Kolfiberförstärkta propellrar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radioactive
    • aug 2011
    • 473

Ser bra ut Steffe! De propparna är fina och välbalanserade direkt ur påsen. Mina var det iaf. Tyvärr ingen susning om 4.7 och hexa.

Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• SteffeB
      • jun 2011
      • 888

Den lite underliga kroppsformen beror på att jag i princip har oändlig tillgång till 1,5x70mm breda kolfiberremsor. De används som avskrapare till valsar inom industrin. De jag har kommer ifrån 8m breda valsar. Limmar ihop dem till tjockare plattor med cyano-lim under press.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

Fixar till kolfiberplattorna (eller vad det är) med "fattigmans-cnc". Ritar delarna i autocad, exporterar till pdf i 100% skala, skriver ut på skrivaren, klipper ut och limmar fast på kolfiberplattan med vanligt limstift, sånt man har på dagis. Behöver jag flera likadana plattor limmar jag nån droppe cyano-lim mellan dem innan borrning. Se bara till att du limmar utanför det du ska ha kvar... När borrningen av alla hål är klar bandsågar jag ut delarna och slipar till dem på en bandslip, fungerar även utmärkt med dremel. Pappersmallen är bara att skölja av under vatten, limmet löser upp sig direkt. Nu misstänker jag ju kanske att många gör så här, men det vore ju synd om jag inte berättade hur jag gör om ingen gör såhär!
        Senast redigerad av SteffeB; 2011-11-08, 22:58.

Kommentar

• Malx
          • jun 2011
          • 94

Oj, oj, oj. Hur många bandsågar går åt till varje platta? Du måste ju ha slöat ner den rejält bara efter någon cm...
          Jag har lovat mig själv att aldrig hantera några större kolfiberplattor manuellt igen. För mycket problem helt enkelt. (Både med ventilation, skyddsmasker o.s.v. och med själva filandet/sågandet/borrandet). Glasfiberplattor är något lättare att hantera. (krävs ju fortfarande mask)
          Men jag är imponerad av att du orkar!

Kommentar

• SteffeB
            • jun 2011
            • 888

Slöat ner bladet ? Det går att köra rostfritt i den, tror inte det är någon fara! Rätta mig om jag har fel, blad är dyra!

Har tillgång till en laserskärare, men kompisen orkar inte köra småplattor i den. Nu har jag ju tillgång till mina remsor, så då får det duga! Har redan köpt delar för 7kkr den här veckan, så nu får jag lugna ner mig lite.

Dammet är bra att tänka på! Tack!
            Senast redigerad av SteffeB; 2011-11-09, 11:43.

Kommentar

• Malx
              • jun 2011
              • 94

Dammet är inte bara bra att tänka på, det är mycket viktigt att tänka på. Tar du in kolfiber-/epoxydamm i lungerna så sätter det sig där utan någon som helst möjlighet att få bort det resten av ditt liv... :( (förutom att det också är giftigt)
              Så även att bara småputsa/såga litegrann är en mycket dålig idé om du saknar bra mask. Vet ej om vanligt munskydd räcker, jag tror dammet tar sig igenom det.

Jag har inte hittat något material som slöar ner eggar så mycket som kolfiber. Vanliga metallfräsar (det finns andra typer som är bättre) funkar inte många cm. Billiga metallborrar har jag slängt efter 5-10 hål genom flaken då de knappt tagit längre. Jag misstänker att bandsåg borde fara rätt illa.

Laser vet jag inte om det fungerar? Bränner man inte kolfibern? Annars skulle nog det vara att föredra. Jag har funderat på vattenskärare men det är så svårt att hitta någon som har sådan....

Kommentar

• MrOvanhill
                • jan 2008
                • 468

Det ska vara en HEPA-filtermask för att du ska slippa kolfiberdamm. Du bör också undvika att få in det i ögonen. Täckande skyddsglasögon är alltså en bra ide även om du bara slipar.

Kroppen klarar som sagt inte av att göra skillnad på kol som ska bort och kol som ska vara kvar. Vi är ju som bekant kolbaserade livsformer, trots allt. Det kroppen faktiskt kan reagera på utöver att du täpper till alveolerna i lungorna med koldamm som inte rensas ut är också bindmedlet i ditt kolfibermaterial. Exempelvis kan det ju vara epoxy som verkligen inte är nyttigt.
                Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Malx
                  • jun 2011
                  • 94

Jag tror dessa kolfiberförstärkta propellrar numera finns lite billigare på http://www.goodluckbuy.com också. Sök på ordet GEMFAN. Jag har dock inte testat om det är samma.

Kommentar

• SBS_Pilot
                    • sep 2010
                    • 17

RcModelsReview har ett klipp på tuben där han avråder från att köpa från GoodLuckBuy. Enligt honom var det både dåligt packat och det fattades en del av innehållet. Jag har aldrig provat dem själv, så jag kan bara referera till hans åsikter.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk

Kommentar

• Jode
                      • sep 2008
                      • 290

Jag vet inte om det där är avråda...det är ju sjukt billigt.

Senast redigerad av administrator; 2012-01-18, 14:01.

Kommentar

• Silverfisk
                        • dec 2010
                        • 55

Det finns mer utförligt info på http://rcmodelreviews.com/
                        Jag litar på Brucan och undviker GLB tillsvidare...

/S

Kommentar

• Malx
                          • jun 2011
                          • 94

Visst, viss risk finns alltid. Men bortsett från miljöaspekten så ser jag ingen som helst anledning att köpa flera saker i samma paket från ett sådant ställe. Står det fri/inkluderad frakt i priset så beställ sakerna en och en. Då kommer sakerna också enklare direkt fram till dörren, host.. host...

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Beställt 11*4,5. 24proppar för 480 spänn. Vi får se vad det är för något!

Kommentar

• radioactive
                              • aug 2011
                              • 473

Ursprungligen postat av SteffeB
                              Ja, det ska bli spännande att se hur bra dom är... hur pass välbalanserade dom är i jämförelse med dom lite dyrare. De jag köpte från MultiRCShop behövde man inte balansera alls.

Lasse
                              ----------------------------------------------------------------------------------------------
                              Team Radioactives
                              http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• Malx
                                • jun 2011
                                • 94

Ursprungligen postat av SteffeB
                                Du beställde väl dem en och en? .

Kommentar

Arbetssätt...