägger till 200-300m utöver 1/10-regeln.
Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.Kommentar
-
Antennens polarisation är väldigt viktig. Om du har vertikal antenn på mottagaren och horisontell på sändaren så är dämpningen upp till 20dB, vilket innebär att 99% av signalen dämpas bort... Inte konstigt att du har dålig räckvidd då.Ursprungligen postat av DreamerJag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.Kommentar
-
Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.Antennerna på mottagaren var placerade i 90 graders vinkel, den ena i längsled med kroppen och den andra vertikalt. Båda antennerna är inbyggda i kroppen, så det finns en del cellplast för radiosignalen att ta sig igenom. Jag tycker inte riktigt att jag slarvat med antennerna, som många andra verkar göra.
Problemet var väl hur som helst att signalen från radiostyrningen behövde ta sig igenom sändarhölje + min mage + skog + cellplast. Videosignalen behövde bara ta sig igenom lite skog och hade bättre mottagarantenn.
Jag har i alla fall lärt mig en läxa:
* Flyg aldrig bakom dig själv på låg höjd
* Ha inte sändarantennen riktad horisontellt när du flyger FPV
* Led ut mottagarantennerna utanför kroppen och sätt dem i "drunken rabbit"-ställning med hjälp av ett par plaströrKommentar
-
Om du vill flyga långt bort så är det inte en särskilt bra placering att ha en i längsled i kroppen (dvs horisontellt). Bättre då med sk drunken rabbit med bägge antennerna pekandes snett uppåt, då har man bra polarisation även vid sväng och både då modellen är på väg bort och tillbaka.
Jo, att flyga bakom saker är som sagt aldrig bra men cellplast behöver du inte oroa dig för, det dämpar inte särskilt mycket. Inte den cellplasten som våra modeller ofta är byggda av iaf (EPS, EPO, EPP). Så länge antennerna får plats inne i kroppen så behöver de inte sticka ut.Kommentar
-
Då måste jag fråga om "drunken rabbit" är det bästa alternativet för antennerna på planet?
Jag vill minnas att jag blev tillsagd att inte ha dom så när jag hade det på min fpv ez*.
Därför riktade nu antennerna uppåt och rakt åt sidan istället på mitt nya plan. Kanske ska byta då?Kommentar
-
Minnet svek.
Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.Kommentar
-
vad är det för LC filter du beställt och var ifrån?Minnet svek.
Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.Kommentar

Kommentar