El-konvertering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Det är nog få som flyger den typen av kärror speciellt mycket mera än 7 minuter åt gången så det är nog det minsta du skall oro dig för. Men jämför inte vikten med en metanolare för dessa är alltid tyngre än elkärror och kräver av den orsaken ofta att man kör med mer eller mindre "fullt skaft" hela tiden för att kärran överhuvudtaget skall flyga hyfsat. Och med eldrift kör i alla fall inte jag med fullt pådrag mer än en kortare del av den totala flygtiden för annars lär man dra ur acken snabbt. Men med rätt dimensionering har man inget behov av att köra för fullt utan det kanske man främst gör vid starten och vid vertikala stigningar eller andra manövrer som kräver rejält med kraft - för det finns det utan tvekan i en väl dimensionerad el-drivlina.
    Roger

Kommentar

• Landin81
      • maj 2014
      • 389

Du har absolut rätt i att man måste kräma på mer med metanolare!
      Får testa mig fram lite. första elflyget efter mina metanolare är just min fx-61, och med tanke på en timmes flygtid på 5500mah så är det därför det känns lite lite med 7 minuter, men sen har ju som sagt fx-61 mycket större vingyta, dock mycket tyngre än balsaplanet.

Förresten, är det någon som vet vad flygplanet heter? Vad det är för modell? Har googlat runt på det för att hitta lite historia men kan inte finna något.
      Skywalker 1900
      Bixler 2
      FX-61
      Zmr250 x2
      Diatone White Sheap

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Man dimensionerar normalt aldrig en motorkärra för 1 timmes motortid om det är detta du menar. En seglare kan ju ge lång flygtid på kort motortid men en motorkärra dimensionerar man ju aldrig för sådana motortider. Har man 2-3 ackar och möjlighet att ladda på fältet så kan man ju flyga i stort sett oavbrutet (men vem orkar det) för man kan ju ladda med i alla fall 2C och då tar inte laddningen speciellt lång tid. Att hålla nere vikten är A och O så därför överdimensionerar man inte alltför mycket. Exempelvis så flyger jag min Air Beaver (drygt 1,5 m spv) med 3S2200 och om man flyger runt 6-7 minuter så är det sällan den drar ur acken mera än 1000--1100 mAh men jag använder som sagt trottelspaken hela tiden - men flyger också "fullt skaft" ofta men inte så långa stunder åt gången.
        Din konverterade kärra är ju inte direkt idealisk att driva med el beroende på att den verkar rätt kraftigt/tungt uppbyggd så den drar nog relativt sett klart mera än min Air Beaver. Och den typen av kärror finns det ju mängder av så det är nog svårt att veta vilken modell det är.
        Roger

Kommentar

• Landin81
          • maj 2014
          • 389

Ja det är ju inte tänkt att jag ska flyga fpv med denna, för då orkar man flyga oavbrutet =) Kanske blir en liten 200mw 5.8 sändare på den i framtiden för skoj skull, men det får bli ett senare projekt.

Jag laddar aldrig mina batterier mer än 1C, oftast så laddar jag med 0.5-0.75C för att hålla dem levande länge.

Har inte kunnat flyga än pga att det ska regna 24/7 i detta roliga land...
          Skywalker 1900
          Bixler 2
          FX-61
          Zmr250 x2
          Diatone White Sheap

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Tipset är att tänka om angående FPV-kärra. Du skall nog ha en kärra med mera bäryta (större spännvidd) och en som i grunden är lätt och kan flyga långsamt så denna konverterade metanol-kärra är nog tyvärr inte rätt kärra för det bruket.
            Tror inte du orkar flyga speciellt länge med en snabb kärra - däremot en segel-liknande kärra men det är ju definitivt inte denna kärra.
            Roger

Kommentar

• Landin81
              • maj 2014
              • 389

Nä en fpv kärra har jag redan, men är alltid kul att köra upp bilden i GS så att andra kan se, har en 2 grams kamera liggandes som ger bra bild och en videosändare väger inte speciellt mycket, bara för att =)
              Skywalker 1900
              Bixler 2
              FX-61
              Zmr250 x2
              Diatone White Sheap

Kommentar

Arbetssätt...