Haverikommitionen sammanträder....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivve
    • nov 2006
    • 736

Dg 1000

Ursprungligen postat av Thomas
    Jag har upplevt exakt samma beteende på en övertung 'Flyfly Hobby DG 1000' segelkärra. Smala vingar och dålig bärighet i vingprofilen gjorde att kärran måste FLYGAS MED FART hela tiden. Kärran blev ca 20 sekunder gammal när jag kastade ut den från hanget vid Hammars Backar (och det är inget dåligt hang!). Klippningarna gick inte att häva, så planet gjorde ett par snygga dykningar rakt ner i havet. Och det var absolut inget pilotfel !!!

Sedan dess är jag försiktig med slanka, smala (snygga!) vingar, bättre då med lite bredare korda som har en helt annan bärighet i lågfart.
    Faan Thomas. 20 sekunder va inte dåligt. Min va avklarad på 10sek. !! :sarcastic:
    Senast redigerad av ivve; 2011-07-28, 18:17. Anledning: Felstavat

Kommentar

• StarvinMarvin
      • maj 2011
      • 315

Känns skönt å höra det är fler än jag som misslyckas haha

Har kollat över hela kärran.. gjort om en del inställning.. ställt in dualraten.. fixat differentialskev.. samt mixat in lite sidoroder till skev.. ska bara fixa gopro kameran nu... väger mellan att flyga utan "säkrare" eller med "dokumentera o testa kärrans fpv egenskaper utifall det blir dess sista resa" vad tror ni?? tänkte issåfall hänga kameran mellan vingarna för att få tyngdpunkten perfekt.. min "smarta" halva säger skit i kameran medan den "äventyrliga" säger FILMA! :P
      Man lär sig nått varje krash... :stupido2:

Kommentar

• bem

• apr 2009
        • 1643

Har du råd att mosa kameran om det värsta händer så kör hårt och montera den (fast jag skulle nog avstått tills jag kände planets flygegenskaper bättre, m a o blivit mer varm i kläderna).

Lycka till - med el utan kamera!

/Bo

Kommentar

• StarvinMarvin
          • maj 2011
          • 315

jo det blir nog utan kamera.. ska montera den på skallen istället så kan man dokumentera från backen iallafall bättre än inget

Kommentar

• StarvinMarvin
            • maj 2011
            • 315

Ja då va det provflugit för andra o sista ggn då blev en storkrash denna gång efter ganska kort tid.. men denna gång va det defenitivt mitt fel. Gjorde en hyfsad start men då den girade mot en lada så drog jag lite för mkt skev motsatt vilket gjorde att den började pendla kraftigt. Lyckades dock häva detta och steg till ca 40m men då ville jag vända innan jag kom för nära närliggande hus men under första svängen (med nästan full gas denna gång) så så fort jag började svänga så ville den klippa o när jag nästan tagit mig runt så gjorde den en klippning igen o denna gång va jag bara några meter från backen då jag fick den på rätt köl.. då klippte den igen... Men oavsett hur dåligt jag är på att flyga så skulle jag aldrig basera min fpvrigg på ett så osäkert o instabilt plan. CG va bra.. roderutslagen mindre... använde mig av expo vilket jag tror är en negativ grej då jag aldrig använder det annars.. utan är van att själv bestämma utslagen och att dom är jämna över spakens register. Men men nått fel är det säkert eller så är det än grotesk utmaning att flyga detta plan.
            Är iallafall färdigflyget för fpvsyfte men ska kolla om jag kan trolla med lite ca-lim sen men hoppas inget

Tack iallafall för allas hjälp å råd i detta ämne. Även om flygningen blev kortvarig så va bygget roligt och jag lärde mig enormt mycket om långvingat iallafall

Tänker inte rekommendera kärran till nån som inte söker en utmaning.. den filmar säkert stadigt som fan då den väl flyger men har man 2-4000:- utrustning i planet så är den inte en tillräckligt säker kärra. Nu står det mellan Borjet Maja ; Bixler och EPP FPV 1.8m Vad säger ni om dom 3?

