Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Ursprungligen postat av Peter_L
    Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
    Om då alla som flyger bland folk sätter på effektiva propellerskydd, skulle inte det lugna ner diskussionen lite grand? Eller är det bara jag som tänker så?
    Ja, även en till synes ganska harmlös mutikopter kan orsaka skador. Vanligtvis är det "operatörens" misstag/dumhet som i de allra flesta fall är den bakomliggande orsaken.

Alltför blodkänsliga varnas för att titta på denna DJI-flygning:

Personligen börjar jag bli ganska less på all den "bad will" som ansvarslösa multikopteroperatörer förorsakat och som redan innebär att myndigheterna inför nya restriktioner som även riskerar att slå mot det "traditionella" modellflyget som under decennier utövats i huvudsak utan att "allmänheten" reagerat annat än med milt överseende.
    Det argumenterande, som det finns hundratals spaltmeter av i bl.a. detta forum, om att man kan strunta i eventuella bestämmelser och flyga multikopter var och hur man vill med motiveringen att det finns andra grenar inom modellflyget som också innebär risker är helt kontraproduktivt och leder ingenvart.
    Senast redigerad av Michael; 2015-02-14, 15:25.

Kommentar

• Copterdude
      • maj 2012
      • 1269

Ouch, inte så smart att försöka handfånga en så stor kopter... 90% av gångerna man ser nått dumt är det Phantom ägare..

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

den hittils största skadan jag haft inom rcflyget är faktiskt med en liten blade mcpx , dom ser inte mycket ut för världen med sina små blad men ett servo gav sig när jag flög framför mig och den attackerade mitt ansikte innan jag hann reagera , har ett ärr än idag i snoken.
        Man ska inte lura sig allt för mycket av storleken, hade den träffat ögat hade jag förmodligen inte sett idag.
        ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
        |FPV STUFF|
        |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
        |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
        | DJI Inspire 1 |
        |TERMIK OCH HANG |
        |
        Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• flygrc
          • aug 2013
          • 329

Ursprungligen postat av Ålänning
          Det är just det quadar gör om man inte vet vad man gör eller har otur. =)
          Därför jag testflyger allt 2 mil utanför staden bland åkrar och skog.
          Flyger iofs det mesta där med, inte hemma på gården eller i stan.
          Där sa du emot dig själv.
          Det behövs någon som aktiverar den.

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Jag tycker denna är rätt skön - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...

UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

UndCon: Klockren. Lite udda "flyaway", lite smått oförklarlig. Nån som har en aning? Jag ska själv flyga två Phantom 2or i morrn... :-/

flygrc: Sa jag emot mig själv? Quadar flyger av sig själv ja (efter man aktiverat dem). Flyaways? Jag förstår inte vad du menar. Man aktiverar den, sen sticker den iväg om man har otur.

Senmathal: Man bör självklart jämföra, för ibland skenar det iväg för vissa individers tankar. Vissa måste tas ner på jorden. I-landsproblem vs U-landsproblem osv. Det är väl därför folk jämför bilar eftersom det är så lätt greppa tänket då. Jag träffar på folk som inte förstår varför man borde ha regelverk/licens/tillstånd eller dylikt för att flyga multirotor för foto/film/annat över hus och sånt. Finns säkert bättre jämförelseobjekt. Rally har funnits länge och är stort, etablerat och genomtänkt idag 2015, folk har lärt sig med åren. Multirotor är nytt och det faller lite naturligt att det är kaos förrän regelverken kommer. Är bara hålla tummarna att inget allvarligt händer och att det dyker upp nåt regelverk som förstör för de som gör rätt.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Tror att alltför många missbedömer hur mycket människokroppen klarar av att ta emot utan mycket allvarliga skador.
                Nån nämnde "I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrån himlen utan kontroll så gör det nog mera än ont kan jag lova. Det är väl tveksamt om man överhuvudtaget öppnar sina ögon igen efter den misshandeln.
                Roger

Kommentar

• High Five
                  • aug 2013
                  • 220

Personligen tror jag att det kommer krävas prop guards på multirotors i framtiden. Gissar att förbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen för att minska skador. Kanske med lättnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygområdet så behöver man inte ha prop guard. Ev. också i kombination med förbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag förstår att alla personskador inte kommer förhindras, men ser det lite som säkerhetsbälte i bilar. Det var ganska osexigt på 70-talet men nu är det bara något man gör. Eftersom nästan ingen verkar tänka att det är klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behöva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och dödsfall jag känner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men självklart har jag inte sett och läst allt.
                  Senast redigerad av High Five; 2015-02-15, 06:44.

Kommentar

• IngemarTh
                    • okt 2010
                    • 415

Varför skulle multirotors vara farligare än andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det är fler propellrar spelar ingen roll, det räcker med en för att åstadkomma otäcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lärande.
                    Ursprungligen postat av High Five
                    Personligen tror jag att det kommer krävas prop guards på multirotors i framtiden. Gissar att förbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen för att minska skador. Kanske med lättnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygområdet så behöver man inte ha prop guard. Ev. också i kombination med förbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag förstår att alla personskador inte kommer förhindras, men ser det lite som säkerhetsbälte i bilar. Det var ganska osexigt på 70-talet men nu är det bara något man gör. Eftersom nästan ingen verkar tänka att det är klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behöva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och dödsfall jag känner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men självklart har jag inte sett och läst allt.

