Dji Inspire köpa eller icke köpa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arne_Anka
    • jan 2015
    • 29

Ursprungligen postat av Kenneth E
    Med i1?
    Ja. Men som sagt, med moddade antenner, kolla i början av klippet ser man dem.

Kommentar

• Arne_Anka
      • jan 2015
      • 29

Min senaste bild, nyligen tagen.
      Är det ditt sätt att säga att min var ungeför lika bra som din...? Du har säkert rätt, vet att jag har en massa att lära

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Passa dig så det inte blir en fly away, vilket är ett känt problem för inspire. Och det skall tydligen inte hjälpa med att slå över till manuellt för att få tillbaka kontrollen, så håll dig nära och då går det säkert bra.

Skulle nog kunna säga att jag är startklar inom en minut med minst 7 sat. Så det argumentet biter inte på mig, visst är det kul med nya leksaker, men spara tro tills du vet och flyg lite mer med i1 och kom med faktiska kommentarer om dina framsteg och motgångar, det skall bli roligt att läsa.
        Ken

Ursprungligen postat av Arne_Anka
        Var ute och flög idag, måste erkänna att det var lite nervöst, jag har aldrig flugit en så dyr multikopter tidigare.

Första intryck:
        - Kompetent. Snabb som attan (> 80 km/h enligt vissa). Men kontrollerbar. Inte ettrig. När du är i GPS mode.
        - Tappade ganska mkt GPS-kontakt, och då stod jag upp på ett berg och flög med fri sikt 360 grader. Inga problem att flyga utan GPS, men man hade gärna sett att man fick en varning i form av ljud, speciellt om man är långt ut. Detta är ett känt problem som kommer att åtgärdes (inte samma problem i versionen innan tydligen).
        - Tog endast bilder, ingen video, och jag kan varmt rekommendera att man är bra på photoshop/lightroom eller liknande. Om inte, lär dig, du kommer uppskatta det.
        - Väskan som medföljer är riktigt bra. Finns säkert bättre, men att lägga 4000 känns inte alls motiverat, köper hellre 2 st extra batterier.
        - Appen där du kan ser kameran och kan styra allt fungerar även den riktigt riktigt bra. Jämfört med min polares S1000 med en liten skärm och några siffror känns detta ljusår före.

Har kollat lite på S900 också, men vet inte. Dels känns det som att det tar lång tid att få den startklar. allt ska trimmas in. Svår att transportera. Plus att jag tror det lätt blir problem när man ska integrera saker från olika märken; kamera, sändare, drönare. För Inspiren är det bara iPad:en som är av annat fabrikat, och dessa lirar verkligen bra tillsammans. Men det är bara högst personliga åsikter.
        DS-24 operatör.
        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Heurlin
          • dec 2012
          • 63

ND-filter är väl ett måste om man ska flyga inspire dagtid? Kan förstå känslan. Vet när jag köpte min första för 2,5 år sen eller så när gimbaler fortfarande kostade 4500:- osv och körde upp den första gången själv och skiten gick åt fel håll mot vad jag trodde den skulle gå och i panik körde ännu fortare åt det hållet i hopp om att den skulle komma tillbaks och kraschade in i ett träd 25m upp i luften och sen såg hela paketet falla ner mellan trädgrenarna.

Lutar mer och mer åt inspire hållet ju mer man läser om olika maskiner och kollar priserna..

Kommentar

• Arne_Anka
            • jan 2015
            • 29

Passa dig så det inte blir en fly away, vilket är ett känt problem för inspire. Och det skall tydligen inte hjälpa med att slå över till manuellt för att få tillbaka kontrollen, så håll dig nära och då går det säkert bra.

Skulle nog kunna säga att jag är startklar inom en minut med minst 7 sat. Så det argumentet biter inte på mig, visst är det kul med nya leksaker, men spara tro tills du vet och flyg lite mer med i1 och kom med faktiska kommentarer om dina framsteg och motgångar, det skall bli roligt att läsa.
            Ken
            Jag kan bara uttala mig baserat på vad jag sett, och min kompis S1000 är inte klar på någon minut. Det är inget jag tror. Han har själv funderat på att skaffa I1an just därför.

Vidare har jag aldrig påstått att jag kan en massa. Det jag lärt mig har jag läst, klämt och känt, jämfört med andra. Men jag är glad att flera delar med sig av vad de lärt sig, utan att de nödvändigtvis flugit just den modellen tusentals timmar. Heurlin frågade frågor, och verkar inte vara så många här med erfarenhet av just I1, så jag svarade. Förstår inte varför du behöver vara dryg. Om du har en rigg som är långt mkt bättre än Inspiren, perfekt, kul för dig.

Kommentar

• Arne_Anka
              • jan 2015
              • 29

Ursprungligen postat av Heurlin
              ND-filter är väl ett måste om man ska flyga inspire dagtid? Kan förstå känslan. Vet när jag köpte min första för 2,5 år sen eller så när gimbaler fortfarande kostade 4500:- osv och körde upp den första gången själv och skiten gick åt fel håll mot vad jag trodde den skulle gå och i panik körde ännu fortare åt det hållet i hopp om att den skulle komma tillbaks och kraschade in i ett träd 25m upp i luften och sen såg hela paketet falla ner mellan trädgrenarna.

