Tipshallen Växjö 24/1 - 2015.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zallisen
    • jun 2013
    • 361

Det är ju lite tråkigt och känns ganska diskrimenerande att ni skriver 250 gräns på multirotor men 450 på vanlig heli då även en 450 multirotor är betydligt mer ofarlig än en 450 heli.

Kommentar

• mogge
      • nov 2011
      • 377

Vi flög inomhus på Olympen igår och då ventilerades frågan om ett multirotorrace. Räkna med att det blir så även om just jag inte kan lova eller är inblandad. Mer info lär väl komma inom det närmaste.
      /M

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Värt att tänka på, det är extremt viktigt att alla vet vilka frevenser som används. Och att ingen startar sin videosändare utan att annonsera ut det.

Kan nog vara bra med någon form av frekvensflaggor/koner. Samt att alla som flyger fpv skall stå på ett stället.

Eventuellt kan det diskuteras om video på 2.4 ghz skall vara tillåtet. Då det är innomhusflygning som gäller så kan de ställa till med strul för de med lite sämre radios.

Kommentar

• radiocontrol
          • jul 2006
          • 178

Menar ni verkligen allvar med 250-gräns på multirotor? Håller med Zallisen att det är tråkigt i så fall. Varför gräns vid 250? Förra året flög jag både 360 quad och 400 tri i tipshallen utan problem med säkerheten...

Kommentar

• neu
            • aug 2012
            • 1047

Simpla regler som borde gälla.
            INGEN video på 2,4ghz (tycker att det säger sig själv)
            Fpvare får ha en pilotruta
            Frekvenstavla och så ska man fråga i pilotrutan om man får starta video på blabla innan man startar sin quad. Kör någon på den frekvensen och inte svarar ja då får dom skylla sig själv (utan att ha hängt på frekvenstavla).
            kanske gräns på 450 men man kan inte flyga som en idiot och det ska gälla alla storlekar. Vill inte stå med min epp-kärra och helt plötsligt ha en 250 i 100km/h flygandes rakt igenom den.

För racing så borde det bara va 250 och så får man flyga med lite sunt förnuft för dom kan göra rätt så mycket skada dom med.

Kommentar

• Zallisen
              • jun 2013
              • 361

Kanske säga 5-6" propellrar som en regel i racing det finns ganska många variationer på små FPV-maskiner som är allt mellan 230 och 300.

Kommentar

• Amir
                • okt 2009
                • 63

Hej

Jag kommer att vara säkerhetsansvarig under Tippshallen eventet och detta har vi diskutera fram tillsammans med Växjö RC styrelsen

Helikopter 150-450 och multikoptrar upp till 250-300 (max 600gram) flygs på kortsidan i hallen bort från publiken

Helikopter mindre än 150 storlek (max 100gram) och multikopter under 100gram får flygas i hela hallen. Naturligtvis utan att störa andra piloter som flyger flygplan.

För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helkoptrarna på kortsidan.

Vi kommer om vi får ihop tillräkligt många som är intresserade att köra en eller flera korta race under dagen. Då kommer vi att spärra av halva sidan genom att hissa ner nätet som finns mitt i hallen i max 15min per tillfälle.

All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen pga säkerheten. Viss FPV flygning kan eventuellt tillåtas om man har en medhjälpare som har hela tiden koll på multikoptern och om piloten flyger på ansvarsfullt sätt, sådant tillstånd kan fås ut av mig.

Piloter har fullt ansvar för eventuella skador som har orsakads på annans egendom och Tippshallens loka.