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                      • 236

Allt detta är så enkelt löst med att man håller sig till närmsta modellflygfält...
                      Ger man sig ut till fältet vet man om riskerna man tar med tex en quad som dimper ner i huvudet..
                      Inte f-n drar man igång jetkärran på närmsta lekplats eller fotbollsplan!
                      Herregud!

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                        • 179

Ursprungligen postat av McRegor
                        Nån nämnde "I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrån himlen utan kontroll så gör det nog mera än ont kan jag lova. Det är väl tveksamt om man överhuvudtaget öppnar sina ögon igen efter den misshandeln.
                        Roger
                        Jo, det var ju jag som sa det. Men jag vidhåller ändå att det är propellrarna som skadar och skrämmer.
                        En mulitcopter faller ju dessutom oftast i stort sett rakt ner när dom havererar. Ett 6-kilos flygplan i 150km/h i skallen, då? Hur skönt är det? Skallen förresten, får man ett stort flygplan på 6-kilo i den farten på sig spelar det nog ingen roll var på kroppen den träffar. Och dom farorna diskuteras sällan i det här sammanhanget. Och för att inte prata om helikoptrar, fullkomligt livsfarliga. Själv brukar jag flytta mig en bra bit bort när dom kommer fram på vårt fält. Dom går inte att lita på hur erfarna människor som än styr dom, och ett rotorblad på en 700-heli är nog direkt dödande om det träffar huvudet på någon oskyldig åskådare. Det räcker ju att en link hoppar av så har man ingen kontroll alls.
                        En multicopter känns betydligt säkrare och hade dom propellerskydd så skulle åtminstone jag känna mig rätt lugn som åskådare även om den plötsligt löper amok.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Problemet är att vem som helst kommer över dessa grejer idag. RC-klubbarna är väl de som sköter sig bäst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle gå till alla RC-butiker och andra butiker som säljer dessa "fanstyg" om en vädjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slår högre om även SMFF och RCFF går ihop och gör detta. RC-butikerna lever ju på RC-flygare och de borde föregå med gott exempel. Man kan i alla fall informera så länge det inte finns kristallklara regler vad som gäller (speciellt eftersom de ändå inte når fram till köparna). Dessutom verkar det skilja från plats till plats? Tex Skåne länsstyrelse och foto från luften?

Propguard... kanske går att utveckla dessa :-D

Idag ska jag åter igen ut till klubbfältet och flyga två Phantoms, vågar inte göra det på så många andra ställen här... första gången de ska flygas efter större reparation och genomgång.

Här på Åland dyker det upp lite nu och då snack om detta med "drönare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry för kvaliteten, mobiltelefon och mörket...). Och häromdagen var det nån mäklare som börjat använda Phantom, kanske borde kontakta dem och fråga lite... dessvärre har jag inte exakt koll på reglerna här på Åland (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra använder.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20150207_182534_nyan.jpg
Visningar: 2
Storlek: 61,3 KB
ID: 504221

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                            • 236

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Problemet är att vem som helst kommer över dessa grejer idag. RC-klubbarna är väl de som sköter sig bäst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle gå till alla RC-butiker och andra butiker som säljer dessa "fanstyg" om en vädjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slår högre om även SMFF och RCFF går ihop och gör detta. RC-butikerna lever ju på RC-flygare och de borde föregå med gott exempel. Man kan i alla fall informera så länge det inte finns kristallklara regler vad som gäller (speciellt eftersom de ändå inte når fram till köparna). Dessutom verkar det skilja från plats till plats? Tex Skåne länsstyrelse och foto från luften?

Propguard... kanske går att utveckla dessa :-D

Idag ska jag åter igen ut till klubbfältet och flyga två Phantoms, vågar inte göra det på så många andra ställen här... första gången de ska flygas efter större reparation och genomgång.

Här på Åland dyker det upp lite nu och då snack om detta med "drönare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry för kvaliteten, mobiltelefon och mörket...). Och häromdagen var det nån mäklare som börjat använda Phantom, kanske borde kontakta dem och fråga lite... dessvärre har jag inte exakt koll på reglerna här på Åland (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra använder.

[ATTACH=CONFIG]50546[/ATTACH]
                            Mycket bra idé :-)
                            Solklart att det är på fältet de ska flygas precis som allt annat flygetyg.
                            De skulle kanske inte få säljas utan ett intyg på medlemskap i någon flygklubb?

Kommentar

• karstena
                              • okt 2012
                              • 382

den samme diskution var fremme i danmark før jul. her var der faktisk nogle som tog tag i det og tog en prat med bilka ettersom bilka gik hard ut med reklame om egen drone for hvem som helst.-uten at informere om at der faktisk er meget strenge regler for diss i dk.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Dåså, då är det bara att en dokumentationskunnig utses och startar en ny tråd och tar emot allt som ska vara med och så skriver denne ner den information vi vill ge alla nya flygare i en PDF som denne person laddar upp med jämna mellanrum som vi andra kan påpeka och införa ändringar och tillägg. Sen när den anses vara klar så sprider vi den via e-post till dessa (eller tar den med oss in till butikerna). Butikerna får säkert gärna lägga sin logga (bredvid klubbarnas) på detta papper som delas ut till köpare. Och när det kommer ny version så sprids den på nytt. På det sättet så sprids info om klubbarna också så dessa flygare har nån att kontakta. Samt länkar till forumen osv.

(Lite OT: Sitter och väntar på en 3DRobotics X8 med APM på ena byggbordet, Mission Planner ansluten och pratar med röst som nyss sade "Prearmed: Bad Velocity". Humm, den där ska inte flyga idag...)

Kommentar

Arbetssätt...