Börjat i fel ände kanske

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luft
    • aug 2013
    • 240

Bra eller dåligt?

Bra eller dåligt?

Bra eller dåligt?

(med tanke på 50 meter säkerhetszon)

Det är mycket på nätet som lockar och ser kul ut.
    Det kan bli svårt att få folk att inte köra "svart-taxi" med sina flygmaskiner.
    Jag vet dock ingen som blivit speciellt rik på GoPro filmer från en Phantom där lampor och proppar syns så fort man gasar på lite. Jag såg en på FaceBook som erbjöd oss andra flygbilder med sin Quad och han blev duktigt mobbad. Ingen var beredd att finansiera hans hobby.

Kommentar

• kenj
      • sep 2009
      • 124

Hej
      Problemet med att utföra tjänster privat eller som enskild firma är att den som anlitar ses som "arbetsgivare" och måste betala arbetsgivaravgift, vilket kan bli dyrt.

Ursprungligen postat av McRegor
      Jo - visst kan det vara så att han har vissa tillstånd men just detta att han påpekar att det är försäljning privatpersoner emellan gör ju det hela lite märkligt om man nu avser att just sälja tjänster. Det naturliga vore ju att starta en enskild firma vilket är en tämligen enkel operation. Men denna individ torde ändå inte vara ensam om detta "affärsupplägg" och denna tråd kan förhoppningsvis vara till nytta för andra som går i liknande funderingar.
      Roger

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av kenj
        Hej
        Problemet med att utföra tjänster privat eller som enskild firma är att den som anlitar ses som "arbetsgivare" och måste betala arbetsgivaravgift, vilket kan bli dyrt.
        Nja - inte helt rätt. Här kan man läsa en kort sammanfattning om vad som gäller - https://www.skatteverket.se/privat/s...a80002439.html
        Men ändå - är detta nåt som man vill genomföra i lite större skala så skulle nog i alla fall jag personligen starta en enskild firma för ändamålet och i det läget ha ett godkännande för F-skatt så att inte Kunden behöver agera skattemässigt.
        Roger

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Då lade jag till en ovän till på min lista!

Ursprungligen postat av Luft
          Ha ha! Jag vet, men jag var tvungen
          DS-24 operatör.
          Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
          Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Luft
            • aug 2013
            • 240

Ursprungligen postat av Kenneth E
            Då lade jag till en ovän till på min lista!
            Lol! Dramaqueen!
            Du känner mig bättre än så. Exemplet var ren sarkasm.
            Men vist var det ett talande svar jag fick.

Citat:
            Personen du pratar om vet vad han håller på med men tyvärr så verkar D-dos va lite B då det inte är första gången det händer.
            Läs den raden några gånger så säger den en hel del. Det visar att det är OK att vara veteran och göra flyaways men att vara nybörjare och köpa fel saker ger pappskallestatus.

Personligen skiter jag verkligen i om någon annan här kör svart-taxi med sin hobbymaskin och plåtar en gammal sommarstuga som skall säljas, eller flyger tveksamt högt med en plastvinge.

Dom bästa överlever en DJI Phantom invasion. Med ett gediget fotointresse, teknik-kunnighet, viljan att tänja på rätt gränser och lite näsa för affärer så kommer branschen att vara självsanerande. Mr Blocket (se början av tråden) lär inte bli rik. Snart är han en av dom som packat in sin Phantom i garderoben i vinter för att inse att batterier är för dyra nästa år.

Vi andra 99% leker vidare.

Kommentar

• Quaddaren
              • apr 2013
              • 177

Har dom senaste 2 dagarna sett minst 2 till på Blocket, men som sagt " självsanering " brukar fungera.

Kommentar

• ulwur
                • nov 2013
                • 119

Undrar hur många bränder dessa DJI Phantoms kommer att ställa till med. Jag har aldrig tagit i någon phantom, men jag antar att det är LiPo batterier i dem, och hur många Phantom användare vet hur LiPo's ska hanteras..

Visas tydligt i theverge.com som testade "drones" och där 3DRobotics Iris fick sämre betyg för att de varnade för att LiPo batterier kan vara farliga. Å andra sidan lyckades deras "professional drone photograper" inte flyga IRISen utan att krasha :-)
                The Verge is about technology and how it makes us feel. Founded in 2011, we offer our audience everything from breaking news to reviews to award-winning features and investigations, on our site, in video, and in podcasts.

Kommentar

• Stiffe
                  • jan 2012
                  • 991

Ursprungligen postat av Quaddaren
                  Har dom senaste 2 dagarna sett minst 2 till på Blocket, men som sagt " självsanering " brukar fungera.
                  Det är nästan bara Phantom 1 som ligger ute är betydligt sämre än 2 an
                  Bor i Malmö
                  Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Landin81
                    • maj 2014
                    • 389

Enl skatteverket kan man ta betalt för hobbyverksamhet, istället för att skapa en enskild firma, men vet inte riktigt om detta hamnar inom den kategorin med tanke på försvarets regler om bilder.

Dock kan han ju sälja en godisklubba för 500kr och bilderna får man gratis. Precis samma sak som att köpa sex, så länge du filmar och säger att det är en p-rulle du gör så är det inte prostitution, då betalar man tjejen för skådespeleri. Svenska lagen i ett nötskal =)
                    Skywalker 1900
                    Bixler 2
                    FX-61
                    Zmr250 x2
                    Diatone White Sheap

Kommentar

• Zallisen
                      • jun 2013
                      • 361

Ursprungligen postat av Stiffe
                      Det är nästan bara Phantom 1 som ligger ute är betydligt sämre än 2 an
                      tror du missuppfattar stiffe, det är annonser med folk som säljer flygfoto han menar, ser 4-5st sådana nu och alla har phantom 2 att jobba med.

Kommentar

• Luft
                        • aug 2013
                        • 240

Ursprungligen postat av Landin81
                        Dock kan han ju sälja en godisklubba för 500kr och bilderna får man gratis. Precis samma sak som att köpa sex, så länge du filmar och säger att det är en p-rulle du gör så är det inte prostitution, då betalar man tjejen för skådespeleri. Svenska lagen i ett nötskal =)
                        Så till en riktig bra film behövs "skådespelare" och en Phantom 2.

Kommentar

• Landin81
                          • maj 2014
                          • 389

Ja exakt så =)
                          Skywalker 1900
                          Bixler 2
                          FX-61
                          Zmr250 x2
                          Diatone White Sheap

Kommentar

• neu
                            • aug 2012
                            • 1047

Måste ändå ha tillstånd för att få dela bilderna. Kvittar om du tar betalt eller inte

Kommentar

• Luft
                              • aug 2013
                              • 240

Ha ha ha! Han fick nog inte betalt!

Kommentar

Arbetssätt...