Hk kontroll kort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malx
    • jun 2011
    • 94

Ursprungligen postat av radioactive
    T
    EDit: De motorer jag använder till min quadd (och kommande hexa) är 750kv med en lyftkraft på 900 gram vid 3S 13A/145W. Jag funderar på 12-tums propp som ger mer thrust eftersom motorerna klara 180W. Med 4 motorer så ligger jag på 3.5 kg lyftkraft och knappt 2 kg vid halv gas (och 5A). En motsvarande hexa ligger ju då på 5.5 kg resp. drygt 2.5 kg vid halv gas. Alltså inom ramen för din vikt.
    Lasse
    Har du tagit fram dessa siffror själv eller hittat någon annanstans? Finns det en full graf på det? Är lite intresserad eftersom jag rekommenderat dessa motorer till flera som funderat på multikoptrar men igentligen bara gått på magkänsla...
    Har du haft några problem med lagren på dem? (Det som brukar vara RCTimers akilleshäl men det går ju alltid uppgradera dessa)

Kommentar

• Danne76
      • sep 2011
      • 17

tack för alla svar, grymt bra forum
      Har nu beställt ett gäng motorer skall nu fixa ett control kort and en bra frame till allt blir en hexa

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

Vi pratade väl om hexa? dvs 6 motorer. Jag är osäker om HK-kortet klarar 8 st. I mitt fall så kör jag min quad på mellan 3-5A per esc. Det går knappast att köra fullt, dvs 13A mer än 1-2 sek sedan är quadden högt uppe i det blå, iaf min är det Jag tror nästan aldrig att jag maxat den. Men iaf 5A*4 =20A och mina lipo ligger på 45A, så är är ganska gott om utrymme kvar. Jag har faktiskt 10A ESC till den och de blir aldrig varma. Men då kör jag ingen 3D akrobatik med min quadd.

Så 6 st motorer *5A =30A. Max 13A * 6 = 78A. ett 2200mAh lipo på 35C borde räcka eftersom du sannolikt knappt kör mer än 50-60% gas, kanske lite burst på 75% men det är inom ramen.

Uppgifterna på ampen/watten har jag mätt på mina motorer. Har tyvärr ingen graf.

Nej RC Timers motorer har fungerat bra. De har varit med om ganska hårdhänt hantering, dels på flygplan och dels på quadd. Vi har fått rensat dom på jord men de fungerar perfekt fortfarande. Det finns bå+de lager och axlar att köpa till dom som kostar nästan ingenting, så på det hela taget så är jag mer än nöjd.

Lasse
        Senast redigerad av radioactive; 2011-10-12, 21:55.
        ----------------------------------------------------------------------------------------------
        Team Radioactives
        http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• Malx
          • jun 2011
          • 94

Uppgifterna på ampen/watten har jag mätt på mina motorer. Har tyvärr ingen graf.
          Vilka propellrar hade du vid mätningen? RCTimers "egna" 10"x4.5"? De funkar ju hyfsat så länge man balanserar ordentligt och inte belastar dem för hårt.

Jag skulle dock avråda från att gå över 145 Watt. Jag tycker 180 Watt låter väldigt mycket för ett par motorer på drygt 50 gram...(Mina som medföljde XAircraft är i identisk vikt, men kring 900-1000kv och max 120 Watt)

Kommentar

• radioactive
            • aug 2011
            • 473

Generellt har jag använt 8x4.7, 9x4.7, 10x4.7 i mina tester. Jag har använt även andra proppar. Men just de mätningarna är det 10x4.7.

När vi pratar om maxuttag på en motor så får inte glömma att det beror helt på vad motorn används till. Är det en 3D-kärra, så maxar man ofta, men är det en multirotor-kärra, så maxar man i stort sett aldrig, iaf inte om man kör lught typ FPV. Jag hara inga problem att ta ut 180W på denna motorn eftrersom den kommer förmodligen aldrig upp i max och om den gör det vid ett enstaka tillfälle så är det en halv sekund kanske. Däremot kan jag få en liten ökning av dragkraften runt 50-60% gaspådrag vilket kan vara bra.

Än så länge har jag inte mätt min 750-motor med en 12-tums propp och inte heller med 4S, men n u har jag fått ett batteri att testa motorn fullt ut även med 4S.

