Undran om specs VS verkligheten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Jäkla bra point!

Ja det med acken är ju en annan historia... Jag drar sällan ur så mycket som 70% förutom när jag av misstag flugit för länge eller missbedömt något. Men 70% är en bra maxgräns utan att skada acken. Jag brukar sluta flyga vid 3,8V (brukar stiga lite om acken var varm när jag mätte). Sen brukar jag köra in ca 50-70% beroende på ack. En äldre ack har ju inte samma innehåll längre, så då kan det verka som att det bara gick i 50%, fast det kanske var närmare 70%. Har numrerade ackar och håller koll på dem (nja, inte så mycket de små ackarna, men de stora nog). Min laddare klarar inte av profiler... Den laddar, balanserar, drar ur och storageladdar. :-D

Men för att göra det rättvist så får man väl räkna med hur många mAh man brukar ladda i acken när jag flugit tills det blev 3,8V. Då blir det kanske (2459/8620)*60=17 minuter

Det är nog egentligen flygningen och acken som gör största skillnaderna. Som nämnts. Ibland kan det hända att man vill flyga liiite längre, som tex att flyga hem och landa för att man var lite långt bort. Ibland händer det att man landar "när man ändå är så nära". Och då kan det variera en del.

Så det blir i slutänden ändå mest intressant av vilken medeltid man egentligen flyger av det som går att flyga. Så man kanske flyger 16 minuter i medeltal av de 20,9 som går när man flyger "tills acken nog är tom snart". För man vill ju ha marginal också, som man har i riktiga småflygen (UL tex) där man ska ha 45 minuter flygtid kvar när "tanken är tom". Det kan ha ändrat senare åren, detta var för 5 år sedan.

20,9 blev mitt i allt önsketänkande och verkligheten kom ikapp, klarar man en kvart får man va nöjd. :-D

Tipset är väl ändå hur som helst: Bygg lätt!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

"Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann..."

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

"Um einfach nicht genug!" sade Google-Translate ;-) Eller "Einfach ist langweilig..."

Och som svar på en av dina tidigare inlägg... jo, ska mätas. Sitter en APM 2.8 i min test-quad, den loggar.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Jorgen
          • feb 2013
          • 777

Varför komplicera något när du kan gissa?

För att komplicera ytterligare så är det intressant att dra ner batteriet tillräckligt långt vid ett prov för att se om någon cell har lägre kapacitet än de andra, jag tycker att det brukar vara så ganska ofta. Om inte annat så ser man hur snabbt det går på slutet av urladdningen.

Nu hade jag inte några bra exempel på samma urladdningsström, båda är urladdade med 100W trots att det ena är 4s och det andra 3s. Då I=P/U så ökar strömmen under urladdningen allt eftersom spänningen sjunker.

Vid 100W urladdning laddas det lite misshandlade 4S4500 batteriet ur med 6.45A eller 1.43C i snitt, laddaren drar ur 3595mAh ur batteriet innan en av cellerna når målspänningen för urladdningen.

Vid 100W urladdning laddas det friska 3S2600 batteriet ur med ca 8.5A eller 3.27C i snitt, laddaren drar ur 2420mAh ur batteriet innan en av cellerna når 3v.

Ett batteri med en cell som är svagare än de andra från fabrik är givetvis mycket lättare att förstöra än ett batteri med samma kapacitet i alla celler. Det finns ju fortfarande kraft i de andra cellerna, så man märker inte så tydligt att en cell redan är slut.

Klicka på bilden för större version

Namn: Damaged TBS4500.png
Visningar: 1
Storlek: 5,7 KB
ID: 508428Klicka på bilden för större version

Namn: Desire 2600.png
Visningar: 1
Storlek: 6,1 KB
ID: 508429

Kommentar

Arbetssätt...