Bygga eget fällbart landningsställ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BaverFlyg
    • jan 2014
    • 25

Ursprungligen postat av henke2
    Varför börja om från början bara för det råkar heta multirotor istället för flygplan?
    Jag börjar inte om. Jag börjar på nytt!
    Har ingen tidigare erfarenhet av hobbyn, bara hållt på ett år. Har dessutom aldrig pysslat med flygplan. Så för mig personligen är detta okänd terräng på ett sätt.

Hur ligger ett pneumatiskt system viktmässigt jämfört med en eldriven lösning?

Min tanke är att om de ställ jag köpt gör ungefär det jag har tänkt mig, att försöka få till en lösning med någon slags avlastning/låsning. Har svårt att tänka mig att det är så bra för livslängden för ställen när benen är i uppfällt läge och koptern hoppar runt i luften.

Om du har några konkreta tips och råd lyssnar jag spänt. En väldigt stor del för mig med min nyfunna hobby är att lära mig nya saker och själv eller med hjälp av andra lyckas få ihop tekniska lösningar för att få min farkost att uppfylla alla de idéer som jag får för mig.

Och du har helt rätt i att jag inte vill landa på det "tredje benet" som i detta fall skulle vara min gimbal och kamera.

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av BaverFlyg
      Jag börjar inte om. Jag börjar på nytt!
      Har ingen tidigare erfarenhet av hobbyn, bara hållt på ett år. Har dessutom aldrig pysslat med flygplan. Så för mig personligen är detta okänd terräng på ett sätt.

Hur ligger ett pneumatiskt system viktmässigt jämfört med en eldriven lösning?

Min tanke är att om de ställ jag köpt gör ungefär det jag har tänkt mig, att försöka få till en lösning med någon slags avlastning/låsning. Har svårt att tänka mig att det är så bra för livslängden för ställen när benen är i uppfällt läge och koptern hoppar runt i luften.

Om du har några konkreta tips och råd lyssnar jag spänt. En väldigt stor del för mig med min nyfunna hobby är att lära mig nya saker och själv eller med hjälp av andra lyckas få ihop tekniska lösningar för att få min farkost att uppfylla alla de idéer som jag får för mig.

Och du har helt rätt i att jag inte vill landa på det "tredje benet" som i detta fall skulle vara min gimbal och kamera.
      Pneumatik är lättare och skottsäkert om du väljer luft in/fjäder ut. Du behöver ju bara en pytteburk med luft med dig, stor som en pingisboll kanske. Tar det slut åker ställen ut bara. Elställ är smidigare eftersom du inte behöver ha med dig tryckluft, men tyngre och mer opålitligt. Hitintills är det få av de större flygplanen som använder elställ av ena eller andra anledningen även om trenden försöker få över folk dit. Men bra lösningar som funkar är dyra, tunga och fortfarande mer opålitliga.

Sen skiljer ju multikopter och flygplan en hel del vad gäller belastningen. Flygplan åker fort över ojämna fält medan en multikopter kommer ner rakt och studsar lite på sin höjd.

Oavsett val av teknik så är en bra dämpare en viktig komponent.

Superhero

Kommentar

Arbetssätt...