Har idag lyft min hemmagjorda quad med arducopter för första gången, nu behöver jag lite tips.
Jag tycker att jag nollat compass och allt sånt men den vill gärna driva i sidled, vad kan jag göra åt det?
Jag har ställt in allt i planner med radion alla gränser men rudder/yaw förändring kräver nånstans mellan 50 och 100% utslag på stickan, innan det händer ingen ting. det blir ju jätte spakande för att snurra den.
Vad kan det vara ? finns det nån inställning i ardun för detta?
Jag tycker att jag nollat compass och allt sånt men den vill gärna driva i sidled, vad kan jag göra åt det?
Jag har ställt in allt i planner med radion alla gränser men rudder/yaw förändring kräver nånstans mellan 50 och 100% utslag på stickan, innan det händer ingen ting. det blir ju jätte spakande för att snurra den.
Vad kan det vara ? finns det nån inställning i ardun för detta?
Nja, det handlar ju både om kalibreringen av sändarsignalerna OCH kalibreringen av sensorerna (så att sensorerna vet vad som är horisontellt). Och även om du skulle ha kalibrerat allt till 100% (och monterat IMU:n 100% horisontellt på ramen) så kan det ju blåsa lite vilket gör att den håller vinkeln men driver horisontellt (eftersom att den inte får feedback på position om du inte använder GPS). Det enda du förmodligen behöver göra är att trimma in sändaren på roll-kanalen lite grann i stable mode under tiden du flyger så ska du se att den i alla fall håller vinkeln bra.
Kommentar