RATE! och Cg! ! Och tack till Er!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av Glattnos
    Haha, känns som att vi gör precis samma resa ^^ Jag har också fyra nya motor/esc på ingång [emoji14]

Jag kände också det där med vinden, i stabiliserat läge måste man hela tiden "jobba emot" vinden medans i rate-mode känner man knappt att det blåser.

Faktum är att jag har en ganska billig laddare från Hobbex "MAXAM Pro 5000" och så skaffade jag en parallell-board, det funkar kanon. Laddar tre accar med på typ 90 min, dock tänker jag snart skaffa en bättre laddare som klarar att ladda mer än 50W och har två kanaler, då lär jag kunna ladda önskat antal(typ 8-12 st) accar på 60 min.

Min quad har blivit lite instabil men jag har sett att en av armarna har spruckit så att den fjädrar. Jag försökte justera PID men tyckte att den oscillerade även med lågt P så jag tror att det är den fjädrande armen som spökar. Det var även lite mer vibrationer i en motor än de övriga tre så jag tänkte byta den motorn och se om det blir bättre.

För övrigt tycker jag att justera PID är svårt, jag tycker inte a guider man läser på nätet fungerar så bra. Man ser ofta att man ska öka P tills det oscillerar och sedan minska tills det slutar oscillera. För mig blir det bättre tvärt om, minska P tills den blir "trög" och sedan öka tills den blir responsiv.
    Jag filmade lite i helgen och lade på youtube, dock så blir filmen "pixlig" ibland, original-filmen som jag laddade upp har skarp och fin bild hela tiden men på youtube övergår bilden ibland till pixlig i ca 1 sekund för att sedan bli bra igen, så om någon vet hur man löser det problemet så är det välkommet
    Ja, att förstå pidloopen och rate och stsbiliserat läge och hur de påverkar varandra....och pid-thrust-scaling etc... det har tagit mig flera v att få en hyfsad förståelse för tuna PID, dock har jag tunat min kopter närapå perfekt, respons är över halva "insane" -baren så när jag skulle kolla en grej LOS så var jag i rate ovetandes och jäklar vad den rör på sig!

Detta är så kul och beroendeframkallande!! Köpte massa fler buntband och proppar idag, bullnose, vanliga, 3 bladiga, "bräslensnåla - effektiva"?, så ska bli kul, hur mycket brukar man gå ned i diam/höjd med 3blad från 2, jag har 6045 på nu och de är bra, har ev lite marginal uppåt..
    Det är kul att vi är så lila i vår utveckling!
    Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Hej! Snabb fråga, jag kör 6045 proppar ft men fick hem ett litet urval idag, 5045 bullnose, 6040 (specialform och material kommer ej ihåg, dyra) samt 5040 trebladiga, konstigt, alla, triblades var perfekt balanserade.

Frågan lyder; lär jag skapa olika settingsbanker för de olika propparna när det gäller PID? De rätt stora skillnaderna lär väl ställa till mina inställningar en del?

Spekulerar att P skall vara lägre med mindre propp, antar också att skillnaderna i PID-ALGORITMEN behöver mestadels ske i autolevel-läge, som jag bara landar i då kamerans lutning gör det lite svårt annars

Fyll gärna med på info om olika proppar, design och antal blad, den effektivaste proppen skall tydligen vara enbladig med motbalans givetvis!
      Jag vill gärna starta en diskussion om olika proppar på racequad främst men även FW och heli!

Kommentar

• Glattnos
        • dec 2015
        • 188

Spontant borde ju en propeller med mindre "grepp" behöva en agressivare PID, dvs högre P. Dock spekulerar jag bara

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Spontant borde ju en propeller med mindre "grepp" behöva en agressivare PID, dvs högre P. Dock spekulerar jag bara
          Jag tänkte så också, körde 6x4:orna ("extra effektiva i bränsle-ekonomi") och det var ingen skillnad i beteende när jsg provade dem LOS varken i rate eller attitude, sen har jsg 5x4.5:or bullnose som ska ge mer punch på bekostnad av flygtid, 3bladarna(5×4.5) skall jag testa härnäst fpv, återkommer med resultaten!

Bytte landställ till ett från en 450-FP-Skydancer 911 (heli rtf 4ch) som jag målat i silverkrom, detta är lättare än det förra då det är plast och ej metall i landstället, storleken passar 320-quaden perfekt. Montering m buntband och lite smältlim för säkerhets skull, batteriet har jag flyttat så de sitter mellan landstället under och det blev så käkls brs, här bjuder jag på en bild;

Fråga! Jag har en proppbalanserare och alla proppar jag Köpte behövde jag inte göra nåt -de verkade balanserade redan? Allihopa?? Gör jag nåt fel?
          Sätter proppen i mitten av axeln och skruvar in "muttrarna" och ser till att den står still s a s i0når jag rör den.
          Kan det vara så att alla dessa proppar ÄR balanserade redan? Skulle vara skitbra, det är propellrar från gemfan och dalprop - rätt dyra, köpta från autopartner(skitbra om man behöver saker fort, de har fantastisk kundservice också samt att de kan skicla med postförskott vilket jag tycker är skitbra)

Jäkligt kul med alla dessa olika proppar och deras olika egenskaper!!

Jag tänkte så också, körde 6x4:orna ("extra effektiva i bränsle-ekonomi") och det var ingen skillnad i beteende när jsg provade dem LOS varken i rate eller attitude, sen har jsg 5x4.5:or bullnose som ska ge mer punch på bekostnad av flygtid, 3bladarna(5×4.5) skall jag testa härnäst fpv, återkommer med resultaten!

Bytte landställ till ett från en 450-FP-Skydancer 911 (heli rtf 4ch) som jag målat i silverkrom, detta är lättare än det förra då det är plast och ej metall i landstället, storleken passar 320-quaden perfekt. Montering m buntband och lite smältlim för säkerhets skull, batteriet har jag flyttat så de sitter mellan landstället under och det blev så käkls brs, här bjuder jag på en bild;

Fråga! Jag har en proppbalanserare och alla proppar jag Köpte behövde jag inte göra nåt -de verkade balanserade redan? Allihopa?? Gör jag nåt fel?
          Sätter proppen i mitten av axeln och skruvar in "muttrarna" och ser till att den står still s a s i0når jag rör den.
          Kan det vara så att alla dessa proppar ÄR balanserade redan? Skulle vara skitbra, det är propellrar från gemfan och dalprop - rätt dyra, köpta från autopartner(skitbra om man behöver saker fort, de har fantastisk kundservice också samt att de kan skicla med postförskott vilket jag tycker är skitbra)

Jäkligt kul med alla dessa olika proppar och deras olika egenskaper!!

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Balanserar du med en sån här: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2303
            Man kan inte trycka så hårt, då kan man "balansera" vad som helst.
            Finns samma grejer med ställning också. Tänk på att dessa proppar väger väldigt lite så det är inte det lättaste att balansera dem.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...