Mer vinterflyg, fint väder, flera olika flygplan och mjuk pudersnö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axbri

• maj 2009
    • 61

Min nya större skidor som jag byggde till min lilla elmodell är 35cm långa och 6 cm breda. Flygvikten är ca 1200 gram. Den släta delen av sidans undersida som faktiskt ligger mot snön är drygt 25 cm lång. Detta fungerar bra även på riktigt mjuk pudersnö, och det går bra även att taxa i låg hastighet och svänga. Glider även över fotspår ganska lätt. Skidorna är byggda av 3 mm balsa med lite plywood-förstärkningar vid hjulaxeln.

Klicka på bilden för större version

Namn: 1200_2021-02-05 20.32.10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,8 KB
ID: 513325 Klicka på bilden för större version

Namn: 1200_2021-02-05 20.32.17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 513324

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

På den tiden jag byggde skidorna själv så testade jag att "form-baka" skidorna - alltså 0,4 mm ply på var sida av depron. Sen sågade jag en form i bandsågen av 45*45 mm regelvirke och med skidprofil. Vill minnas att jag använde PU-lim. Dom blev väldigt formstabila och förhållandevis lätta.
      Men nu nöjer jag mig med köpe-skidor..
      Roger

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Vilken trevlig film! Hur kul som helst att titta på. Jag blev sugen på att montera flottörerna på min Funcub XL (de ska funka fint som skidor) o ta en tur nu när vi faktiskt har snö. Tyvärr blåser det så förbaskat så just nu är det ingen ide här :banghead:
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Mja, flügtarmen skriker högljutt, snö har vi här också, men också den där förbenade blåsten.....
          Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...