När man nu börjar läsa om flygtider på över 60 minuter så har jag börjat fundera på hur jag kan optimera flygtiden på min Hexa (ca9min). Det finns naturligvis olika teorier ang. batterier, men stora propellrar och låg kv verkar dom flesta vara överens om. Jag har precis köpt en "dyr" laddare och fick minst 60 sek längre flygtid. Hur ser era teorier ut? Min hexa är en HAL med 620Kv motorer, 10x6 proppar, 4S 6000 mAh batteri och APM 2.5 samt kamera (195g) och tung kameragimbal. Christian
Optimera flygtid
Kollaps
X
-
En smart laddare sänker laddströmmen sakta i slutet för att få den exakta vilospänningen. Därför fortsätter laddaren ofta ett bra tag efter att man ser 4.2v i displayen. Man får då in mer ström i batteriet än om den skulle sluta ladda när den når 4.2v.
Detta är bara vad jag läst i manualen på min laddare men det verkar logiskt.Kommentar
-
Testade att flyga med 2st 4S/6000 idag, dom väger 600g styck. Flygtiden blev ca 1 min kortare än med 1 batteri, men det var 3,6V kvar i cellerna när hexan inte orkade hålla sig i luften längre.
Har börjat operation lättning på min hexa. Landningsställen är onödigt kraftiga. Plastkupolen väger 170g och jag funderar på en annan lösning. Armen som kameran hänger i skall bort. Batteriet hänger i en onödigt tung konstruktion. Finns mycket att göra.
Det hade varit intressant att testa lite större propellrar.Kommentar
-
För att dina batterier ska hålla i längden bör man inte dra ur mer än 80%.. 3,6v är för lågt och om hexan börjar dala vid den spänningen så är det bara en tids fråga innan den faller som en sten..
Sent from my Futaba T8Fg SuperSkywalker 1900
Bixler 2
Quads i lite olika storlekarKommentar
-
Hej!
If you say 80% then quick math: (3.3/4.2)*100 = 78.5714286%
So with 3.3V per cell you are at 78.5% of the capacity.
Or if you want to be super safe do 3.4V per cell: (3.4 / 4.2) * 100 = 80.952381%
Kommentar
-
Denna matte gäller inte för LiPO. Den antar linjär urladdning ner till 0V vilket inte är fallet.Hej!
If you say 80% then quick math: (3.3/4.2)*100 = 78.5714286%
So with 3.3V per cell you are at 78.5% of the capacity.
Or if you want to be super safe do 3.4V per cell: (3.4 / 4.2) * 100 = 80.952381%
http://www.rcgroups.com/forums/showt...=649684&page=2Kommentar
-
Jag har inte 60 minuter som mål med denna hexa....
Men om jag kan öka flygtiden genom att t.ex. byta propellrar eller batterityp så gör jag det. Nu har jag ju köpt en laddare som förhoppningsvis laddar mina batteri på bästa sätt.
Ang. viktens viktighet så har jag genom banracingen lärt mig att viktminskning är billigaste sättet att trimma en bil. Och samma regel gäller även här.Kommentar
-
bertone,
"det var 3,6V kvar i cellerna när hexan inte orkade hålla sig i luften längre."
Är det möjligen fartreglerarnas inställning som gör att hexan går ner redan vid 3.6?
Läsvärt om LiPo
LarsKommentar
-
De skall vara ställda på lägsta brytspänning och soft cut eller lägre om så finns.
Jag tror inte du skall fokusera så mycket på batterierna, det finns säkert mer att göra på andra ställen som tex propeller byte.
Hoverar du på 50% är du rätt på det, sedan kan du leka med storlekar där ifrån.
KenKommentar
-
Nej Lars, flög igår med bara 1 batteri och vid 3,4V tog jag ner den. Nu har jag förresten ändrat laddaren till att avbryta vid 6000mAh istället för 5000. Fick längsta flygtiden hittills: 10,5 min. Men det var helt statisk flygning.
Någon som har koll på om auto eller manuell flygning är mest effektivt? Tänker att vid auto så gör maskinen små korrigeringar hela tiden. Vid manuell flygning går det att flyga med färre och "mildare" korrigeringar, eller?
CKommentar
Kommentar