Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frajje
    • feb 2013
    • 51

Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

Testade mina fpv grejer på riktigt nu när jag installerat nya modulen i radion.

Fatshark Predator V2 5.8 ghz 250mW med spironet antenner...

Se själva hur de fick

Jag är riktigt nöjd....

// frajje

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Nice, ser mycket likt ut den utrustning jag har och har på gång (9x mer er9x och FrSky) samt någon form av FatShark 5.8GHz.

Är det den nya Fatshark Tx/Rx som skulle vara så mycket mer precis i sin signal att den behövde mindre styrka för mer range? Verkar så

Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.

Kommentar

• PinDuke
      • jun 2012
      • 494

Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
      Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
      Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.

Kommentar

• frajje
        • feb 2013
        • 51

Rage-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

Ursprungligen postat av Fluf
        Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.
        Om de är nya eller inte vet jag inte. Men skulle gissa på de

Gör med naza och gps på tbs'en... Funkar klockrent. Lite pricy dock... Men den håller vad den lovar

Kommentar

• frajje
          • feb 2013
          • 51

Ursprungligen postat av PinDuke
          Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
          Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
          Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.
          Hur pass bra ville får man ut av en helix antenn så?! Man vill ju kunna flyga ut en del på sidorna och inte bli begränsad till rakt fram. Iofs kan man ju röra på huvudet åt den riktningen.

Ja, den ena spironet antennen har ju en längre rot en den ena.. Har den långa på brillorna och den korta på quaden. Spelar de någon roll? Kan man kanske byta och böja mer antennen under chassit? Iofs skulle man ju kunna montera videortx på "core" platsen och böja ner antennen under... Aldrig sett någon göra så.. Därför har jag inte brytt mig om att prova..

Kommentar

• PinDuke
            • jun 2012
            • 494

Även om en Helix i första hand är en riktad antenn innebär det inte att täckningen = 0 på sidorna och bakåt.
            På nära håll kan du flyga runt om en Helix och fortfarande ha bild.

Sedan om man gör en Helix för montage på goggles är det som du säger inget problem eftersom vrida på huvudet åt det håll man flyger är världens enklaste "antenna tracker"

Du bör nog inte byta plats på dina spironet antenner men det är inget problem att montera den korta nedåt i stället för uppåt.

Kommentar

• PÖ
              • maj 2007
              • 499

Jag har min vtx monterad på core-platsen med en spironet som pekar mot backen, precis som du beskriver, Frajje

Kommentar

• rfnoise
                • sep 2010
                • 329

Nice! Har samma 250mw sändare och antenner på min speed quad och kör den med FS Attitude för snabba missions Har varit ute på 15m höjd 5-600m bort med klockren bild. Good shit!

Kommentar

• slaffe
                  • sep 2012
                  • 183

Verkar lovande. Inte ens mitt 1,2 system med klöver räcker så långt...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Kommentar

• rfnoise
                    • sep 2010
                    • 329

Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

/Calle

Kommentar

• frajje
                      • feb 2013
                      • 51

Ursprungligen postat av rfnoise
                      Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

/Calle
                      Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

Kommentar

• Copterdude
                        • maj 2012
                        • 1269

Kändes rätt skönt när du landat va ?
                        Kul att se att grejorna klarar såpass lång räckvidd, har samma utrustning Attitudes, spironets och 250mw som jag inte installerat ännu.

Kommentar

• Fluf
                          • jul 2012
                          • 1580

Ursprungligen postat av frajje
                          Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

Sweet, har precis börjat med mina AttitudeSD och 250w tx (med FS Spironet). Har inte testat räckvidden ordentligt ännu. Men skoj som F-N är det!

Kommentar

• rfnoise
                            • sep 2010
                            • 329

Sjysst!!

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

Rage-test...?
                              News, blogs and analysis on investment, insurance, mortgages, pensions, regulation, technology and retail finance

Kommentar

Arbetssätt...