https://www.rcflyg.se
Södra Länken !!!! - Svenska RC-flygförbundet

Södra Länken !!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brauer
    • jun 2006
    • 316

när han ändå var igång och gjorde något puckat, kunde han inte gjort det lite bättre då? :roll: Hög risk och låg imponeringsfaktor....
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

Kommentar

• Nexus
      • maj 2006
      • 744

Hej Hej

Javisst håller med dig,Benny !!

MVH steve

Excell 60 2 St
      Heim 10 CC skala Hughes 500 E
      Concept SR
      Modeltech Cap 21 2 st
      Wonder 2 St
      skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
      Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
      Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Acke
        • jul 2006
        • 18

Jag undrar bara en sak: Killen kan ju bevisligen flyga, så varför kan han inte försöka bevisa sig på andra sätt?. Vad jag vet tävlar han inte i någon klass, varför inte testa på F3a eller IMAC istället? Där gäller det ju verkligen att spaka rätt. Sådan här film kan, om det uppmärksammas av fel folk ställa till trassel för modellflyget.

Kommentar

• huginen
          • maj 2007
          • 4

metro har också skrivit om det

På metromode.se hittar du de senaste nyheterna inom mode, inredning, träning och hälsa, skönhet, mode för män och Sveriges härligaste bloggar!

Kommentar

• Smajly
            • maj 2007
            • 364

Ursprungligen postat av Acke
            Jag undrar bara en sak: Killen kan ju bevisligen flyga, så varför kan han inte försöka bevisa sig på andra sätt?. Vad jag vet tävlar han inte i någon klass, varför inte testa på F3a eller IMAC istället? Där gäller det ju verkligen att spaka rätt. Sådan här film kan, om det uppmärksammas av fel folk ställa till trassel för modellflyget.
            Ja han flyger en hel del uppvisningar och blandannat på internationella tillställningar..

Kommentar

• mac77
              • maj 2006
              • 513

Här är länken som troligtvis är upphovet till spektaklet

Ganska intressant att se vem som flugit från bil tidigare om man kollar andra inlägget...

Kommentar

• Nexus
                • maj 2006
                • 744

Javisst jag blev förvånd att det fanns mer hos Svenskt Modellflyg hehe

MVH Steve

Excell 60 2 St
                Heim 10 CC skala Hughes 500 E
                Concept SR
                Modeltech Cap 21 2 st
                Wonder 2 St
                skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
                Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
                Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Acke
                  • jul 2006
                  • 18

Det är skillnad på tävling och uppvisning...

Kommentar

• Vismund
                    • nov 2006
                    • 70

Jag undrar om inte detta var den bästa pr rc-flyg fått på länge? Visst var det förenat med risker, och om de sen var stora eller små är väl upp till var och ens preferensram att avgöra.

Dock kan jag inte minnas när aftonhoran senaste la upp en artikel på förstaplats om rc-flyg, som dessutom inte utmålar utövaren som den ärkenörd, vi som kollektiv, så ofta förknippas med. Sedan finns det säkert de bland oss som i ren moralpanik skulle vilja kalla just detta tilltag som just töntigt, nördigt etc, vilket snarare handlar om begreppsdefenition.
                    Att det skulle falla nån slags generell skugga över rc-flyget pga av detta känns ganska långsökt, tvärtom så tror jag istället det skapar nyfikenhet, som i längden kan innebära en ganska välbehövlig nyrekrytering med tanke på snittåldern inom vårat gebit. Låt moralpaniken svalna en aning.

All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet är ett slitet uttryck, men jag tror faktiskt det passar bra vid detta tillfälle.

Kommentar

• Michael
                      • maj 2006
                      • 1742

Ursprungligen postat av Vismund
                      Jag undrar om inte detta var den bästa pr rc-flyg fått på länge? Visst var det förenat med risker, och om de sen var stora eller små är väl upp till var och ens preferensram att avgöra.

