Longrange-system?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av McRegor
    Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
    Roger
    Det finns andra applikationer också som jag har tänkta för LRS;en men sinnesro är väl den största vinsten med LRS samt om jag har förstått rätt så penetrerar de lägre våglängderna (uhf) många gånger bättre än 2.4ghz och i uppsala är det platt och lätt att saker hamnar "i vägen" så i luften skulle jag känna mig tryggare och på land. ..hur.kul är det inte med en LRS FPV - monstertruck? Blåser runt i 40km/h till synes ensam i förorten. .

Visst är det möjligt att konstruera en backpack med både LRS -mottagaren OCH en mindre FPV - setup? Vilket band bör man då använda för videolänken för att slippa störning från uhf? Är det då kanske nödvändigt med en dyrare kamera med bättre avskärmning mot störningar?

Jag försöker greppa huvudet kring detta med frekvenser och de olika egenskaperna ni kan väl rätta mig om jag är ute och cyklar?

Tack på förhand! Mvh Gustaf

Kommentar

• Ted_B
      • dec 2013
      • 335

Ursprungligen postat av Ted_B
      Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen ��
      Nu är en 8 kanals diversitymottagare beställd på Hobbykings rea,det blev bra pris för det systemet.
      En passande kabel till min Spektrumradio låg i brevlådan idag, beställd från rmrc.
      Jag passade även på att köpa en Skywalker X6 på Hobbykings rea, överger därmed planerna att montera allt i easytrainern, det finns så mycket mer utrymme i X6:an och kunde inte motstå det låga priset ��

En Feiyu-Tech autopilot är beställd också så snart är det bara att montera och konfigurera allt så ska det provflygas, men det får ta sin tid så det blir ordentligt gjort.

Kommentar

• Keffe1
        • aug 2013
        • 63

Ursprungligen postat av McRegor
        Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
        Roger
        Folk kommer fortsätta bryta mot reglerna så länge de ser ut som de gör idag. När de gör det är det bra om det görs på ett så säkert sätt som möjligt och då är ett UHF-system att rekommendera.
        Senast redigerad av Keffe1; 2016-10-07, 19:40.

Kommentar

• Kurbit
          • maj 2017
          • 21

Lite trådarkeologi....

Vilket longrangesystem skulle ni välja idag?
          Scherrers ser ut som ett kvalitetssystem.
          Dragonlink verkar användas av många på RCGroups.
          RLink/MFDLink förespråkas av vissa.

Vilket väljer ni och varför?

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Dragonlink har alltid fungerat för mig, inga problem, bara installera och köra passar med enkelhet till alla radiosystem. Brukar dock inte flyga längre än 10km bort under 100m höjd, gillar spana in kyrkor på nära håll.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Hur är TBS CrossFire? Samt EzUHF? Det är mellan dem jag klurar...
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Mitt DL har varje gång passerat dessa två system i räckvidd, tbs var mest omständigt och ez mest opålitligt med dåliga kontakter...

Kommentar

• Kurbit
                  • maj 2017
                  • 21

Tack Kenneth. Har du testat att plocka upp telemetrin från Dragonlink på en telefon? Funkar det bra eller är det en gimmick?

Går det att hitta DL i Europa eller är man hänvisad till import från usa?

Kommentar

• Kurbit
                    • maj 2017
                    • 21

Annars verkar ju TBS Crossfire ganska tilltalande.

Kommentar

• uffe40
                      • aug 2007
                      • 334

Har bara kört med Scherrer både på quad och plan ,har aldrig felat samt suverän räckvidd

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

Jag har inte sjunkit ner i träsket så pass att jag vet skillnaderna på ovan nämnda system... är de gjorda för samma ändamål eller har de fokuserat på något användningsområde mer än något annat? Tex 250-quad... högtflygande UAV-flyg... FPV-flyg runt bergen...

Skillnad på vad man har för sändare?

Vissa endast med sändar-modul?

Vissa som 2.4GHz -> repeater -> LRS?

Personligen är jag ute efter en modul som funkar i min Futaba T10CP.

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Bara att köpa något som passar sedan får vi höra hur det gått. Blir säkert bra

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Okidok! =)

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Nu har jag kommit så långt att jag funderar på Scherrer eller TBS Crossfire. Eller så blir det flera bara för att komma till skott nån gång.
                              Obs, jag kör MAVLink på 433MHz samtidigt (APM/Pixhawk). Så jag står i någon sorts limbo nu.
                              Måste läsa på mer bara... eller om nån av er har erfarenheter.
                              Är TBS Crossfire mest anpassat till deras egna produkter eller kan jag använda det hur som helst till annat också?

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Jagar efter TBS Crossfire, inte lätt hitta samtliga komponenter på en och samma webshop. =)

Scherrer lockar också... slutar väl att man har flera olika...

Men för att stilla LRS-behovet tills jag får tag på allt... ImmersionRC verkar finnas på fler ställen. Någon av er som har koll på skillnaderna på deras grejer? Det finns 500mW- och 600mW-sändare. Har hittat ena för 1800 kr i Sverige och andra för 50€ (600) på HobbyKing. Olika saker? Kopior? Gammalt och nytt? Och samma sak med mottagarna, finns en uppsjö som heter samma sak, men olika priser och olika utseende. Blir inte riktigt klok på grejerna om man säger så. Vilken sändare är det som gäller och vilka mottagare? Nån ImmersionRC-användare som kan klargöra detta för mig? Ska ha till ett stort UAV-flyg och till en mindre FPV-vinge samt en FPV-race-quad.

Exempel:

Sändare:
                                https://hobbyking.com/en_us/immersio...ter-600mw.html

8-kanals stora mottagaren
                                https://hobbyking.com/en_us/immersio...-receiver.html

Några andra mottagare...
                                https://hobbyking.com/en_us/immersio...e-edition.html
                                https://hobbyking.com/en_us/immersio...iver-lite.html

Kommentar

Arbetssätt...