Longrange-system?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av Aner
    Korrekt LRS=Long range system.
    Jag kör EzUHF, vilket passar mig helt perfekt eftersom det aldrig har krånglat. Det blir några fler prylar att hålla reda på, men det är det värt med hästlängder...
    Jag körde Spektrum-radion som vanligt under en kort period på min 250-quad, dvs med 2,4GHz. Högst varierande räckvidd och jag fick se farkosten störta ett antal gånger under 300m från där jag stod. Man visste aldrig när den störtade vilket förtog hela det roliga.
    Hade EzUHF systemet sedan tidigare men kompletterade med en 8 kanalers lite-mottagare till 250-quadden och har inte haft problemet sedan dess, utom en semesterperiod i somras då propparna började explodera spontant i luften. Men det är en annan historia och hade ju inget med räckvidden att göra, men samma osäkerhet i "när kraschar den"...
    EzUHF har jag hört ganska mycket bra om, hur är det med storleken på antennen till mottagaren? Är den jättestor? Och vad betalar man för som jag har förstått det - sändarmodul, antenn och mottagare? Dvs kompletta systemet -sändare (är alla sändare kompatibla med denna modul? )
    Vad kostar det totalt idag?

Kommentar

• n30
      • okt 2014
      • 268

Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?

Kommentar

• Aner
        • aug 2014
        • 77

Ursprungligen postat av n30
        Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?
        Kika tidigare i tråden. Ted_b har med en länk.
        Men det är några fler än de som säljer. Dock brukar 8 ch lite vara slut för jämnan i Sverige.
        Jag beställde som tidigare skrivet från RMRC. Vet inte om totalkostnaden jmf med Sverige blev då väldigt mkt bättre med frakt osv...
        /A

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
          Roger

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
            Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
            Roger
            Hej och tack! Jo jag känner till att "leksaksradion" som hör till inte har någon framtid min fråga är om det spelar någon roll om det är futaba eller en turnigy, passar EzUHF-moduleb alla dessa radiosändare?

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Killenheladagen,
              Du kan annars skaffa en Taranis först så du får bra grundradio som ändå klarar upp till 1.5Km.
              Telemetrin gör att man kan slappna av i flygandet då man vet att radion säger till om signalstyrkan blir dålig och sen ha en kompetent radio som du inte växer ur i först taget. Fortfarande mitt bästa köp i rc karriären.

Kommentar

• Aner
                • aug 2014
                • 77

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                Hej och tack! Jo jag känner till att "leksaksradion" som hör till inte har någon framtid min fråga är om det spelar någon roll om det är futaba eller en turnigy, passar EzUHF-moduleb alla dessa radiosändare?
                Om sändaren har trainerutgång (kan kopplas till simulator el. dy.l) passar den med avsedd kabel. Futaba-kabel följer med som standard. Ej JR/Spektrum-kabel om jag minns rätt...
                Lätt att göra egen sådan av 3,5mm plugg och s-videokontakt i andra änden.
                /A

Kommentar

• Killenheladagen
                  • sep 2015
                  • 1394

Ursprungligen postat av Aner
                  Om sändaren har trainerutgång (kan kopplas till simulator el. dy.l) passar den med avsedd kabel. Futaba-kabel följer med som standard. Ej JR/Spektrum-kabel om jag minns rätt...
                  Lätt att göra egen sådan av 3,5mm plugg och s-videokontakt i andra änden.
                  /A
                  Jag har faktiskt lött ihop en sådan sladd för att koppla en radio med vad liknande s-vhs kabel och USB i andra för datorn (spelar simulatorer med en gammal sändare till en heli )
                  Så du rekommenderar en futaba-radio? 1.5km låter helt OK i början speciellt om jag kan övervaka radiostyrkan (direkt i sändaren eller via osd).
                  Jag måste komplettera saker innan fpv-backpacken köps och byggs mao? Vill ju inte investera i nånting där jag tappar rc - linken före videolänken och jag misstänker att när jag börjar mitt fpv:ande så vill jag längre och längre och högre och högre och lite marginaler är härligt!!