Dock kan jag inte minnas när aftonhoran senaste la upp en artikel på förstaplats om rc-flyg, som dessutom inte utmålar utövaren som den ärkenörd, vi som kollektiv, så ofta förknippas med. Sedan finns det säkert de bland oss som i ren moralpanik skulle vilja kalla just detta tilltag som just töntigt, nördigt etc, vilket snarare handlar om begreppsdefenition...
                      Som en normalt ansvarskännande modellflygare hade jag väldigt gärna
                      sluppit denna typ av publicitet! För läsaren framställs piloten inte som
                      något under av intelligens eller vad sägs om följande citat:

"Var du inte rädd att det skulle bli en trafikolycka av alltihop?

– Nej. Det enda som skulle kunnat hända var att planet gick sönder.
                      Om jag kommer åt en bil blir det bara en repa i lacken. Ingenting annat.
                      – Vi höll till och med hastighetsbegränsningen."

Oavsett om piloten sagt detta eller ej så kan en läsare av Aftonbladet
                      knappast uppfatta uttalandet som något annat än ett ovanligt korkat.
                      Man ska nog skatta sig lycklig om ett flygplan på runt 5 kg som kolliderar
                      med en bil endast orsakar "repor i lacken".

/Michael

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Det finns ju som vanligt lika många åsikter som det finns modellflygare... Jag personligen tror att det här kan vara lite positiv reklam för modellflyg då fler kanske får upp ögonen för att det inte bara är små kastplan vi pysslar med... Och det är ju betydligt bättre reklam än en viss reklamfilm där en inte helt okänd person ger radion till en icke flygare som sedan krashar planet...(Har blivit jämförd med det så många gånger att jag blir tokig snart, *%&#¤"%&& skitreklam :evil: )
                        Men visst, om fler nu försöker göra värre saker än det här, så kommer det ju förr eller senare att sluta med en olycka, och DÅ är det riktigt illa för alla som kallar sig modellflygare.

Nu kan vi ju bara hoppas att de som gjort den här filmen har förstått innebörden av begreppet "Sluta medan det går bra"....

MVH//Per Pålsson
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1486

Hej!
                          -Det där var väl inget!
                          Väntar med spänning på när Torpis ska pröva den riktiga machogrejen
                          Pylonracing!

Kommentar

• wesse
                            • maj 2007
                            • 5864

Ursprungligen postat av jaka
                            Hej!
                            -Det där var väl inget!
                            Väntar med spänning på när Torpis ska pröva den riktiga machogrejen
                            Pylonracing!
                            går det flyga pylon i tunneln oxå? oj de va som hundan....

:love: Get high with hovering
                            not drugs :love:

Kommentar

• askania
                              • apr 2007
                              • 29

Om inget annat lockar finns det alltid Tunnel OCH bro påväg till Danmark fast säkerheten är lite tajt.

Kommentar

• Pelle
                                • maj 2007
                                • 38

Med hänsyn till den aktuella händelsen i tunneln, Södra länken i Stockholm, har SMFF gjort ett uttalande, se:

Vad är det för något? Vad är fördelarna med luftsport? Få sporter erbjuder så många fördelar som luftsport. Dessa sporter gynnar dig på många olika sätt, från din fysiska hälsa till ditt mentala välbefinnande och sociala liv. Det är absolut en sport värd att börja med och föga förvånande har många luftsporten på sin ”bucket … Välj luftsport! Läs mer

Personligen tycker jag att det var mycket dumt gjort att flyga där, m.h.t. de risker som redan finns och de nya som kan tänkas uppkomma efter detta. Jag vet att SMFF jobbar mycket för att behålla de få regler, bestämmelser och lagar som finns inom modellflyget i Sverige – men sådana här incidenter kan komma att få negativa konsekvenser för ALLA utövare av vår trevliga hobby.

Låt oss undvika detta genom att ”flyga med huvudet” – alltså: Tänk först!!

Och låt bli att skapa den här typen av rubriker… de kan slå tillbaka mycket hårt mot oss!

Pelle

Kommentar

Arbetssätt...