Landställe ovanför groundeffect

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Landställe ovanför groundeffect

Hej! ..
    Jag har nu foambitar som landställ och de är rätt låga så jag får markeffekt och har ett lätt ställ från en 400-heli som skulle passa om jag fäste den och jag skulle ev bli av med groundeffect pga höjden på dem, hur fäster jag kolfiber med plast på bäst sätt? Tänkte tejpa där ställen skall fästa i ramen och köra lite smältlim eller CA men är osäker om det kanske är bättre att skita i tejpen mellan ställen och ramen och bara limma direkt på.
    Hur hade ni gjort? Det fungerar ej m.buntband el skruv som det ser ut!

Det är till min 350-quad jag börjat gilla, ny på quad-fpv och flög på en frusen sjö i förrgår med en erfaren "quaddare"(han kör egna hexa,octa och en dji, alla med nazakort)
    Han stod bakom och gav mig "telemetri" då jag aldrig lyft och landat fpv men allt gick bra och sakta och fint, flög mönster fpv för att få mer känsla innan jag skruvar upp tempot (detta är en racer) och allt gick fantastiskt bra, dock när jag skall landa så tycker jag att den driftar lite och har svårt att placera tycker jag (tror att jag är 50cm upp) då min vän muttrar "groundeffect' och jag släppte trotteln. Var 2cm ovanför mark, hovrande
    Fick ur ca ~9min per 3s1500 och det är väl OK! Flög sakta och lugnt men det kostar en del ström med!
    mvh Gustaf
  • streber76
    • aug 2014
    • 234

Du måste har rätt höga landställ för att slippa markeffekten o då blir det så fult att stilpolisen kommer o tar dig. Rätt inställningar gör att det blir bättre men du slipper aldrig det helt. Mitt förslag är att undvika den, hovra inte super lågt o när du landar så se till att färdas framåt hela tiden o minska höjden. Annars funkar det att bara disarma den på en halv meters höjd ovanför mjukt gräs.

Kommentar

• nasso
      • feb 2016
      • 31

Är det inte enklare att bara ta av gogglesen när du ska landa? Jag tror dock att det är något som sitter med lite träning. Tror inte du behöver förhasta dig och montera på ett stort landningsställ, prova en 30-40 gånger till först.

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

450 ställ är helt OK men som sagt blir du inte av med gdound effect helt. Beroende på hur ramen ser ut hade jag nog kört några strategiska dubbelhäftande tape för att ta bort ev skaller och buntband.

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av streber76
          Du måste har rätt höga landställ för att slippa markeffekten o då blir det så fult att stilpolisen kommer o tar dig. Rätt inställningar gör att det blir bättre men du slipper aldrig det helt. Mitt förslag är att undvika den, hovra inte super lågt o när du landar så se till att färdas framåt hela tiden o minska höjden. Annars funkar det att bara disarma den på en halv meters höjd ovanför mjukt gräs.
          Haha kallar man det en kontrollerad kraschlandning? Skitsmart!

Tror detta 400-heli-ställ hjälper mycket samt flexar mer vid krash, dessutom lättare 20g än nuv lösning med foamfyrkanter men vilket lim använder jag för att fästa plast i kolfiber bäst resultatmässigt?
          Tack för svar!
          MVh Gustaf

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av nasso
            Är det inte enklare att bara ta av gogglesen när du ska landa? Jag tror dock att det är något som sitter med lite träning. Tror inte du behöver förhasta dig och montera på ett stort landningsställ, prova en 30-40 gånger till först.
            Nej jag lyfter och landar med goggles, gillar ej svettiga sekunder , detta är inget enormt problem, när jag lyfter gör jag det rätt bestämt (med 0 integral vid lågtrottel) och bara för jag landar LOS betyder det ej att markeffekten ändras ett dugg. Nej då , övning och det bättre stället, mycket snyggare också. Dessutom säkrare för proppspetsar i ojämn terräng vid landning.
            Men hur skulle du fäst det?
            MVh Gustaf

Kommentar

• nasso
              • feb 2016
              • 31

Ursprungligen postat av Killenheladagen
              Nej jag lyfter och landar med goggles, gillar ej svettiga sekunder , detta är inget enormt problem, när jag lyfter gör jag det rätt bestämt (med 0 integral vid lågtrottel) och bara för jag landar LOS betyder det ej att markeffekten ändras ett dugg. Nej då , övning och det bättre stället, mycket snyggare också. Dessutom säkrare för proppspetsar i ojämn terräng vid landning.
              Men hur skulle du fäst det?
              MVh Gustaf
              Har du bilder på landningsstället och quadens undersida?

