Arducopter tuning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Modellflygarn
    • okt 2006
    • 452

Halloj där!
    Kul att du jobbar på iaf. Vet inte alls hur ardun funkar men det verkar som en del haft problem med HK-korten i kyla?
    Jag har inte börjat brottas med med min FY91 än. Det verkar vara en del strul där också men jag inväntar lite trevligare väder och hoppas de får ändan ur vagnen och släpper en väldigt efterfrågad uppdatering innan dess...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

Kommer nog lägga undan den snart och vänta på plusgrader . misstänker att det är ett av problemen.
      ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
      |FPV STUFF|
      |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
      |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
      | DJI Inspire 1 |
      |TERMIK OCH HANG |
      |
      Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
      |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Timo
        • feb 2012
        • 5

Nya fartreglagen ska man göra iordning de innan montering, ge dem olika rotation H/V ? (köpte Castel Thunderbird 18)

mvh
        Timo

Kommentar

• Honk
          • jan 2012
          • 49

Mje, folk bara babblar om kyla hela tiden med vilket kort/FC som helst när de får problem, men jag tror att i 90% av fallen är det bara för det finns andra problem. Det sker inga stora ändringar på regleringen ens när man startar systemet (börjar flyga) direkt när man nyss tagit ut allting, speciellt eftersom noggrannheten/upplösningen inte är extrem i de flesta av våra system ändå. Vill man dock vara extra säker på att det inte sker tempdrift under en flygning är det bara att låta sensorerna kyla ner sig ett tag ute innan man börjar flyga. Då ändrar sig inte tillståndet i sensorerna under flygning.

Samma sak kan man ju kolla tvärtom. Låt den bli kall ett bra tag och ta in den och testa direkt när du kommer in. Och testa också att vänta med den ute och flyg och vänta med den inne och flyg. Tror inte alls du kommer se någon funktionsskillnad varken inne eller ute om du låter den vara temperaturutjämnad.

De absolut allra flesta komponenterna är funktionsspecade ner till -40 grader Celsius, som absolut värst -25.

Det där med att det börjar luta beror oftast på två saker:
          1. Mycket vibration som når sensorerna (går att se om du håller ner farkosten och kör motorerna på hovringstrottel samtidigt som du kollar på en vinkelrepresentation, AH, den kommer förmodligen driva olika fort beroende på varvtal och vibration)

2. När du flyger framåt och svänger stora svängar kan ett kort utan GPS inte skilja på lutning och centripetalkraft (från accelerometern) och när du sen stannar är den biasad åt ena hållet = vinkelfel ett litet tag.

Det första problemet kommer av att man antingen har vibrationer i fel frekvensområden eller att hårdvaran inte har hög nog samplingsbandbredd och det andra problemet är som sagt pga avsaknad av GPS och korrektionsuträkningar i koden.

Kommentar

• Timo
            • feb 2012
            • 5

Hej

Vad är skillnad på sw2 knappen som har 0 eller 1 som sitter på oilpan kortet, har något med CLI o flightmode ?
            blev tyvärr det gammla kortet orkade inte vänta på nya kortet, får köpa den senare.

MVH
            Timo

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Enkelt så kan man väl säga att ena läget skall den vara i när du flyger och det andra läget när du tankar ur loggar m.m
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
              |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• LAN
                • okt 2006
                • 188

Timo, jag har sett på flera ställen att Thunderbird-reglagen är olämpliga för multirotor-användning. Så här står det ex.vis i brukansvisningen för ett annat styrsystem:

- Do not use ESCs that lose their throttle endpoint settings at each power off (e.g. Castle
                Thunderbird series).
                - Do not use ESCs that must be "armed" before you can set the throttle endpoints (e.g. Castle
                Thunderbirds). With this ESC type, you must power up all motors and go to full throttle to set
                the endpoints.

Har ingen egen erfarenhet av dessa reglage, ville bara tipsa.

Kommentar

• Timo
                  • feb 2012
                  • 5

oj det var inte bra ! jag som köpt dessa, var dyra ochså !! Vad exakt menar dom med endpoints ?

Timo

Kommentar

Arbetssätt...