Idiot!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelner
    • okt 2006
    • 253

Ursprungligen postat av McRegor
    Nån som vet till vilken instans man skall vända sig om man inte kommer överens med den lokala trafikledningen om nån form av utökad flyghöjd (över 50 m) ?
    Ska erkänna att jag har dålig koll, men som yttersta instans kan man nog iaf klaga hos JO då det handlar om myndighetsutövning.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

Ursprungligen postat av McRegor
      Jo, dessa nya regler är fullkomligt kontraproduktiva. De strular till det ordentligt för det organiserade modellflyget som i alla år inte alls ställt till några problem men som nu i alla fall officiellt måste följa galenskaperna medan det oorganiserade "modellflyget" med all sannolikhet fortsätter som tidigare.
      Vi har som sagt en trafikledning som f n inte vill ge oss möjlighet att flyga över 50 m trots 8 km till fältet och 40 år utan minsta incident varav större delen utan reell höjdbegränsning men där vi de 3 (?) senaste åren haft en överenskommelse om 120 m med en veckovis stående klarering - vilket nuvarande flygledning drog in 2018-02-01.
      Nån som vet till vilken instans man skall vända sig om man inte kommer överens med den lokala trafikledningen om nån form av utökad flyghöjd (över 50 m) ?
      Roger
      Kontakta tidningen och berätta att ni flugit i 40 år utan en enda incident och att den lokala flygplatsen nu sätter stopp för den anrika klubbens aktiviteter. Tar dom tag i det kommer dom garanterat att be flygledningen förklara sig vilket dom torde ha svårt för. Det torde knappast vara tillåtet att göra en inflygning på lägre än 120 meter så långt från flygplatsen. Det brukar gå bra att vara vrång och på tvären tills allmänheten får reda på det. Inte sällan brukar en helt annan medgörlighet visa sig då.

Försök även hitta så många exempel på andra modellflygklubbar i samma belägenhet där det fungerar hur bra som helst att flyga på 120 m höjd. Det finns ju modellflygklubbar som har sitt fält i direkt anslutning till mindre trafikflygplatser.

/Mats

Kommentar

• port513
        • jun 2011
        • 21

RC hobbyn lider av samma fenomen som sportskyttet gör. Hårdare regler som bara följs av de som redan följer gällande lagar och regler...

Jag flyger lite varstans men jag flyger med hjärnan och säkerheten i första hand och upplevelsen i andra hand.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1811

Det dummaste med just drönare är att det är hart när omöjligt att hitta dom som flyger. Dom som vill strunta i reglerna kan göra det ganska riskfritt. Ett annat problem är att det är alldeles för lätta att flyga dom så att ett barn klarar det på första försöket. Barn har inte heller samma förmåga att bedöma riskerna utan skulle mycket väl kunna flyga upp till ett flygplan för skoj skull. Nu tror jag dock inte att det är barn som är det största problemet. Incidenten ovan var säkert inte en tillfällighet.

Jag satt och kikade på ett TV program och flygplatsen i Dubai som sänds på Discovery eller någon liknande kanal. Där fick dom stänga flygplatsen och dirigera om ett antal flygplan under någon timme. Vad kostnaden för det var minns jag inte men säkert miljonbelopp med 40 landningar i timmen. Drönaren jagade dom med helikopter men utan att hitta någon pilot.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...