Avslutar för övrigt detta ämne här nu så håller jag mig i fortsättning i Flygfoto o FPV

// Mathias

Kommentar

• bem

• apr 2009
              • 1643

Va synd... men det var frisk vågat. Fick du med nåt på film? Eller fick du inte med dig kameran och filma från huvet? En fundering jag haft efter att ha läst vad du flygit mycket förut - s k "3D" flygning - kan det vara så att du ev blivit lite för van att kunna svänga tvärt lite hur som helst och helt enkelt har tappat något av känslan för lite mer normal flygning, vilket kanske bidragit till att du inte lyckades få rätsida på planet när det krisade till sig?
              Nåväl, bästa medicinen är nog att få upp nåt flygetyg i luften ganska omgående så självförtroendet kommer tillbaka (om det nu blivit lite vingklippt av det här FPV äventyret).

/Bo
              Senast redigerad av bem; 2011-07-28, 20:46.

Kommentar

• StarvinMarvin
                • maj 2011
                • 315

Nej ingen risk för att nått självförtroende är klippt... jag ska till o med prova lägga pussel imorrn o se om det flyger :P kan ju inte gå sämre än åt helvette Jag flyger ju även en hederlig liten mini mag ibland också men den plågar jag i så mkt 3d som det går men alla kärror jag har går iallafall att flyga utan att dom klipper i varje sväng.. jag har testat lite av varje men aldrig nått som klippt på detta vis... antingen har jag ställt in den fel eller så är den helt enkelt sådär besvärlig i luften... men jag tror ett stort fel blev att när jag blev stressad då den klippte så drog jag för stora utslag.. och tack vare expon så betedde den sig inte som jag räknat med o drog mer... o då kom allt... tack vare expon så ja tror jag ska hålla mig till att flyga som jag är van.. oavsett modell.. lite mixer kan dock aldrig skada

Hade tyvärr ingen kameran vid tillfället o det va tur det för jag skulle aldrig våga visa den filmen för det såg säkert ut som en nybörjare flög för första ggn haha

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Jag har en EPP-FPV 1,8 m modell på kommande från HobbyKing, kan säkert skriva recension om hur den flyger om ett par veckor (hoppas jag). Själv har jag också totalkvaddat en modell denna säsong, en Gee Bee med samma spännvidd som vägde 6,5 kg (jämfört med 1 kg för denna FPV-kärra). Gee Been gjorde en snap roll och hamnade i spinn efter en knife edge, men det ska bli trevligt att pröva en modell som är drygt 5 kg lättare än min Gee Bee men med samma vingyta.
                  Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
                  Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• StarvinMarvin
                    • maj 2011
                    • 315

Jo jag satt precis o kollade på den och det är ju en billig kärra och jag tänkte va full i fan o använda motorn från reapern... nu blir det ju som vanligt övermotoriserat för denna maskin men enligt flitetest så behövdes det en REJÄL acc i kärran för att den inte skulle vara för lätt... så jag tänkte då borde det nog gå bra med min lilla snurra o 6s istället... ifall den flyger dåligt äre ju bara o beställa en mindre snurra eller ta från en annan kärra som ligger o skräpar.

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Om ett plan klipper så illa som du beskriver kan det vara två orsaker till som ingen har skrivit om: Tyngdpunkt och totalvikt. Ett tungt plan stallar lättare än ett lätt plan, och ett baktungt plan stallar elakt. Du skriver att tyngdpunkten är rätt men i ditt näst sista inlägg där du får stall på stall på stall är jag tveksam. Så beter sig ett baktungt plan. Enligt hk 32,5 dm2 vingyta med 2,7 kg vikt blir 83 gram/dm2 eller 14,5 gram/dm3 kubisk vinglast. Detta är riktigt mycket, i regionen för racerplan, och liksom Johan Sundqvists snygga Gee Bee ett riktigt svårfluget plan. Mina kubiskavinglaster ligger alla under 13, så jag har inget så här svårt plan. Denna reaper borde göras med större vinge eller lägre vikt. Den ska dessutom utprovas rejält framtung, för att successivt flytta bak tyngdpunkten. Men liksom Bee Gee som ska flygas i mål, så måste denna flygas ända tills den står stilla på backen. När du skriver i filmen att planet "stog stilla" så blåste det nog rejält, och den hade fart mot vinden.
                      m.v.h,., ///Fredrik
                      fredrik

