Hexan vobblade, vad hände?
Kollaps
X
-
Vad drar koptarna i ström, ni snackar spänning? Begrep inte mycket på loggarna, rena hyroglyferna.
Spänningen använder man för att hitta fel, strömmen för att avgöra vad som är fel. 4S5000 tål inte mycket ström innan de tappar spänning, gör en belstningstest på batteriet.
KenKommentar
-
ja har du laddat ur ström ur batteriet så minskar du batteriets spänning krånglar en cell så ligger den ju lägre än de andra när du kopplar in den i din laddare eller multimeter eller vad du nu vill mäta upp dina celler med.
Så ett enkelt sätt som du säger är att köra på bänken och maxxa några motorer på accen och se vad som händer med dina celler.
Vad drar koptarna i ström, ni snackar spänning? Begrep inte mycket på loggarna, rena hyroglyferna.
Spänningen använder man för att hitta fel, strömmen för att avgöra vad som är fel. 4S5000 tål inte mycket ström innan de tappar spänning, gör en belstningstest på batteriet.
KenKommentar
-
GensAce-ackarna är i toppskick och aldrig varit med i nån krasch.
Det är fulingarna Turnigy och Zippy som varit med om allt.
Zippy-ackarna är noll svullna (ena hade tydligen en cell farit på så den är slängd).
GensAce sköts om, de andra har haft ett hårdare liv tills ägaren fick veta hur man skulle hantera dem.
Flera av dem (Turnigy o Zippy) har vart under 40%.
Dubbla ackar parallellt skulle ju va nåt... får kolla om de orkar lyfta nuvarande ackar.
Hur märker du om en cell har dött om du kör två ackar?
Hur mycket de drar, hm... nu är det så många multicoptrar jag haft att göra med så jag har tappat kollen på det.
Det loggas, men Mission Plannern presenterar det så konstigt med en skala på 1000-6000 tex.
Loggarna tycker jag säger en hel del när man väl hittat rätt värden att se på och jämföra mot flygningen. =)
Men om man får ut en exakt orsak till problemet, det vete sjutton om man lyckas med snabbt.
Om en multirotor drar en massa ström så kommer acken snart att tappa orken (spänningen sjunker?).
Hur ska jag belastningstesta? Jag tog fram 6 st av dessa ackar. I helgen tänkte jag testa binda fast multirotorn och varva lite och se vad de drar då och sedan se loggen om nån sån där spik dök upp igen.
Dessa strömspikar (som är dubbelt högre ström än vid flygning i blåst) så har bara uppkommit i loggarna där det varit problem med flygningen eller då krasch uppstått.
Jag mätte acken som var med i senaste krasch (ej laddat/storageladdat efter krasch).... 3,98V på varje cell och totalt 9mV skillnad. Rätt bra trots allt. Ska testa mer i helgen.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
du kan skruva fast några hämska motorer med stora proppar på och köra med servo testare.
sammtidigt mäta balanskontakten för att se om dom droppar(ex lipo alarm med display funkar).
jag brukar märka att mina är påväg att bli kassa av att dom sväller upp då köper jag nytt. Jag märker ju rätt tydligt på hur min multi presterar också om accarna börjar bli kass.
Men jag laddar ofta ur mina för mycket och får köpa nya efter kanske ca 5timmar flygtid eller något sådant.
Misstänker jag något så kollar jag extra noga vad cellerna ligger på för spänning har någon dragit iväg ovanligt mycket så vet jag direkt att den är kass och slutar använda den.
GensAce-ackarna är i toppskick och aldrig varit med i nån krasch.
Det är fulingarna Turnigy och Zippy som varit med om allt.
Zippy-ackarna är noll svullna (ena hade tydligen en cell farit på så den är slängd).
GensAce sköts om, de andra har haft ett hårdare liv tills ägaren fick veta hur man skulle hantera dem.
Flera av dem (Turnigy o Zippy) har vart under 40%.
Dubbla ackar parallellt skulle ju va nåt... får kolla om de orkar lyfta nuvarande ackar.
Hur märker du om en cell har dött om du kör två ackar?
Hur mycket de drar, hm... nu är det så många multicoptrar jag haft att göra med så jag har tappat kollen på det.
Det loggas, men Mission Plannern presenterar det så konstigt med en skala på 1000-6000 tex.
Loggarna tycker jag säger en hel del när man väl hittat rätt värden att se på och jämföra mot flygningen. =)
Men om man får ut en exakt orsak till problemet, det vete sjutton om man lyckas med snabbt.
Om en multirotor drar en massa ström så kommer acken snart att tappa orken (spänningen sjunker?).
Hur ska jag belastningstesta? Jag tog fram 6 st av dessa ackar. I helgen tänkte jag testa binda fast multirotorn och varva lite och se vad de drar då och sedan se loggen om nån sån där spik dök upp igen.
Dessa strömspikar (som är dubbelt högre ström än vid flygning i blåst) så har bara uppkommit i loggarna där det varit problem med flygningen eller då krasch uppstått.
Jag mätte acken som var med i senaste krasch (ej laddat/storageladdat efter krasch).... 3,98V på varje cell och totalt 9mV skillnad. Rätt bra trots allt. Ska testa mer i helgen.Kommentar
Kommentar