Lutar mer och mer åt inspire hållet ju mer man läser om olika maskiner och kollar priserna..
              låter som en mindre kul erfarenhet.... Att man kommer krascha nångång är ju givet, men försöker öva så mkt jag kan med min övningsmaskin, för att få in saker i ryggraden. Och jag märkte det idag, märkligt hur lika en maskin för 500 kan vara en för 30000.... I vissa avseenden

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Jag kan vara hur dryg som helst, det är min rättighet att svara på orealistiska dumma påstående om andra maskiner bara för att försvara sitt inköp. Upp till bevis är det bästa sättet att visa andra, men att påstå och utgå att så är det för alla maskiner för att en maskin är slö fungerar inte för oss andra.
                Kanske personen saknar erfarenhet, har dåliga installationer, listan kan göras hur lång som helst varför denna maskin är som den är.
                Jag flyger HighOne med GH4

Nu får du klara dig själv
                DS-24 operatör.
                Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Heurlin
                  • dec 2012
                  • 63

Jag kan vara hur dryg som helst, det är min rättighet att svara på orealistiska dumma påstående om andra maskiner bara för att försvara sitt inköp. Upp till bevis är det bästa sättet att visa andra, men att påstå och utgå att så är det för alla maskiner för att en maskin är slö fungerar inte för oss andra.
                  Kanske personen saknar erfarenhet, har dåliga installationer, listan kan göras hur lång som helst varför denna maskin är som den är.

Highone verkar som en riktigt nice maskin och tillsammans med en GH4 kan jag tänka mig att det blir riktigt bra bilder/film också men jämför man kostnaderna mot Inspire 1 så är det ju rätt så stor skillnad. T.ex Pitchup tar 66000:- vilket är dubbla priset mot inspiren och då är det utan uppfällbart landningsställ (+6895:-), inget dubbelkommando, men antar att kameran ingår då det står att allt sånt ingår.

Men för 72895:- så bör den vara betydligt bättre än en produkt för 30000:- =) (jämför priset med 1 radio) Ingår inte kameran tillkommer det ju ytterligare 18-22 tusen... Dock är ju gh4 kameran riktigt schysst systemkamera och står högt upp på önskelistan inför framtiden =)

Kommentar

• Arne_Anka
                    • jan 2015
                    • 29

Jag tvekar inte en sekund att en HighOne är många ggr bättre än en I1a. Men du kan väl inte påstå att den varit problemfri heller. På rcgroups finns en tråd med en svensk herre som heter Kenneth om jag inte missminner mig. Och många är ganska kritiska till tillverkaren. Men det får jag inte säga, för jag äger ingen. Men återigen, är lite som att jämföra en golf gti och en Porsche. Båda är gjorda för att gå fort, om än i lite olika prisklasser, och på olika sätt. Du kör Porsche, jag Volkswagen.

Och visst får du vara hur dryg som helst, det är din rättighet. Det jag påstått har jag baserat på erfarenhet eller det jag läst. Det är ju två sätt att skaffa kunskap. Ägande är en annan. Och kanske är min polares rigg felaktigt inställd. Men det kan inte jag veta. Hade inte lagt dubbla pengarna även om han var startklar på 10 sek...

"Försvara" mitt inköp..? Tack för denna analys psykologen Kenneth. Det intressanta i sammanhanget är att på alla forum som jag besöker är de största kritikerna till I1an ägare till dyrare plattformar. Men då du är beteendevetare kan du ju enkelt dra slutsatser om orsaken till detta.

Jag klarade mig bra utan din "hjälp" innan. Jag ska försöka klara mig även framöver.
                    Senast redigerad av Arne_Anka; 2015-03-29, 11:51.

Kommentar

• affas
                      • nov 2006
                      • 204

Har flydd min Inspire en måned nå og synes opplevelsen har vært fantastisk. Jeg har flydd droner siden de kom for endel år siden og sist hatt en stor 960 drone med god gimbal men som er stor å frakte med seg. Med litt tweak av oppsett på kamera på Inspire får man rimelig gode både bilder og video. Men det kan ikke måle seg med feks GH4. Dog bruker NRK mange Inspire til TV produksjon...

Den flyr utrolig godt og føles veldig kontrollert ut, aldri hatt tendens til flyaways men bruker god tid så gps posisjonen er satt. I tillegg kan jeg fly i ATT... Rekkevidden og bildet er overlegent, senderen er god å holde i, god batteritid.

Eneste minuset er at den ikke kan fraktes i koffert med kamera og uten å være i såkalt travelmode

Kommentar

• Arne_Anka
                        • jan 2015
                        • 29

Dubbelpost

Kommentar

• Arne_Anka
                          • jan 2015
                          • 29

Ursprungligen postat av affas
                          Har flydd min Inspire en måned nå og synes opplevelsen har vært fantastisk. Jeg har flydd droner siden de kom for endel år siden og sist hatt en stor 960 drone med god gimbal men som er stor å frakte med seg. Med litt tweak av oppsett på kamera på Inspire får man rimelig gode både bilder og video. Men det kan ikke måle seg med feks GH4. Dog bruker NRK mange Inspire til TV produksjon...

Den flyr utrolig godt og føles veldig kontrollert ut, aldri hatt tendens til flyaways men bruker god tid så gps posisjonen er satt. I tillegg kan jeg fly i ATT... Rekkevidden og bildet er overlegent, senderen er god å holde i, god batteritid.

Eneste minuset er at den ikke kan fraktes i koffert med kamera og uten å være i såkalt travelmode
                          tror denna klarar att transportera utan travel mode, dock är kameran fortfarande separat

Kommentar

• Heurlin
                            • dec 2012
                            • 63

Adam från mythbusters har en inspire och tipsade om denna väska i en av sina youtube videos och jag gillar den rejält. Livstidsgaranti + tål rejäla tag = klockrent för långa bilutflykter där normala vägar tagit slut sedan länge =)

Kommentar

• affas
                              • nov 2006
                              • 204

Tackar!

Kommentar

Arbetssätt...