Min tanke är att jag i sommar skall ha en bra radio m UHF och en bra videolänk så jag kan flyga en 3-4km iaf med bra video.
                  Har lite tankar på en flightcontroller med gps och return to launch som säkerhetslina - just nu verkar det ganska svårt och avancerat men om jag fortsätter lära mig i den takt jag har (ni har alla stor del i min nya kunskap, tack för det) så fixar jag nog detta till nästa år!

Om ni var mig och på en budget vilken sändare skulle ni köpa då? Så billig som möjligt men nåt jag fortf kan växa i och uppgradera, behöver egentligen inte mer än 6 kanaler ft.
                  Jag behöver naturligtvis kunna mixa kanaler och ändra expo och så (att kunna crow:a med easytrainern skulle vara guld värt och min let13 glider behöver verkligen lite expo då den är tokkänslig med kontrollytorna på max utslag .

Beg är ännu bättre!

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Bara för formalitetens skull (så inte tråden blir raderad) - du vet väl att du bara får flyga FPV inom synhåll och 3-4 km blir nog svårt att försvara som synhåll...
                    Roger

Kommentar

• Killenheladagen
                      • sep 2015
                      • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
                      Bara för formalitetens skull (så inte tråden blir raderad) - du vet väl att du bara får flyga FPV inom synhåll och 3-4 km blir nog svårt att försvara som synhåll...
                      Roger
                      Gäller detta även om man har en spotter? Förslagsvis med kikare; ) jag var naturligtvis inte up-to-date med poT bestämmelser! Tack !

Skrev jag inte att mitt plan är enorm? Typ 50m i vingspann så det syns nästan från månen; ) skämt åtsido

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Jag kör DragonLink, fungerar klockrent med alla videofrekvenser, om den klarar avstånd, det får någon annan prata om, jag flyger i stort sett dagligen med systemet.

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Jag provade en gång för några år sedan hur långt jag kunde flyga med min Okta LOS innan jag inte kunde kontrollera den. Testen blev på 20m höjd och 6km bort och anledningen till att jag vände var att batteriet varnade. Om något händer vid det avståndet skulle jag inte kunna rädda kärran eller förhindra att den kört på något, så det är inget som rekommenderas. Men det var roligt att testa och testen gjordes över åkrar utan uppväxt säd, så inte ni tror att det var i stan. För en långsam gående farkost fungerar det att ge sig iväg men inget som rekommenderas om man inte vet vad man gör. Regeln nu på 500m är tillräcklig för en lite mindre och snabbare kärra och är man smart så räcker 500m mycket väl, det handlar om att planera sin flygning och söka på förväg i Google maps efter intressanta objekt att titta på men kom ihåg CTR-zonerna så ni inte flyger in i dem för då kan ni ställa till det för er själva och andra. Det jag rekommenderar åt andra är en bra 2.4 radio med minst 9 fulla proportionella kanaler med en 5.8 videolänk på 25mW. Det är 20mW som är godkänt i Sverige och den på 25mW ligger runt 20mW så där är man safe och med bra antenner når man lätt 500m, med fördel kör man med dual mottagare med en clover och en riktad antenn på cirka 10dB. En annan fördel som jag ser med den svaga effekten på videolänken är att annan utrustning inte störs lika lätt som det annars kan göra med högre uteffekt, så eftersträva att alltid köra med så svag sändare som möjligt.

Kommentar

• Ted_B
                            • dec 2013
                            • 335

Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen ��

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

Ursprungligen postat av Ted_B
                              Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen 😊
                              Härligt! Återkom gärna med rapport då det är detta system jag vill ha (och troligen behöver)! Om du har möjlighet skulle jag vilja veta sedan när du hittat mottagaren vad den+antennen väger?

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...