Spån flög för högt nära flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blomster
    • okt 2010
    • 217

Ursprungligen postat av lassebetong
    Nja jag skulle väl säga att en sund människa hade över huvud taget inte befunnit sig på den höjden med en leksak.
    Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
    Hittade det;
    Nära flygkrock i haga!
    Svårt att säga avståndet men för nära var det och för högt, undrar om UL piloten såg den ?!

Kommentar

• Johnson
      • aug 2013
      • 59

UL-kärran flyger egentligen inte så lågt...många tuffar runt på 1500fot vilket oftast är under TMA(kontrollerad luft).
      Om nu quadföraren uppskattar till 350m(1050fot) ground så motsvarar det 1500fot eller till och mer mer än det på många platser eftersom fullskala flyget har sin referenshöjd från havsytans höjd. Vi ligger ofta på 1500-2000fot över havsytan. Ofta blir det då ett hundratal meter lägre över marken på platsen. Värt att tänka på när man flyger rc.

Nu nu tror jag dock att alla som är seriösa tänker på detta, dock oroar jag mig för de som är (oftast)yngre och vill vara häftiga på youtube...känns inte alltid som om konsekvenstänkandet är riktigt utvecklat. Oftast har de inte heller någons kontakt med klubb eller hobbyn i sig, vilket också är ett problem.

Kommentar

• Xermalk
        • jul 2013
        • 672

Förr eller senare så kommer fpv regleras rätt ordentligt.
        Själv så ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite högre så har jag koll på flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger på samma höjd som något annat plan.

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Ursprungligen postat av Xermalk
          Förr eller senare så kommer fpv regleras rätt ordentligt.
          Själv så ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite högre så har jag koll på flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger på samma höjd som något annat plan.
          Korkat och mindre genomtänkt att flyga så högt där det kan komma plan. Jag tycker iallafall att det är coolare att flyga så lågt som möjligt

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Simon - håller med dig helt men det är svårare att flyga lågt och kräver ju därmed mera av piloten och i många fall är det ju tyvärr oerfarna piloter som flyger dessa farkoster - i alla fall de som utmärker sig mest negativt med vårt sätt att se det hela.
            Roger

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Inte kommer man undan stolpskott och slappöron.
              Det säljs vapen enligt strikta regler, ändå har vissa svårt följa dem.
              Vad göra liksom?
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Witalis
                • feb 2013
                • 185

Då ska jag passa på att fråga. Hur högt får man RC flyga eller inte bör flyga över?

Kom att tänka på det nyss. Då jag har haft med mig min quad när jag varit ute och jobbat för att flyga på lunchen.
                Men på vissa ställen läs Värmland/Dalsland så kan det komma JAS39 på låg höjd.

Det kom just två stycken i mitt tycke väldigt lågt.

Kommentar

• Impulze
                  • sep 2006
                  • 1347

Händer att dom flyger CAS i okontrollerad luft.

//Matte

Kommentar

• Impulze
                    • sep 2006
                    • 1347

Verkar dyka upp lite här och där nu...

//Matte

Kommentar

• Copterdude
                      • maj 2012
                      • 1269

Hans krashvideon från 1000m rakt ner i centrala Stockholm var ännu värre.. seriöst allså vaf... ren dum tur att det inte gick värre. Man blir lagom sur när man ser sånt :(

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

I Stockholm - högt upp, tappa kontrollen = idiot, idiot, idiot och idiot

dessutom verkar han inte ens reflektera på vilka regler han bryter mot...

Kommentar

• marell01
                          • maj 2007
                          • 831

Ursprungligen postat av markusb
                          Mcregor, absolut har du rätt.
                          Men som jag skrev, beroende på var man befinner sig, tillsammans med det faktum att man faktiskt hör ett flygplan.

Dom gånger jag flugit högt (specter och vingen) har jag gjort det på landsbygden, 7 mil från närmsta flygplats, och i det närmsta rätt ovanför mig själv (ex mina cloudbusting-filmer).
                          Så länge jag håller mig inom en radie som låter mig höra mitt egna lilla flygetyg så är jag säker på att jag hör ett fullskala i god tid för att hinna lokalisera det och dyka till en höjd vi inte har någon kollitionsrisk på.

Jag skulle aldrig göra det om jag inte var säker på att det var utan risk för fullskala.

Nu har jag flyttat, och med det även min hobby till någorlunda tätbebyggt område och väljer därför att satsa mer på närflygning med multirotor än höjdflygning med plan.

Sunt förnuft..
                          Tror du att du hinner reagera då jag kommer på 100ft i M0.9?
                          Jo, ni kommer reagera men först sekunderna efter och när det luktar skit i brallan...
                          Våra frontrutor ska klara en fågel på X kilo i Y fart (hemliga siffror)... Men jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om jag fick en quad i rutan...
                          7 mil utanför tätbebyggda områden är ingenting, tar typ 5 minuter efter start....
                          Hälsningar
                          /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
                            • maj 2007
                            • 831

Ursprungligen postat av Impulze
                            Händer att dom flyger CAS i okontrollerad luft.

//Matte
                            Vi flyger alltid i vad ni kallar "okontrollerad luft" dvs G-luft som går från ground till FL95. Alltså från marknivån till 9500 ft...
                            Hälsningar

Kommentar

• Witalis
                              • feb 2013
                              • 185

Ursprungligen postat av marell01
                              Vi flyger alltid i vad ni kallar "okontrollerad luft" dvs G-luft som går från ground till FL95. Alltså från marknivån till 9500 ft...
                              Men ni kan flyga hur lågt ni vill eller är det kontrollerat på något sätt.

Där jag är nu har jag hört plan hela veckan men inte på låg höjd.
                              Men jag vinkar gärna nästa gång du kommer förbi 😃

Kommentar

• marell01
                                • maj 2007
                                • 831

Ursprungligen postat av Witalis
                                Men ni kan flyga hur lågt ni vill eller är det kontrollerat på något sätt.

Där jag är nu har jag hört plan hela veckan men inte på låg höjd.
                                Men jag vinkar gärna nästa gång du kommer förbi 😃
                                30 meter är en skarp gräns. Normalt 50 meter vid lågflygning/attackuppdrag. Det är fullt tillräckligt med alla mobilmaster som ploppar upp överallt, vindkraftverk och fågel... nu måste jag väja för idioter som tror de har koll likt han i videon från Stockholm.... Nu säger jag inte att alla är idioter men jag har sett alldeles för många såna videor nu för att tro att detta kommer gå "regelverket" förbi.
                                Sen att luften är okontrollerad betyder inte att den är oreglerad. Tänk på detta alla ni som flyger.
                                Fast, vem skulle bli ledsen om en pilot kraschar ett JAS pga att det krockat med en leksak?
                                Hälsningar

Kommentar

Arbetssätt...