Så du Bj menar att man inte får döma någon annan om man t.ex. har kört för fort eller missat högerregeln? Jösses, det var ett märkligt resonemang. :roll:
Södra Länken !!!!
Kollaps
X
-
Ursprungligen postat av MichaelI Sverige är det Luftfartsstyrelsen som reglerar det civila flyget inkl. modellflyg. Detaljregleringen sker huvudsakligen genom förordningar (som LFS utfärdar) och inte genom lagar (som riksdagen stiftar). Du kan själv läsa här vad de förväntar sig av oss modellflygare, nämligen att vi ska följa SMFF:s regler för modellflyg. Hur dessa ser ut vet du säkert själv.Hej!
Hade inte tänkt skriva något, men pallar inte av att hålla käften längre.
1. Var det fel det han gjorde? Det är faktisk en fråga ingen av oss kan svara på eftersom han inte brutit mot en enda lag. Eller ni som påstår att detta inte är lagligt kan ni vara så snäll och visa mig vilken/vilka § han har brutit. Det vill säja att jag vill ha det rätta § nummer så jag själv kan läsa lagen som han har brutit mot, inga skriverier om att det står såhär i lagen….jag vill läsa den själv.
Så bra att du kan och vet alt om dessa stadgar Michael, vilka § i stadgarna bröt så våran kära pilot? Du vet alla stadgar är faktisk nummererade § så eftersom du då hänvisar till dessa räknar jag med att du vet vilka han bröt mot.
Säkert, men vi lägger inte ut dumheterna på Internet till allmän beskådan.3. Sen är jag 100 % säker på att alla vi som flyger har gjort dumheter själv när det gäller säkerhet en eller annan gång, så tänka på det när ni dömer denna mycket duktiga pilot. Dumt att sitta i ett glashus och slänga stenar.
Och du brukar inte kolla så mycket på videos från typ youtub eller andra ställen på nätet förstår jag, för om du har det har du hittade många saker som förstör mycket mera än detta stunt. Dock är inte alla video svensk, men det har jo ingen betydelse för nätet om en film er från Sverige, Norge eller USA när dom gör korkade saker. För dom som tittar på filmarna er det skit samma.
Jag tor du har fel. Det är det faktum att flygningen hamnade på Aftonbladets förstasida som ger publicitet. Att vi debatterar säkerhetsaspekter på ett modellflygforum ser säkerligen LFS som något positivt. Det visar att vi funderar över hur vi flyger och om vi gör det på ett säkert sätt.4. Så har vi ni som skriker högst om att detta får så stor uppmärksamhet att det kommer att bli ändringar i vad vi modellflygare får och inte får. Jaha vem fa.. är det som ger detta uppmärksamhet, jo ni med alla eras inlägg om hu farligt, dumt, etc, etc detta var. Ingen annan. Så om det blir ändringar så skyll inte på piloten men skyll er själva för om ingen hade brydd sig tror ni då da hade blivit något bråk om detta?
Och dra igång såna diskusjoner som vi ser här och på smf är onödigt, för vi vet att dom allra flesta av oss modellflygare tänker beständig säkerhet först oavsett när/vart eller hur vi skall flyga och LFS vet nog detta lika bra som det vi gör. Tyvärr finns det alltid ett rutet äpple i lådan oavsett vilken hobby/sport man utövar.
/MichaelMvh
Bjarne Kvilvang
Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.Kommentar
-
Båda dom exempel som du kommer med där är mycket farligare än det denna topic handlar om Poteta. Eller tycker du att det är mindre riskfylld att åka för fort, eller kanske du tycker att det inte är så farligt om man krockar när man inte håller höger regeln.Ursprungligen postat av PotetaSå du Bj menar att man inte får döma någon annan om man t.ex. har kört för fort eller missat högerregeln? Jösses, det var ett märkligt resonemang. :roll:Mvh
Bjarne Kvilvang
För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.
Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.Kommentar
-
Ok så ni tycker att när ni gör saker som är mycket farligare än detta planerade suntet genom tunneln så kan ni döma denna pilot när ni själv gör saker som är mycket värre. Fråga en polis vad han tycker är farligast, att flyga planer med minimalt med trafik genom tunneln än om någon av er åker för fort eller bryter höger regeln. Vad tror ni svart blir.Ursprungligen postat av tobbeMan kan inte annat att än häpna över ditt resonemang BJ..
