Längd och material på/till armarna

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radioactive
    • aug 2011
    • 473

Vi använder furulist till våra quads. Det är helt oslagbart när det gäller hållfasthet. Jag använde aluminiumtubes till min, men efter ett par hårda landningar så bytte jag till furulist. Min grabbs quad har överlevt ett fall från 30 m utan att skada framen. Jag har kört ganska hårt och landat därefter utan en skråma. Så jag tycker för egen del att hållfastheten väger tyngre än det estetiska, iaf just nu medan man lär sig flyga...

Lasse

Edit: Vi kör med 33 x 15 mm furulist. Våra quaddar väger runt 800 gr utan batteri.
    Senast redigerad av radioactive; 2011-09-10, 14:46.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• hmf
      • sep 2011
      • 36

Jag körde 15x15 furulist på min första quadheli men mkII byggdes av 4 mm kolfiberrör förbundna med björntråd och lamineringsepoxy, se bilden (bortse från den tillfälliga elektroniklådan...). Fräste till motorfästen ur 1,6 mm glasfiberlaminat. Viktbesparingen jämfört med trä är 100-150 g och böjstyvheten enormt bra. Vridstyvheten är något sämre men jag har aldrig märkt att det leder till några praktiska problem.

Ja just det, att låta bommarna sticka utanför bladspetsarna har sparat många propellrar under utvecklingfasen...

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20110720_095251-1024x768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 482878
      Senast redigerad av hmf; 2011-09-12, 21:32.

Kommentar

Arbetssätt...