Kommentar

• Killenheladagen
                • sep 2015
                • 1394

Ursprungligen postat av Fluf
                450 ställ är helt OK men som sagt blir du inte av med gdound effect helt. Beroende på hur ramen ser ut hade jag nog kört några strategiska dubbelhäftande tape för att ta bort ev skaller och buntband.
                Tack ! Dubbelhäftande är bra ! Måste isåfalö inhandla, Eller om jag tejpar över kolfibern och använder smärtlim på stället?
                Lol
                ..smärtlim=smältlim

Kommentar

• Killenheladagen
                  • sep 2015
                  • 1394

Här är de, fyra kuddarna är ställ nu och är lite väl låga
                  Mvh Gustaf

Kommentar

• streber76
                    • aug 2014
                    • 234

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                    Haha kallar man det en kontrollerad kraschlandning? Skitsmart!

Tror detta 400-heli-ställ hjälper mycket samt flexar mer vid krash, dessutom lättare 20g än nuv lösning med foamfyrkanter men vilket lim använder jag för att fästa plast i kolfiber bäst resultatmässigt?
                    Tack för svar!
                    MVh Gustaf
                    Jupp, svårt att landa racing quads med 40 graders kameravinkel eftersom du bara ser marken som ett tunt band längst ned när den är vågrätt. Mina är byggda för att flyga o jag struntar i hur de landar, den vikten sparar jag gärna. Dom är jättelåga för mer fart men de kan inte inte ens landa eller starta i någolunda nyklippt gräs eftersom propparna går i.

Vi gör ofta så faktiskt för att det ska vara säkrare. Sen startar o landar vi dem en bit bort från oss o då är det ingen som flyger in i en o man blir inte distraherad av andra maskiner och vtx störningar blir mycket bättre.

Testa dubbelhäftande skumgummikuddar, dom är kanon men du behöver även något annat för att hålla stället stadigt. Personligen älskar jag buntband för det är så lätt att fixa när man är ute o jag skulle nog inte tveka borra några hål om det betydde att stället gick att montera så.

Kommentar

• nasso
                      • feb 2016
                      • 31

Jag tror inte det där stället kommer göra väldigt mycket för markeffekten tyvärr. Det är nog för lågt.

Det ser lite klurigt ut att få dit. Jag skulle nog försöka fästa något rakt över "benhållarna", så här:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 2016-03-03 at 08.54.png
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 506990

Sen fäster man dem i ramen med buntband.

Kommentar

• Killenheladagen
                        • sep 2015
                        • 1394

Jupp, svårt att landa racing quads med 40 graders kameravinkel eftersom du bara ser marken som ett tunt band längst ned när den är vågrätt. Mina är byggda för att flyga o jag struntar i hur de landar, den vikten sparar jag gärna. Dom är jättelåga för mer fart men de kan inte inte ens landa eller starta i någolunda nyklippt gräs eftersom propparna går i.

Vi gör ofta så faktiskt för att det ska vara säkrare. Sen startar o landar vi dem en bit bort från oss o då är det ingen som flyger in i en o man blir inte distraherad av andra maskiner och vtx störningar blir mycket bättre.

Testa dubbelhäftande skumgummikuddar, dom är kanon men du behöver även något annat för att hålla stället stadigt. Personligen älskar jag buntband för det är så lätt att fixa när man är ute o jag skulle nog inte tveka borra några hål om det betydde att stället gick att montera så.
                        Tack för svar! Det får bli att testmontera dem m smältlim först och behålla 'kuddarna' för att testa stället och om det är bra så borrar jag skruvhål!

Jag är ju elsegelflygsare mest och då är det mycket viktigt att göra perfekta landningar för mig, antar att det smittar av sig på quadandet.

Mina seglare är ju (ännu) ej i kolfiber så de tål ej samma behandling, det är sjukt hur välbyggda och tåliga dessa CF-RACERS är!
                        MVH Gustaf

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Jag tror inte det där stället kommer göra väldigt mycket för markeffekten tyvärr. Det är nog för lågt.

Det ser lite klurigt ut att få dit. Jag skulle nog försöka fästa något rakt över "benhållarna", så här:
                          [ATTACH=CONFIG]57441[/ATTACH]

Tack, sätter två 1mmplywoodstickor el nåt längs med och limmar där för test! Ställen går in mellan kuddarna så de kan vara kvar när jag testar.
                          MVH Gustaf

Kommentar

• streber76
                            • aug 2014
                            • 234

Jag skulle sätta fast dubbelhäftande ungefär vid markeringen på stället så det inte vibrerar, sen skulle jag klistra fast stället på koptern och ta 4st st tunna buntband över quadens mittenbalk o stället som ett kryss. Klart på 2 min och det går att fixa i fält enkelt - bonus är att det slits bort när man krashar, kanske ett buntband skulle vara bättre om man vill att slits bort om det går i en grästuva i fart eller så.

[ATTACH=CONFIG]57441[/ATTACH]

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Som sagt dubbelhäftande tape för vibrationsdämpning men använda buntband för själva fasthållningen. Underskatta inte buntband hur praktiska de är som break away infästning med planerad weak point

Kommentar

Arbetssätt...