Spån flög för högt nära flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Spån flög för högt nära flyg

Nu har det hänt här på Åland, en person flög sin lilla quad (antagligen nåt liknande en DJI Phantom) så pass högt att när han filmade fick med ett UL-flyg som flög förbi på samma höjd. Det var i ena lokaltidningen, bild o allt. Finns film på YouTube också, men ej hittat. "ville se vad som skulle hända" eller va det stod. "Vem som helst kan köpa en sån här" m.m. Ja va säger man...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • neu
    • aug 2012
    • 1047

Du har ingen bild på artikeln eller kanske en länk om den finns på nätet?

Jävla stolpskott. Vet inte vad mer man kan säga.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Nix, ingen bild, kan försöka fixa i morrn. Länk, nix, finns ej utlagt på nätet, var i en papperstidning.

Kommentar

• Copterdude
        • maj 2012
        • 1269

Så det var från youtubevideon tidningen fick reda på det ? Kanske inte stog.

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

Herre gud vilken idiot. En sund människa hade nog störtdykt sin leksak så fort man bara hör ett fullskalaplan i luften.
          En riktig hobbydräpare den där tjomen..
          /Markus
          Min youtubekanal

Kommentar

• lassebetong
            • mar 2007
            • 1255

Nja jag skulle väl säga att en sund människa hade över huvud taget inte befunnit sig på den höjden med en leksak.
            Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
            //Lasse

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

Höjden vet vi inget om... själv tycker jag inte höjden är så farlig så länge man ser till så det är fritt så att säga.
              Självklart beroende på var man befinner sig oxå..
              /Markus
              Min youtubekanal

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Den som flög quaden uppskattade höjden till 350 meter (enligt vad som nämndes i tidningen). Vet ej om DJI Phantom eller Walkera liknande har OSD med sådan info? Antar att det var en sådan som användes (känner han som flög quaden, tror inte han pysslat med RC alls så jag anar bara att det kan vara färdigt kit). Det var långt från flygfältet och ovanför glesbebyggelse, dvs 500 ft minimum för privatflyget. Ingen UL-flygare som vet vad den håller på med ska inte känna sig trygg på så låg höjd, så de flesta jag känner håller sig högre upp än det. Så med tanke på det så snackar vi att privatflyget var på minst 500 ft och quaden var helt enkelt för högt. Tyckte till och med det var samma UL-flyg som jag vart med och byggt som råkade hamna på bild... så jag kan tänka mig att de som flyger den idag fick sig lite tankeställare när en liten knodd är på samma höjd som dem när de flyger. Ett av punkterna på vårmötet ikväll skulle jag tro... Nytt försök att fixa artikeln hit i morrn. Förstod att den andre lokaltidningen ringt en RC-klubbmedlem och kollat läget lite hur vi gör. Tror det framgick att vi som RC-flyger har mer koll än den vanlige nyfikne fotografen som fått tag på och provat dorvat upp lillquaden på hög höjd för att få coola GoPro-filmer. Det är nog YouTube + sociala medier osv som sprider info fort här, så jag är inte förvånad över att lokaltidningar eller deras journalister hittar ett och annat.

I slutänden var det väl så att quad-flygaren ville få upp ögonen hos folk så att de skulle inse att vem som helst kan köpa samma grejer och flyga hur de vill. Dumt sätt att göra det på, det slipper man inte undan att tycka. Men visst, tanken va ju rätt tänkt. Dumma personer köper quads och flyger för högt... och att dom sedan hamnar för nära flyg är ju ännu mer galet.

Kommentar

• Morgan99

• apr 2014
                  • 4

Halloj. Jag kanske missat att det finns info i något av inläggen, men, är det ngn som har en länk till det som hände? Tidningsnotis eller själva filmklippet kanske.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Ursprungligen postat av markusb
                    Höjden vet vi inget om... själv tycker jag inte höjden är så farlig så länge man ser till så det är fritt så att säga..
                    Om man sitter och spanar framåt/neråt i sina goggles är det nog inte så lätt att ha koll på resten av himlavalvet så nog har höjden man flyger på stor betydelse säkerhetsmässigt om man ser det i relationen till andra flygande farkoster.
                    Roger

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Mcregor, absolut har du rätt.
                      Men som jag skrev, beroende på var man befinner sig, tillsammans med det faktum att man faktiskt hör ett flygplan.

Dom gånger jag flugit högt (specter och vingen) har jag gjort det på landsbygden, 7 mil från närmsta flygplats, och i det närmsta rätt ovanför mig själv (ex mina cloudbusting-filmer).
                      Så länge jag håller mig inom en radie som låter mig höra mitt egna lilla flygetyg så är jag säker på att jag hör ett fullskala i god tid för att hinna lokalisera det och dyka till en höjd vi inte har någon kollitionsrisk på.

Jag skulle aldrig göra det om jag inte var säker på att det var utan risk för fullskala.

Nu har jag flyttat, och med det även min hobby till någorlunda tätbebyggt område och väljer därför att satsa mer på närflygning med multirotor än höjdflygning med plan.

Sunt förnuft..
                      /Markus
                      Min youtubekanal

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

Sunt förnuft slår de flesta regler på fingrarna
                        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• markusb
                          • jun 2009
                          • 1376

Helt klart, regler är till för att brytas och iom det uppfanns sunt förnuft
                          /Markus
                          Min youtubekanal

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Problemet med "sunt förnuft" är ju som vi vet att det är en väldigt flytande och personlig definition så det var nog snarare av den anledningen som regler tillkom...
                            Roger

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

Klicka på bilden för större version

Namn: minihelifotatflyg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,3 KB
ID: 500014
                              Telefonfotat från ena lokaltidningen Nyan ( www.nyan.ax ).

Kommentar

Arbetssätt...