Lasse
            Senast redigerad av radioactive; 2011-10-13, 00:48.
            ----------------------------------------------------------------------------------------------
            Team Radioactives

Kommentar

• Malx
              • jun 2011
              • 94

Än så länge har jag inte mätt min 750-motor med en 12-tums propp och inte heller med 4S, men n u har jag fått ett batteri att testa motorn fullt ut även med 4S.
              Lasse
              Härligt! Om du har tid och möjlighet så får du gärna göra en liten graf med g/W på y-axeln och total watt eller total gram på x-axeln. Skulle vara guld värt att kunna titta på. Jag tycker denna motor verkar vara den ultimata när folk vill bygga quads för lättare AP. (Igentligen skulle jag rekommendera en något mindre motor till första maskin för att göra den mindre farlig när man inte kan flyga ordentligt men "alla" vill ju bära kameror typ gopro+ osv nuförtiden)

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Jag fick fram mina siffror när jag lyfte 1.5Kg nyttolast med tricoptern - då låg jag över gränsen
                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• radioactive
                  • aug 2011
                  • 473

Ursprungligen postat av Malx
                  Härligt! Om du har tid och möjlighet så får du gärna göra en liten graf med g/W på y-axeln och total watt eller total gram på x-axeln. Skulle vara guld värt att kunna titta på. Jag tycker denna motor verkar vara den ultimata när folk vill bygga quads för lättare AP. (Igentligen skulle jag rekommendera en något mindre motor till första maskin för att göra den mindre farlig när man inte kan flyga ordentligt men "alla" vill ju bära kameror typ gopro+ osv nuförtiden)
                  Jag gillar RC Timers motorer för att dom, trots lågt pris, håller bra och har bra dragkraft. Jag har sökt genom ganska många motorer i samma storlek och knappt hittat en enda med ett så bra drag. Vi kör uteslutande med deras 750kv och 1200kv till alla multicopters och flygplan. De har också reservdelar till motorerna, typ lager och axlar. Vi har en hög andra motorer också men de används bara om vi saknar en RCTimer-motor till ett nytt flygplan. Som en slags reservmotor. Deras 750kv är ganska populär och om man tittar noga på youtubeklipp och bilder på andra quads så er man ganska ofta denna 750.

Jag har en annan liten motor som verkar lovande, en BL Micro F1818 2500kv 7.4V. Den säljs lite här o var, mest på Ebay. Den kostar en knapp hundralapp. Väger bara 15 gram men har ett bra drag. Jag har bara testat den med en high speed 5x3-propp men då drog den +200 gram vid 3.3A/24W. Tyvärr har jag ingen 6:a. Max för denna motor är 75W/10A, så det bör finnas gott om dragkraft kvar att ge med en lite större propp. Sannolikt +300 gram, och det fanimig bra för en så liten motor. Det roliga med den motorn är att axeln lossnade, så jag tog en räfflad tång och gjorde märke i axeln och satte tillbaka den igen. Motor fungerar igen som ny... Nu har jag fyra av dessa BL Micro som det är tänkt ska driva en liten quad, så vi får se hur det går...

Jag ska fixa till en graf med dragkraft vs watt/amp så småningom.

Ursprungligen postat av UndCon
                  Jag fick fram mina siffror när jag lyfte 1.5Kg nyttolast med tricoptern - då låg jag över gränsen
                  1.5 kg nyttolast? Vad katten hade hängt på den??

Lasse
                  Senast redigerad av radioactive; 2011-10-13, 14:02.
                  Team Radioactives

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

3st 0.5L coca cola

Kommentar

• radioactive
                      • aug 2011
                      • 473

Ursprungligen postat av UndCon
                      Ja, det var ett seriöst test i vetenskaplig anda. Sådant gillar vi. Men om du hade haft lite tyngre dricka, ex. vodka, då hade den kanske inte orkat??:sarcastic:

Lasse
                      Team Radioactives

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

kanske en flaska bacardi 151

Kommentar

• Danne76
                          • sep 2011
                          • 17

Någon som provat dessa RCTime Programmable ESC 18A (bra eller dålig?)
                          http://www.rctimer.com/index.php?gOo...8&productname=

var på jakt efter turnigy plush 18A ESC men hobbyking ha bara dem på backorder så måste hitta några andra bra.

Kommentar

• Danne76
                            • sep 2011
                            • 17

Nu har bygget av hexan kommit igång
                            skall montera på openpilot coptercontrol på den, sedan programera radion vilket kommer att bli knepigt, (aldrig gjort förut)

Klicka på bilden för större version

Namn: Hexa 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,5 KB
ID: 483393Klicka på bilden för större version

Namn: coptercontrol.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 483394

Kommentar

• Malx
                              • jun 2011
                              • 94

Programmera radion för OP CC är mycket lätt. Du vill bara skicka igenom signalerna från spakarna helt utan mixning. All mixning sköter du om genom att ställa in CC.

Kommentar

• Danne76
                                • sep 2011
                                • 17

Då blir det mycket lättare
                                Väntar bara på en ny reciever den jag hade verkar gått sönder får ingen kontakt med den så nu får man rullar tummarna i en vecka tills den ny kommer :(

Kommentar

Arbetssätt...