Kommentar

• StarvinMarvin
                        • maj 2011
                        • 315

Tjena! nja jag hade exakt samma flygvikt o tyngdpunkt som i första försöket.. lite framtungt som jag gärna flyger. Har testat baktungt på andra kärror så gör inte om samma misstag hehe vikten va precis 2.7kg med acc o allt och det är ju maxvikt för detta plan. Det går däremot att lätta genom att byta ut bakre stället mot kolfiber och detsamma gäller för bommen i vingen som är stål orginal. Men jag tror att största felet vid denna flygning va att då den klippte åt ett håll så ville jag i stridens hetta vrida tillbaka men gjorde det för hårt alla gånger.. kanske pga av att jag inte är van att flyga expo eller så vare bara för hårt helt enkelt så det skapade en pendlande effekt. Men det är nog ett kul plan för den som vill ha utmaning

angående första flygningen så va det helt vindstilla då jag flög ca kl 10 på kvällen.

Kommentar

• bem

• apr 2009
                          • 1643

Hej,

Jag har kollat runt lite i andra forum vad de råkat ut för och varnat ang denna större Reaper från Hobby King. Det verkar stå utom tvivel att den inte har så bra flygegenskaper generellt, och i synnerhet för FPV flygning är den inte lämplig helt enkelt även om den säljs under den kategorin. Att den stallar ganska lätt vid (lite brantare) sväng, stallen verkar vara huvudorsaken som jag ser det, verkar om man använder den omodifierad bara kunna undvikas genom att flyga lungt och mjukt och inte banka mer än nödvändigt vid svängar samt nyttja sidorodret för att stötta runt den i svängen lite försiktigt. Om den kommer in störtspiral verkar återhämtningssträckan ganska lång (relativt stor höjdförlust) och medicinen verkar att dra av gas och släppa spakarna så den får återhämta fart och styrförmåga mer el mindre på egen hand vilket förstås kräver ganska hög höjd.
                          Med andra vinger så vingbelastningen blir lägre bör flygegenskaperna bli hyfsade, men som den är nu verkar den inte alls lämplig som UAV plattform i alla fall. Jag tycker modellen ser rätt frän ut så det är lätt att falla för den. Men om jag sysslade med UAV på hobbynivå så skulle jag välja nåt annat beprövat.

/Bo

Kommentar

• StarvinMarvin
                            • maj 2011
                            • 315

Jo jag va dum nog o letade efter nått som kunde duga som fpv o samtidigt va snyggt o roligt att flyga (snabbt) Denna va snabb som fan men den gick åt fel håll :P Sen tyckte jag den såg ut att ha bra med kameraplats under.. höga ställ gjorde att man kunde starta o landa utan att riskera att kameran touchade backen ifall landningen blev dålig.. men nu är det beställt en EPP FPV 1.8m kärra. kunde int låta bli.. o sen finns det ju en sjuka tydligen som drabbar folk som går in på HK på natten :P

Funderade på att bygga om iconen ganska rejält också.. ifal man klöv av sidorna på den o gjorde om stjärten så skulle den påmina om EPP-kärran.. vad tror ni som har mer erfarenhet i byggande??? skulle det funka?? just nu gungar den så hemskt med stjärten så ja undrar om det räcker om man styvar upp den med kolfiber tex...

Kommentar

Arbetssätt...