/TobbeMvh
Bjarne Kvilvang
-
Denna tråd handlar inte om vad vi har eller inte har gjort. Den handlar om hur dumt (eller inte dumt) det är att köra ett tvåmeters modellplan styrd från en bil igenom en tunnel i 70 km/h. Då har det väl ingen betydelse om jag har kört för fort med min bil eller inte? Det kan vi behandla i en annan tråd. (Om jag mot förmodan skulle filma och kalla filmen för "One Challange" när jag kör för fort och sedan lägga ut filmen på nätet.)Ursprungligen postat av BjBåda dom exempel som du kommer med där är mycket farligare än det denna topic handlar om Poteta. Eller tycker du att det är mindre riskfylld att åka för fort, eller kanske du tycker att det inte är så farligt om man krockar när man inte håller höger regeln.Nytänd flygare!
(Nu även med elvisp!)
Kommentar
-
Tack för infon om dansk lag.
Personligen attraheras jag mycket av lite lagom civil olydnad.
Det måste vara snusmumriken i min själ som tittar fram och störs av hemuler.
En skylt med "beträd ej gräset" blir nästan en uppmaning. Luta dig ej ut ur fönstret, (tåg). Eller gå in på storvaruhus där man bara kan gå åt ett håll, där är det närmast en plikt att gå baklänges.
För ett tag sen gick jag tillbaka genom systemets grindar för jag hade glömt något. Larmet tjöt, personal kom springande, åsså var det så ovanligt fenomen att personalen hade glömt hur man tystade larmet.
Nu känner dom igen mig.
Men vid civil olydnad måste man vara beredd att ta konsekvenserna av att bli haffad.
ag är full av beundran för "svärd till plog-rörelsen" som "avrustar" JAS-plan och åker i finkan efteråt.
Något helt annat än dessa anonyma munkkåpeanvändare som sabbar diverse demonstrationer.
Tycker fortfarande att ovanstående var ett fint bus.Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!Kommentar
-
Nej men det handlar om att ni skal kunde döma en annan för at han har gjort något som kanske inte var det smartaste, men tycker du att man kan döma någon när man gör fel saker själv?Ursprungligen postat av PotetaDenna tråd handlar inte om vad vi har eller inte har gjort. Den handlar om hur dumt (eller inte dumt) det är att köra ett tvåmeters modellplan styrd från en bil igenom en tunnel i 70 km/h. Då har det väl ingen betydelse om jag har kört för fort med min bil eller inte? Det kan vi behandla i en annan tråd. (Om jag mot förmodan skulle filma och kalla filmen för "One Challange" när jag kör för fort och sedan lägga ut filmen på nätet.)Ursprungligen postat av BjBåda dom exempel som du kommer med där är mycket farligare än det denna topic handlar om Poteta. Eller tycker du att det är mindre riskfylld att åka för fort, eller kanske du tycker att det inte är så farligt om man krockar när man inte håller höger regeln.Mvh
Bjarne Kvilvang
-
Tack Poteta, det säjer mera om dig än någon annan eftersom du kan ställa dig högre än alla andra och jag kommer inte svara på flera av dina inlägg här.Ursprungligen postat av PotetaKort svar, ja.Ursprungligen postat av BjNej men det handlar om att ni skal kunde döma en annan för at han har gjort något som kanske inte var det smartaste, men tycker du att man kan döma någon när man gör fel saker själv?
Nej Tobbe jag tror inte dom hade givit något tillstånd, och jag har häller inte antyda något om tillstånd.Ursprungligen postat av tobbeTror du att polisen skulle givit tillstånd för att flyga genom tunneln? Bara så rakt av? "Helt, OK.. bara flyg du.." Never.. Detta talar för hur lagligt det hela är
/Tobbe
Men du säjer nu att detta inte är lagligt…. Vart står det, vilken lag hänvisar du till. Säjer du A får du komma med B och visa mig och alla andra vilken lag som är brutit med denna flygning.Mvh
Bjarne Kvilvang
-
Förde om polisen inte ger tillstånd behöver det inte vara olagligt, ge mig beviset på att detta var olagligt då Tobbe…… eller har du ingen aning om vad du pratar om så att du bara gissar. Jag har inta sagt att detta var lagligt eller inte, jag ber bara är som är så kunniga ge mig ett handfast bevis på att detta var olagligt.Ursprungligen postat av tobbeEfter som polisen garanterat inte givit tillstånd är det givetvis inte lagligt. Hur svårt är det att förstå??
/TobbeMvh
Bjarne Kvilvang
-
Både SMFF och RCFF har KLART tagit avstånd från denna fjortis-prylen. Har vi tur kommer modellflyget i Sverige undan med en "varning". Hoppas att jag aldrig får se nått liknande i framtiden.
/TobbeIf It's Not Scottish, It's Crap!
“Oh German! I thought there was something wrong with you.”Kommentar

Kommentar