Val av foto-kamera till multikopter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Du kan ju kolla om Cyberphoto testat de modeller du är intresserad av så får du en snabb "kvalitets-vägledning" - http://www.cyberphoto.se/produktarki...w=4001&marke=3
    Sen finns ju givetvis diverse amerikanska fotosajter som testar kameror.
    Roger

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Ursprungligen postat av Ålänning
      Ixus 110 väger 145 gram enligt Canon?

Canon PowerShot A2300 väger 129g http://www.canon.se/For_Home/Product...werShot_A2300/
      Men den är ju gammal, dock en kamera som används som budgetalternativ till SX260. Bägge har stöd för CHDK. A2300 har ej GPS.

En likadan för så gott som samma vikt men med GPS är A3500, men den saknar GPS, vilket A3400 har. Hur bra den är för detta vet jag inte.
      Menade att A3500 saknar stöd (än så länge) för CHDK (skrev GPS ovan).
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Testade att lägga CHDK på minneskortet och starta kameran med det - funkade direkt (som vanligt)
        Känner mig helnöjd med SX260 HS. Räknar med att ordna USB-fjärrstyrning till CHDK som får signal från APM-en

Kollat lite på Event38 och deras sida - en Skywalker inte helt olik min uppsättning mao...

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Undcon, ska du köra grid-fotografering med APM -> SX260? Alltså att APM bestämmer när kameran ska ta bilden. Med det läget, borde man då kunna ha en enklare kamera utan GPS? Iofs behöver ortofoto-programmens som merge'ar ihop bilderna GPS-koordinaterna för att lättare placera ut dem. Jag har iaf tänkt testa grid med vilkencanonkameradetnublir. Räcke det med USB-kabel för att köra in ett CHDK-script? Hur använder man det sen? Jag har aldrig pysslat med CHDK. Räcker det med en kabel mellan APM och Canon-kameran för att "grid-fota"?

Huh, måste ta mig tid att gå igenom vilka kameror som kan vara intressant för mig... senaste RC-fritiden har gått åt att måla en RC-bogserbåt. ;-)

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Tanken är att använda den funktionen i APM/Missionplanner ja och jag vill ha med GPS-informationen för att bättre kunna nyttja programvaran för att lägga ihop bilderna senare.

Jag har lagt in CHDK på flera kameror och på alla dessa har jag bara kopierat över CHDK till minneskortet - sedan får man läsa på CHDK's sida om just din kamera hur man startar den.

Du kan installera det på 2 sätt. Autostartande CHDK eller inte (det beror kanske på vad man gör med kameran)
            Jag väljer att starta det manuellt.

Skulle det av någon anledning inte gå bra att styra kameran via USB kontakten så kan man köra ett intervallscript i CHDK och då vara oberoende av APM's signal.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Ok! Måst skaffa en kamera med CHDK nu så jag kommer vidare... =) En lokal firma hade en Canon Ixus 140 hemma, den lär ska klara CHDK och även ha nån sorts GPS, men det där med GPS lät lite flummigt...

Vad är skillnaden mellan Ixus och PowerShot-serierna?

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Powershot är ofta snäppet bättre

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Nja - jag håller nog inte med om att Powershot generellt skulle vara bättre. Men om man skall se nån sorts linje så är oftast Ixus-modellerna mindre än Powershot-modellerna och kanske lite mera "formgivna". Sen kan det dessutom vara så att en modell kan tillhöra Powershot-serien i USA och Ixus-serien i Europa så vi skall nog inte generalisera alltför mycket i dessa avseenden. Bedöm istället varje modell för sig efter sina resp styrkor och svagheter och inte efter namnet.
                  Roger

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

Så har det varit generellt för alla de modeller jag kollat på men det varierar en del.
                    Ofta finns det mer kreativa inställningar på Powershot. Ixus är lite "point and shoot"

Kommentar

• radiocontrol
                      • jul 2006
                      • 178

Jag har en Ixus 140 och fotar med.
                      Nej, den ger inte lika bra bilder som min systemkamera... Men den är lätt och har smidigt format och den ger helt ok bilder.
                      Dessutom gör det antagligen inte lika ont med billig kamera på multirotorn om den skulle gå i backen.

Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

radiocontrol - "Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder" är nog att "slå huvudet på spiken"...
                        Roger

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6809

Ni har så rätt! =) En sån kamera jag letar efter kostar ju inte direkt mycket, så den ekonomiska "smällen" blir ju inte så stor om det vart felköp. ;-) Det enda jag inte har koll på vad jag ska tänka på är vidvinkeln/zoomet/mm-tänket när man väljer och vad man ska ha när man ska fota. Gillar ju inte fisheye-rundningar heller, vill ju inte flyga en mil upp i luften fullt inzoomat för att få en rak bild heller. ;-)

Kommentar

• eAk
                            • apr 2014
                            • 1023

Du vill nog ha en kamera med motsvarande 20-25mm för en fullformat. Som vidaste vinkel.

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6809

Ok, månne man kan ställa in det manuellt så det hålls tills nästa gång, eller kan det bli så att man måste zooma varje gång man sätter igång kameran och knappa på "Zoom in"? Ni som har Canon småkameror och råkar veta alltså. Är bara van med systemkameror.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7943

Många modeller återgår nog till nån form av standardläge när man slår på strömmen men min Powershot S100 behåller det senaste zoomläget så detta måste nog kollas modell för modell.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...