Hjälp med val av styrkort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterbat
    • jan 2009
    • 83

Linjärt är det! Tack för tipset, det gjorde min kväll.... ! :o)

Kommentar

• Uipo
      • dec 2011
      • 5

Hej jag är helt ny på det här så jag undrar är det svårt att programera korten själv? Måste man ha något dyrt program för att göra det? Är olika kort låsta för sådant eller behöver man olika program för olika kort?

Kommentar

• berthrsd
        • feb 2011
        • 413

Beror lite på vilket kort du väljer...

KK-kort: Kräver en programerare, typ usbasp. Finns att köpa på ebay för en struntsumma. Gratis programvara, enkelt att använda. Intrimning görs direkt på kortet med vridpotentiometrar.

Open Pilot: Inbyggt usb-gränssnitt, gratis programvara. Också enkelt att använda. Intrimning sker via mjukvaran.

Diverse olika arduino-varianter (quadruino, flyduino etc): Finns både med och utan inbyggt usb-gränssnitt, dom som saknar detta kräver ett FTDI-gränssnitt. Gratis programvara. Borde inte heller vara så svårt, men jag har inte testat själv... Har fått för mig att det är lite struligare än dom två ovanstående. Intrimning sker via mjukvaran.

Kommentar

• Uipo
          • dec 2011
          • 5

Ok men om man ska börja med det här så kanske man ska köpa ett lite enklare kort som är färdigt programerat från tex dyi.nu då ? Och sen när man byter upp sig skaffa en egen usbasp, eller vad tror ni?
          förkortningarna kk-kort och hk-kort vad står det för och vad är skillnaden på dom?

Kommentar

• berthrsd
            • feb 2011
            • 413

"HK-kort" är helt enkelt KK-kort från Hobbyking... KK står för övrigt för "Kaptein Kuk", det var han som "uppfann" den typen av kort. Mer info på http://www.kkmulticopter.com/

Alla KK-kort är mer eller mindre lika, så när du väl ska byta upp dig så kommer du nog vilja göra det till Openpilot, arduino eller liknande. Skulle det vara så att du vill byta mjukvara på ditt första KK-kort så finns det nog flera här på forumet som kan hjälpa dig. Men som sagt, en usbasp kostar runt 6-7 dollar inklusive frakt på ebay, ingen jätteinvestering direkt...

Kommentar

• Uipo
              • dec 2011
              • 5

Ok tack nu har man lite meta kött på benen.

Kommentar

• berthrsd
                • feb 2011
                • 413

Har för övrigt ett HK-kort ligger hemma och skräpar... Aldrig använt. Levereras programmerat med valfri setup för 300 spänn inklusive porto.

Kommentar

• Jode
                  • sep 2008
                  • 290

En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
                  De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
                  (Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
                  Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.

Kommentar

• rfnoise
                    • sep 2010
                    • 329

Ursprungligen postat av Jode
                    En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
                    De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
                    (Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
                    Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.
                    Man av ordning undrar då - Vad rekommenderar du för kort till nybörjare?
                    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• berthrsd
                      • feb 2011
                      • 413

Håller inte riktigt med om att KK-korten är så dåliga för nybörjare. Har flugit ganska mycket, både tri och quad, med ett par billiga HK-KK-kort, och har aldrig kraschat pga korten. På sätt och vis kan det nog vara bättre att lära sig flyga "på riktigt" med enklare kort, än att hoppa på något svindyrt helstabiliserat system. Inte mycket till utmaning kvar om man bara skriver in koordinater i datorn...

Själv flyger jag med Openpilot Copter Control-kort, funkar riktigt bra till en rimlig peng. Men ack så svåra att få tag på...

Sänker priset på mitt kort till 200 spänn, räknade nog lite högt på dollarkursen.

Kommentar

• SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

Tycker KK-korten fungerar bra. Särskilt med den nya firmwaren. En annan sak att tänka på är ju att det är enkelt att hålla på med, den uppfattningen har jag inte fått av de andra nämnda alternativen.

Köp ett KK-kort så kan du flyga direkt utan en massa läsande på obegripliga sidor.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kommentar

• peterbat
                          • jan 2009
                          • 83

Hej! Kan informera om att kort köptes på:http://dyi.nu/?webshop_showproduct=142.. Fungerar hur bra som helst och bra service med snabb leverans... Kan glädja mig själv med att min tricopter nu har c:a 3 timmars flygtid utan någrasom helst missöden eller kraschliknande fadäser... Kvalitet för rätt pengar måste jag säga!!!

Har redan planer på FPV mm, då detta verkligen var helt rätt flygetyg för min smak.....
                          Tack alla som engagerat sig i ämnet, flyg så det ryker! ;o)

MVH Peter

Kommentar

• SteffeB
                            • jun 2011
                            • 888

Måste bara lägga in den här videon som finns i tråden för KK 4.7 firmwaren på RcGroups. Rätt säker kille, ser stabilt ut tycker jag. http://www.youtube.com/watch?feature...=eVynj5ItlQU#!

Kommentar

• Jode
                              • sep 2008
                              • 290

Ja för priset är de ok, har själv tre stycken olika KK.
                              Men funkar era i kyla? Mina blir helt galna av tempförändringar.
                              Menade mer att tex. MWC (eller Open Pilot) med accelerometrar ger betydligt snällare
                              karaktär. Man hinner ju lätt titta på radion, trimma och ta det lugnt.
                              KK är ju mer som att flyga heli. Men iofs, kan man flyga KK, kan man flyga allt.

Kommentar

• Mr J
                                • maj 2006
                                • 4130

Mitt KK-kort made by Dadde tycker till och med änu sämre om kyla än vad jag gör, det vill inte starta upp om det är för kallt, typ under +6 grader.

Det armerar öht inte fartreglagen, ibland inget av dom, ibland funkar en eller två motorer.
                                Kopplar man ur batteriet och på igen en 20-25 gånger så går det ibland.

Men det säkraste om man vill vinterflyga är att koppla in batteriet innomhus på en rumstempererad trikopter, och sen gå ut och flyga, då är det inga problem...
                                /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

Arbetssätt...