Ska prova flyga idag igen. Har nu en ny mottagare. Ska dubbelkolla vtx:en.
Nybörjare och konstigt fenomen
Kollaps
X
-
-
Jag vat inte riktigt vad du har testat redan men ger lite tips ändå:
Har du gjort räckviddstest? Du har Range check mode på sändaren, om du inte har full kontroll på 50 m så är något galet, troligtvis med din sändare då du redan testat annan mottagare.
Du kan ställa in sändarens failsafe i "Failsafe"-mode(Inte "Repeat" eller "Out off") och sen ställer du failsafe-positionen på kanalerna:
Yaw/Roll/Pitch = mitten positionen
Throttle = Lite under hovrings-gas
Flightmode = Autolevling
Om din quad då ramlar ner handlöst en gång till så vet du att det är Naze:en som har problem och inte din sändar-anläggning. Men om den bara sjunker ner till marken, utan att rotera, då vet du att det är din radio-som spökar.
Edit: Jag har svårt att tro att Naze:en kan störa mottagaren men allt är ju möjligt
Kanske är din 5V-regulator överbelastad eller har något fel?
Senast redigerad av Glattnos; 2016-03-13, 15:43.Kommentar
-
Okej, men glöm inte att göra räckviddstest om du inte gjort det. Du har den funktionen i din sändare.
Edit: Förresten kom jag på att failsafe-testet jag skrev i förra inlägget inte fungerar rakt av då Nazen nog kan känna om mottagaren går in i failsafe, så det måste du förvissa dig om att den inte gör innan testet blir pålitligt(som info för andra som läser också).Kommentar
-
Vet inte om jag kan minnas om det brukar ändra sig i gogglesen. De filmer som ni sett kommer ifrån min mobuis och den går endast på sitt eget batteri och ingen koppling till quaddens elektronik.
Jag tycker generellt att videon i gogglesen skiftar mellan färg och något svart/vitt liknande till och från mer eller mindre under alla flygningar.
Någon tipsade tidigare om becen.
I denna sitter det en lumenier mini Pdb med en Pololu 5V 1A direkt lödad. Becen matar endast FC och micro minimosd'n.
Från Jeti'n.
Antenn 2
Antenn 1
Signalkvalitet
Denna gången var det betydligt tydligare att något hände med signalen.Senast redigerad av JOhlsson; 2016-03-14, 03:33.Kommentar
-
Fattar jag rätt att graferna visar filmen som du la in där och att skalan nertill är tid i sek?
BEC:n driver väll även mottagaren? Men det borde inte bli för mycket med FC, mottagare och OSD kan jag tycka.
Kolfiber kan ju skärma signalen rejält men jag antar att du monterat antennerna på ett bra sätt så är det nog inte det.Kommentar
-
Hmmm, att grafen tar slut vid ca 30 sek, kan det vara en ledtråd? Jag menar om du kraschar för att signalen är dålig och failsafen går i så borde ju grafen gått upp igen när du går fram till quaden efter kraschen, eller? Om grafen bara tar slut så borde väll det vara indikation på att sändare eller mottagare "stängts av"?
Om detta stämmer så är det ju troligt att det är din 5V som försvinner från Naze:en och följaktligen även till mottagaren. Kan Polulun vara dålig på något sätt kanske?
Kanske kan du hålla i quaden och gasa för att se om felet inträffar då, när sakerna blir varma eller så, då ser du ju på mottagarens och Nazens leds om det är 5V som försvinner.Kommentar
-
Jag har beställt nya pololu och jag tänkte byta den. Dock så fick jag bara tag i 5V 600mA men det borde väl räcka.
Ang grafen så är det inte riktigt så enkelt efter som jag medvetet stänger loggningen med en extra switch som jag även använder som extra säkerhet till throttlen. När jag hämtade den så var up and running igen.
Förklaringen att becen är dålig skulle kunna förklara en del, men varför svajar signalen mer nu än jag tidigare noterat. Jag ska lägga upp bilder på den ikväll.
Jag kom på att jag även matar min externa strömgivare men den skall enligt spel endast ta 35mA. Jag kommer även ta bort Osd då jag inte har någon nytta av den längre.Kommentar
Kommentar