Vilken setup tål mest vind?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Tolkning: En säger att platta coptrar är bra för vinden far "rakt igenom" typ.. och den andra säger att de är vindfång och sämre. :-)

Kanske man skulle vara nöjd med en quad med stora proppar, pancakes och bra gimbal... som tex Tarot 650 ... istället för en hexa som blir dyrare, mer komplex bygga och serva?

Om vi håller oss till Tarot som ett exempel... varför väljer man en Tarot 680/690 Hexa istället för en Tarot 650 Quad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Du är helt insnöad på Tarot, bygg dem själv det är hur enkelt som helst, bara tillverka ett kryss, beställ grejorna från Foxtech under DIY

Kommentar

• Stiffe
        • jan 2012
        • 991

Ursprungligen postat av Kenneth E
        Satsa mer på en bra gimbal och kontroller till den, då kan koptern vifta hur mycket den vill och det syns inte på bild.
        Kan bara instämma i det lägg pengarna på gimbal , man bygger fina multis men snålar på gimbal då blir det inte bättre än gimbalen ofta halvbra

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Jag brukar mest beställa från Sverige, så utbudet är inte så stort. =) Tarot är överkomliga. Det finns andra ramar också, men då blir det mitt i allt 10.000-lappar. Bygga själv, inga problem, men tar tid...

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Gällande platta och vindfång, där har vi samma åsikt. Bara olika språk, platta innebär att att du bygger så att all teknik finns i linje med propparna, inget under inget över. Ju flrr proppar du har på samma plan desto större blir ytan som blir påverkad av motvinden då koptern måste resa sig upp mot vinden för att skjuta emot.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Och lätta kolfiberproppar skär bättre igenom samt flexar inte -> bättre vid vind, än APC tex, skulle jag tro.

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Flexar inte!

Kommentar

• PeterJ
                  • mar 2015
                  • 28

Jag tror nog att massa är det som ger vindtålighet. En stor tung copter reagerar mindre på en given vind än en liten lätt. Jag ser det ganska tydligt om jag jämför mina 350, 450 och 550 coptrar. Om det sen är en stabil kamerabild du är ute efter så är det nog viktigare att gå på en brushless gimbal snarare en en servostyrd. Brushless är duktigt mycket snabbare och är i princip immuna vad gäller vind. Eller busflygning för den delen så länge man inte går över gränsen för hur långt gimbalen kan svänga. Här busflög jag så mycket det gick och gimbalen gjorde sitt bästa: https://www.youtube.com/watch?v=mk6hW6l69Hg

Kommentar

Arbetssätt...