Någon att flyga med!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjezperrr
    • nov 2015
    • 33

Ursprungligen postat av Ålänning
    Jag har ingen P3 själv (har en P2V), men känner en som har en P3 och han har hållit sig undan minusgrader för att det står så. =) Och så vet jag en annan här som flyger P3 fast det är en bra bit under -10. Och så har jag läst att man ska undvika flyga P3 med Firmware äldre än 1.6 om det är kallt och så fanns det en firmware-combo mellan P3 och dess batteri som var förödande. Det som hänt med flera som flugit i kyla då har varit att de stänger av sig och faller som stenar samt ett gäng flyaways. Så, uppgradera firmware, ta reda på mer om batteriets firmware och undvik kyla, skulle jag tolka det som. =)

www.phantompilots.com är ett bra forum.
    Tack Forumet är sparat som en favorit nu
    Ja man ska ju helst göra som de står man ibland blir man lite busig :P

Kommentar

• AndersGB
      • jan 2016
      • 13

Ursprungligen postat av Mjezperrr
      jag gjorde en liten lösning nu när jag ska upp till norrland med 2 av dessa och gummiband
      http://www.kjell.com/se/sortiment/hu...varmare-p48136
      Bra tips, tack!

Kommentar

• AndersGB
        • jan 2016
        • 13

Jag har ingen P3 själv (har en P2V), men känner en som har en P3 och han har hållit sig undan minusgrader för att det står så. =) Och så vet jag en annan här som flyger P3 fast det är en bra bit under -10. Och så har jag läst att man ska undvika flyga P3 med Firmware äldre än 1.6 om det är kallt och så fanns det en firmware-combo mellan P3 och dess batteri som var förödande. Det som hänt med flera som flugit i kyla då har varit att de stänger av sig och faller som stenar samt ett gäng flyaways. Så, uppgradera firmware, ta reda på mer om batteriets firmware och undvik kyla, skulle jag tolka det som. =)

www.phantompilots.com är ett bra forum.
        Tack för tipsen!

Kommentar

• Grobian
          • jan 2016
          • 2

Jag har nu köpt mig en P3 Pro :-D
          Måste säga att den verkligen är lättflugen! Har ingen tidigare erfarenhet av multirotor. Bara flugit helikopter och flygplan. Övade ca 1 timme i simulatorn och sen blev första flygtestet med ouppdaterad firmware och -9,5 grader ute. Allt var varmt då jag plockade ut det från en varm bil. Riktigt kul maskin att flyga!
          Nu ska den uppdateras och sen blir det mer flygning hela helgen

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Låt den stå ett tag i kylan innan du kopplar in batteriet annars kan elektroniken få spel och du riskerar förlora din ögonsten. Annars har jag läst att problem kan uppstå med grumliga bilder från kameran då den får fukt inne i linserna som följd av kyla/värme. Så kolla på nätet om lösning för att undvika dessa problem.

Ursprungligen postat av Grobian
            Jag har nu köpt mig en P3 Pro :-D
            Måste säga att den verkligen är lättflugen! Har ingen tidigare erfarenhet av multirotor. Bara flugit helikopter och flygplan. Övade ca 1 timme i simulatorn och sen blev första flygtestet med ouppdaterad firmware och -9,5 grader ute. Allt var varmt då jag plockade ut det från en varm bil. Riktigt kul maskin att flyga!
            Nu ska den uppdateras och sen blir det mer flygning hela helgen
            DS-24 operatör.
            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Mjezperrr
              • nov 2015
              • 33

En liten update!

Var uppe i Norrland nu över helgen och de blev såklart lite flygning med P3 standard! Temperaturer mellan -15 till -5 på marknivå!

Problem som kom upp!
              1, Drönaren gillar inte när batteriets temperatur faller under 15grader och varnar i appen (den vill gärna att man landar)
              2, Uppvärmningstiden som drönaren behöver innan starta är fruktansvärt lång!
              3, Extremt kallt om händerna
              4, Appen tror att drönaren och sändaren tappar kontakten med varandra

Lösningar?
              1, Ha batterierna på ett "varmt" ställe jag hade dem i väskan tills de var dags att lyfta
              2, Startade drönaren i bilen och tog sedan ut den när jag skulle göra kalibreringen på GPSen
              3, Ett par skinhandskar med bra foder som funkar med touch
              4, Inte mycket det var bara 1 sekund appen sa till sen stog de att de hade kontakt igen så tror mest de är mobilen/appen som har problem med tempen.

Men annars gick de riktigt bra att flyga när det var så kallt

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Du har helt hoppat över steget "acklimatisera" som man nog ska göra. =) Men om det funkar så är det bara att hålla tummarna.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• AndersGB
                  • jan 2016
                  • 13

En liten update!

Var uppe i Norrland nu över helgen och de blev såklart lite flygning med P3 standard! Temperaturer mellan -15 till -5 på marknivå!

Problem som kom upp!
                  1, Drönaren gillar inte när batteriets temperatur faller under 15grader och varnar i appen (den vill gärna att man landar)
                  2, Uppvärmningstiden som drönaren behöver innan starta är fruktansvärt lång!
                  Kul att få del av dina erfarenheter! Jag har inte vågat mig ut i kylan ännu, vill köra de första turerna under hyfsat bra förhållanden. Köpte förresten "handvärmare" på Jula, http://www.jula.se/catalog/klader-oc...armare-959123/, tänkte ha dem för batteriuppvärmning och eventuellt för att hålla iPad-minin varm, risk för att den lägger av på samma sätt som min iPhone när det är lite kallt annars.

Men batteritempen, kommer den inte upp till bra temperatur när du kört en stund?

Uppvärmningstemperaturen, fruktansvärt lång, vad innebär det?

Ser fram emot nya rapporter!

Anders

Kommentar

• Mjezperrr
                    • nov 2015
                    • 33

Du har helt hoppat över steget "acklimatisera" som man nog ska göra. =) Men om det funkar så är det bara att hålla tummarna.
                    Nu vet jag inte om jag är med dig riktigt, men jag tror du menar att jag inte ska ha batteriet i ett tag först?

Jag transporterar ju drönaren utan batterier, packar upp den och sedan fixar jag allt och sist sätter i batteriet! Men kanske inte de du menar?

Kommentar

• Mjezperrr
                      • nov 2015
                      • 33

Ursprungligen postat av AndersGB

Men batteritempen, kommer den inte upp till bra temperatur när du kört en stund?

Uppvärmningstemperaturen, fruktansvärt lång, vad innebär det?

Ser fram emot nya rapporter!

Anders
                      Jo efter ett tag så slutar den varna, tog kanske någon minut av flygtid sen var varningen på batteritempen borta!

När man startar drönaren och efter kalibreringen av GPS så får man medelande "aricraft warming up" Normalt så tar de någon sekund på somaren men nu fick den stå någon minut innan jag kunde lyfta "säkert" enligt appen.

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Nu vet jag inte om jag är med dig riktigt, men jag tror du menar att jag inte ska ha batteriet i ett tag först?

Jag transporterar ju drönaren utan batterier, packar upp den och sedan fixar jag allt och sist sätter i batteriet! Men kanske inte de du menar?
                        Det är komponenterna som ska aklimatisera sig, gyroskop och sånt. Acken ska du sätta i just före du ska flyga. Då acken börjar dra ström håller den värmen och blir inte lika snabbt försvagad av kylan, men påverkar gör kylan ändå. Den där är inte gjord för under 0 grader verkar det som. Men funkar "säkert". =)
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...