Max räckvidd på en Futaba 7C 2,4GHz

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_larsen
    • jan 2009
    • 49

Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Visst kan det vara kul att veta räckvidden men relaterat till frågeställningen, som uppenbarligen har med UAV/FPV-flygning att göra, så är det tveksamt om det är speciellt intressant eftersom man enligt det förslag som ligger hos LFS avseende UAV säger att man måste hålla sig "väl inom synhåll för piloten" - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....8&postcount=10
    Och jag är rätt övertygad om att Futaban klarar det kriteriet avseende räckvidden utan problem. Sen är det säkert också som Fdog säger så oavsett vad man mätt vid ett specifikt tillfälle så är det inte säkert att detta gäller vid nästa flygtillfälle.
    Hälsningar
    Roger
    Än så länge är det bara ett förslag som jag förstått det och jag vet, som jag skrivit tidigare, att räckvidden på min Futaba med lätthet uppfyller "väl inom synhåll för piloten". Sen är inte tanken att jag skall vara kilometervis ifrån mig och snurra hela tiden, men om tillfället dyker upp skulle det vara kul att kunna sticka iväg lite utan att oroa sig för att RC-länken packar ihop och dör för mig...

Är också helt övertygad om att FDog har helt rätt i det han skriver men det förändrar ändå inte min önskan att på ett ungefär veta vilken räckvidd jag har..

/Peter

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Har du fått fram nån siffra på räckvidden??

Kommentar

• peter_larsen
        • jan 2009
        • 49

Ursprungligen postat av JonnyE
        Har du fått fram nån siffra på räckvidden??
        Nopz, har inte haft tid/möjlighet att genomföra nåt test på ett vettigt sätt och efter det attt jag tappade RC-länken på ca 250m avstånd skall jag nog kolla upp utrustningen ordentligt innan jag ger mig på ett långdistanstest.. Till råga på detta så dog min videosändare och den jag har på planet nu har bara en räckvidd på ca 500m så det är inget att testa med heller.. Väntar på en ny sändare som skall testas ordentligt innan jag ger mig iväg på det "skarpa" testet men jag återkommer med ett resultat i denna tråd när jag har ett

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
          • 1937

Jag har flygit ca 1500m med min fd Futaba 6EX 2,4GHz FASST. Nu har jag dock övergått till en Futaba 12FGA som jag planerar att använda Thomas Scherrers LRS istället för 2,4GHz FASST. Detta då jag måste byta videolänk till 2,4GHz då min tidigare videolänk på 1,3GHz effektivt störde ut min GPS-mottagning.

Kommentar

Arbetssätt...