Flyga Quad med och utan FPV Goggles?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • n30
    • okt 2014
    • 268

Fpvfreerider är ett hett simulator tips. Jag vill prova de irl men goggles för mig e slut överallt. Måste ha en sån låda man sätter över huvudet pga jag har glasögon så dom vanliga t.ex fatsharks funkar ej för mig...

Kommentar

• Jorgen
      • feb 2013
      • 777

Ursprungligen postat av Quart
      Gjorde min första flygning med googles i söndags. Men var svårt det var. Framför allt att avståndsbedömma. Har flugit helikoptrar och quads i 7-8 år så jag vill inte kalla mig nybörjare men skulle vilja ha tips på fpv övningar
      Jag tycker att det är ganska viktigt att ha en lins på kameran som stämmer med glasögonens synfält. Åtminstånde i början, jag tror att man lär sig att ta ut referenser på ett annat sätt när man flugit ett tag. Med Fatshark så kändes 2.8mm lins bäst för mig, nu när jag flyger Headplay HD istället så känns 2.1mm lins bäst.

Kommentar

• Quart
        • apr 2011
        • 53

Jag har Dominator V3 och de är ju 16:9 och jag kör med en Sony 600tvl och 3.6 mm lins. Det finns ju inga 16:9 kameror att köpa än

Kommentar

• Zallisen
          • jun 2013
          • 361

Tycker så viod vinkel man bara kan på FPV-kameran så man inte drabbas av claustrofobi å får panik för man inte vet vad man har runt om sig som kan vara ivägen. Känns mycket tryggare att se vad man har under och jämte sig.

Kommentar

• Redrobjem
            • nov 2014
            • 327

Ursprungligen postat av Fluf
            Skulle rekommendera att köra klassiska helikopterövningar i rate-läge med hovring i olika vinklar, stabila cirklar, åttor etc i LoS för att ha koll på quaden. Det underlättar när du vet hur den uppför sig och fungerar.

Sedan vet jag att det tullas en hel del på det, men reglerna säger att om du skall flyga FPV ska du ha en copilot som kan tö över när som helst om något skulle hända. Och om två på fältet är ute och turas om att flyga FPV med den andra som backup men ingen kan flyga LoS så är det inte så smidigt

Alltid roligare att vara fler när man flyger, då kan man ju passa på och göra det ordentligt och flyga i skift, om man ska tävla och är 4 perrs, kör heat med 2 och 2 etc.
            Vad är fördelen med att köra i rate mode förutom att man lär sig från grunden? Jag menar kan man inte göra allt som man kan i atti mode förutom konster men med en extra säkerhet? Om man får problem är det ju lättare att reda ut om den stabiliserar sig själv.

Kommentar

• Peter1
              • maj 2013
              • 231

Du har säkert läst denna, men kanske ger den ett svar.

Kommentar

• JohnNordstrand

• dec 2015
                • 40

Om du kan är det värt att ha attitude på en switch på kontrollen. När jag flög mina första ack använde jag en sån switch som panik & landningknapp

Är det någon mer än jag som tyckte det blev wierd i början då ljudet och det man ser i sina goggles inte stämmer överens?

Kommentar

• Zallisen
                  • jun 2013
                  • 361

Ursprungligen postat av JohnNordstrand
                  Om du kan är det värt att ha attitude på en switch på kontrollen. När jag flög mina första ack använde jag en sån switch som panik & landningknapp

Är det någon mer än jag som tyckte det blev wierd i början då ljudet och det man ser i sina goggles inte stämmer överens?
                  Mest viktiga att ha en attitude mode på switch när man flyger FPV är oftast i extrema nödfall om videolänken skulle dö på något vis så kan man slå på attitude mode och stiga så man ser maskinen och kan ta hem den. Haft nytta av det själv en gång förra våren när ett defekt batteri till mina fatsharks fick bilden att dö väldigt snabbt.

En av de första sakerna man måste vänja sig vid i FPV-flygning är att när man kommer en bit bort kan man inte höra motorvarvet och använda det som referens för hur mycket man behöver höja eller sänka gasen, om det är vad du menar med ljudet. Man måste vänja sig vid att se hur snabbt man stiger eller sjunker och svara rätt med gasspaken.

Kommentar

• JohnNordstrand

• dec 2015
                    • 40

Jag menade snarare att det kändes konstigt att se i i goggles att jag (quaden) rör mig frammåt och samtidigt höra motorljudet gå t ex från höger till vänster. Lite som när balanssinnet blir wierd om man sitter och flyger i en bil som åker. Tror det är väldigt olika från person till person vad som upplevs starkast

Kommentar

Arbetssätt...