Kommentar

• urbnyb
                  • aug 2009
                  • 13

Ursprungligen postat av Zallisen
                  Är väl lika bra att köra samma rekomendation som för vanliga helikoptrar, multirotors börjar bli rätt stora å tunga att få i huvudet vid 450mm eller större men 250mm är ju inget problem.
                  Växjö RC-klubb har i år tagit detta beslutet att begränsa storleken på multikopters till 250 mm. Beslutet har fattats utifrån de erfarenheter vi fått från tidigare år.
                  Vi kommer naturligtvis att göra en utvärdering efter årets event i Tipshallen. Har saker och ting förlöpt bättre än förväntat gör vi kanske justeringar till nästa år.
                  Ett exempel:
                  Första året i Tipshallen var det tillåtet att flyga med s.k. parkplyers bland de mindre och lättare inneflygplanen.
                  Detta visade sig inte vara en bra kombination. Många av de mindre inneflygplan försvann, vid sammanstöningar med större parkflyers, för alltid i ett moln av söndertuggad frigolit, vilket inte alltid uppskattades av de drabbade piloterna.
                  Därför får parkplyers inte flyga tillsammans med de mindre planen i Tipshallen.

/Urban

Kommentar

• Xermalk
                    • jul 2013
                    • 672

Kanske bör posta vad som gäller för flygplan med gällande vikt, spännvid osv.

Edit: Planerade bygga en FliteTest Mini Cruiser samt Mini Speedster i helgen, för att flyga i tipshallen.
                    Risken är dock att den klassas som parkflyer.
                    Senast redigerad av Xermalk; 2015-01-13, 18:45.

Kommentar

• karstena
                      • okt 2012
                      • 382

Jeg forstår bedre og bedre hvorfor det bliver vanskeligere og vanskeligere at få nogen til at arrangere nogle gode samlinger .
                      Det er lige meget hvad de gør for at flest mulig skal få glæde af arrangementene så er der nogle, som i stedet for at glæde sig over det de får, får både ondt i nosser og røv og det de ikke får.

Prøv nu for pokker at sætte pris på at der er nogle som stadig gidder. Om det så ikke lige dækker dine behov, så vær glad på andres vegne.

Jeg synes som står for denne samling både fortjæner klap på skuldrene og rosende ord for slidet.

Kommentar

• neu
                        • aug 2012
                        • 1047

Blir inget för mig i år. Ingen fpv och den jag tänkte köra med kan inte så kan lika gärna flyga här hemma då (kostar för mycket vs vad jag får ut av det).

Bara en tanke 250 racet är alltså inte FPV race utan LOS?

Kommentar

• Zallisen
                          • jun 2013
                          • 361

Ursprungligen postat av neu
                          Blir inget för mig i år. Ingen fpv och den jag tänkte köra med kan inte så kan lika gärna flyga här hemma då (kostar för mycket vs vad jag får ut av det).

Bara en tanke 250 racet är alltså inte FPV race utan LOS?
                          Läs vad han skriver "All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen" DVS racen är FPV.

Kommentar

• neu
                            • aug 2012
                            • 1047

Ursprungligen postat av Zallisen
                            Läs vad han skriver "All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen" DVS racen är FPV.
                            Missade den biten då.

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Men varför skall min lilla FPV-Hubsan vara förbjuden?

Ännu en Malmö bo som flyger hemma, hoppas på fint väder och lycka till.
                              Ken
                              DS-24 operatör.
                              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Amir
                                • okt 2009
                                • 63

Ursprungligen postat av Kenneth E
                                Men varför skall min lilla FPV-Hubsan vara förbjuden?

Ännu en Malmö bo som flyger hemma, hoppas på fint väder och lycka till.
                                Ken
                                Hej Kennet

Anledning är att det är det inte är rent FPV meeting och skulle man flyga på någon som har mindre förståelse för FPV blir det tråkiga miner och dåligt PR för oss som arrangerar det hela. Även om en FPV Hubsan eller FPV Balde inte skulle göra någon skada ska skulle det bli mindre uppskattad att få en sådan i huvudet.

Som jag skrev så kan man få tillstånd att flyga FPV under dagen tillsamman med helikopter folket, men det är en fråga vi tar upp på briefingen.

Kommentar

Arbetssätt...