Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

De som jag gör själv har alltid räckt för att få bukt med störningarna för min del, men det finns ju färdiga LC-filter att köpa från bla DPCAV.com: http://www.dpcav.com/xcart/Power-Sup...-L-C-Type.html

Dock så måste man ju ändå löda dit kablar så att göra sitt eget är inte direkt mer jobb än att löda dit ett som är färdigt.

Kommentar

• Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
      Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
      Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc. De finns ju även billiga från eBay.
        eBay: http://www.ebay.com/itm/40PC-LOT-FER...item5d33b5aa44

Sedan kan jag varmt rekommendera rs-online.se, bra kundservice och snabb leverans. Inte så billig frakt kanske. Se några exempel på vad jag tror kan vara lämpliga i storlek.
        12,5 x 7,5 x 5: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120825/
        16 x 9,6 x 6,3: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120869/
        20 x 10 x 7: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120948/

Man kanske skulle ta och köpa hem en massa ferriter, bygga LC-filter och sälja för 50kr/st, många som skulle vara intresserade?

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Ursprungligen postat av Boopidoo
          Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc.
          Jag vill ju bli av med störningarna som blir från ESC:t och visst är det ett LC-filter jag ska använda mig av då?
          Blev lite osäker fast du mena väl att du använt ferriter på kamera kablarna, likt hur man kan göra på servo kablar som är långa?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Jepp, LC-filtret placeras mellan ESC och videoutrustningen.

Jag har använt ferritring på kabeln nära kameran för att minska dess störningar på UHF LRS som exempelvis TSLRS. Kameror som exempelvis DX201 stör ganska rejält men de kan minskas genom att placera en ferrit på kabeln.

Se mina poster på den här sidan: http://www.rcgroups.com/forums/showt...258778&page=26

Kommentar

• Timtimtim
              • apr 2012
              • 838

Var köper ni LC filter här i sverige?

Kommentar

• Upplands-bo
                • nov 2008
                • 14

Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
                Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b

Kommentar

• Timtimtim
                  • apr 2012
                  • 838

Ursprungligen postat av Skrotiz
                  Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
                  Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
                  Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...
                  Ifrån var?

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Ursprungligen postat av Upplands-bo
                    Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
                    Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qz...1&feature=plcp /b
                    Du är inte den enda som får problem med Spektrum + 1.2GHz videolänk. De där videolänkarna formligen spottar ur sig skräp vid frekvenser runt om 1,2GHz, troligen stör de även mobiltelefoni. Jag tror inte videolänken kan bli godkänd i Europa. Spektrum är dessutom känsliga. Har du lågpassfilter på videosändare?

Kommentar

• Upplands-bo
                      • nov 2008
                      • 14

Tack! Ja, jag fick bättre resultat med lågpassfilter. Det blir en ny sändare...
                      (Kinasändaren var dock köpt i europa...)

Kommentar

• Upplands-bo
                        • nov 2008
                        • 14

Jag gjorde ett filter som jag tycker fungerar bra. Ser ingen skillnad med fristående batteri...

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Spektrum är lite ökända vad gäller radiostörning, de verkar störas ut av rätt så mycket.

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

Timtimtim:
                            Jag beställde ifrån ELFA, blev kondensatorer 470 & 1000uf tre av vardera och tre stycken ferrit ringar med olika värden.
                            Det räcker till 3st LC filter och då blir det 3kondensatorer över(beställde extra utifall att).

Kommentar

• tvbcom
                              • mar 2012
                              • 79

Upplands-bo:
                              Har du lust att berätta vad du använt och vilka värden på komponenterna du använt till ditt filter.
                              SkrotiZ:
                              Vilka art.nummer hos Elfa beställde du?

Om det funkar bra kan ju andra göra likadana om vi vet vilka värden ni använt:-)

När det gäller Spektrums känslighet för 1,3 GHz är det med DSM2 eller är DSMX som störs mest, någon som testat?
                              /Göran

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Jag har använt Spektrum DX7 och AR7000 + satellit utan problem inom 900 meter som är det jag varit längst bort
                                Detta tillsammans med video på 1280 utan LC filter eller liknande

med klöverantenner i bägge ändarna har jag 100%ig bild hela vägen - trots att klöver rekommenderas med skew planar på mottagarsidan.

Att spektrum skulle vara dåligt kan jag inte hålla med om - men alla har väl egna uppfattningar istället för att lyssna på någon som tror sig veta...alla mina filmer med Skywalkern är gjorda med denna utrustning

Kommentar

Arbetssätt...