Flygbilder för räddningstjänst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Vi har haft flera incidenter i närheten där jag funderat på om man inte kan hjälpa till med en bild eller film från ovan.
    Med 45 minuter i luften som jag får ut på ett batteri så hinner man överblicka de flesta situationerna.

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

Håller med ovanstående.
      Och det behöver inte vara den bästa kvaliten på en bild ifrån ovan, även en bild med lägre kvalite hjälper mer än ingen alls.
      What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
      SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• BlackBear
        • jul 2011
        • 20

En prisvärd hårdvara som verkar vara löjligt stabil är AutoQuad (www.autoquad.org). Den har stöd för helt autonom flygning, man kan ställa in den att cirkla kring en punkt mm. Tyvärr är den inte helt klar än, men verkar vara på god väg.

Kommentar

• Gotte
          • sep 2010
          • 11

Räddningstjänsten poliser och vaktbolag borde ha en multicopter liggandes i bilen.
          Och på ett enkelt sätt kunna få upp den i luften till 50-100 m för att få en överblick på området.
          Dessa bör även utrustas med värmekameror då personer/bränder syns betydligt bättre.
          Sen ska det vara lätt att ändra höjd och position och på ett enkelt sätt komma hem igen.

Dom borde oxå kunna göra rutter vid sökandet av försvunna personer, kanske scanna av hela områden.
          Priset på själva multicoptern får ej vara för hög, hellre då att markutrustningen kostar en slant.

/Magnus

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

En värmekamera kostar massor - jag har varit i kontakt med FLIR ang detta för en tid sedan.

En annan variant jag testat är IR kamera och laser för att markera mål.

//UndCon

Kommentar

• remsan
              • jul 2012
              • 595

En värmekamera från Flir behöver inte kosta massor. Det beror på vad man vill få ut av den. Vill man ha tyngden på IR bild så blir det billigare än om man vill ha noggrannhet vid mätning av värme.
              .................................................. .............
              http://www.youtube.com/user/picmovmedia

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

en IR kamera är inga problem - i många fall kan man göra om en befintlig kamera genom att ta bort ett filter och lägga dit ett annat.

Skall man flyga över ett område och söka bör man ha en värmekamera och det är ett kanska begränsat utbud med de som har tv-utgång

Här har du ett exempel på min NIR kamera som jag har i min carport som övervakning

Kommentar

Arbetssätt...