DJI Naza och internetsäkerhet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

DJI Naza och internetsäkerhet?

Äntligen har mein DJI Naza anlänt och vid genomläsning av manualen har redan första frågan uppstått. På sidan 10 om uppdatering av firmware står:
    1. Make sure your PC is connected to internet.
    2. Close all applications including antivirus and firewall.
    :scared:Här ringer mina varningsklockor öronbedövande! Ni som har Naza....gjorde ni verkligen detta eller...?
    /Leif
  • SteffeB
    • jun 2011
    • 888

Nepp. Stängde inte av någonting.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Puuh! Tack för svar, ber att få återkomma med ev. flera frågor
      /Leif

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

...Men jag kan ju inte lova att det är bra. Inte vet jag om det kan skita sig på något sätt om programmeringen blir avbruten ? det är väl därför man ska stänga av program/antivirus.

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Jag föredrar strul med Nazan framför angrepp på datorn. Körde uppdateringen med antivirus och brandvägg påslagna och assistprogrammet verkade acceptera. I morron tänker jag kalibrera mot radion.
          /Leif

Kommentar

• Stiffe
            • jan 2012
            • 991

Nope stängde inte av något och har installerat programmet både på den bärbara och hemma datorn och det funkar utmärkt
            Bor i Malmö
            Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Jode
              • sep 2008
              • 290

Pc...

Kommentar

• dave
                • aug 2011
                • 21

Hej!

Om du nu inte sitter på en windows 98 maskin så behöver du inte vara orolig för angrepp utifrån. Det enda som skulle kunna hända är att du redan har installerat en trojan/malware eller liknande på din dator som får access utåt men eftersom du haft antivirus och annat aktiverat så är det knappast troligt heller.

Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte känner igen...

Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)

Blir bara provocerad av den allmänna bilden om att windows skulle vara osäkert när det absolut inte stämmer längre. Skulle hållt med om att man borde vara försiktig för kanske 5-10år sedan men det finns vad jag vet fortfarande inte ett enda registrerat virus som kan ta sig in i en windows vista/7 burk utan användarens aktiva medverkan.

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Hoppsan! När jag som vanlig användare läser/ser/hör goda råd från "experter" i media säger de alltid: "använd ett bra uppdaterat antivirusprogram samt brandvägg". Om jag förstår dig rätt så är det rådet uppfyllt i W Vista/7?
                  (Kör själv Vista)
                  /Leif

Kommentar

• dave
                    • aug 2011
                    • 21

Vistas inbyggda brandvägg är fullt tillräcklig ja. Sen har du UAC påslaget kommer du få en indikation så fort något program försöker skriva till känsliga delar av datorn (godkänn endast om du vet vad det är)

Känner man sig osäker på om man kan bedömma om källan man installerar ett program från är att lita på eller inte så bör man ha ett antivirus oavsett vilket operativsystem man kör då inget operativ är immun för program du själv väljer att installera.

Däremot ger både vista/win7 dig en indikation på om ett program försöker skriva till en systemkatalog och då kan det ju ringa en varningens klocka om det är ett litet spel eller liknande man installerar och inte en drivrutin som behöver installera sig i systemkatalogen.

Det jag menar egentligen är att det man nu behöver vara rädd för vad gäller datasäkerhet är trojaner/malware som du själv installerar på din dator omedvetet genom fildelade spel/program.
                    Virus har jag somsagt aldrig hört talas om att det finns till vista/win7 och det var ju det du var rädd för från första början.

"A computer virus is a computer program that can replicate itself[1] and spread from one computer to another."

Många blandar ihop virus och malware men sålänge du inte installerar något på din vista/win7/mac osx/linux - dator i dagsläget så behöver du heller inte oroa dig.

Kommentar

• Silverfisk
                      • dec 2010
                      • 55

Ursprungligen postat av dave
                      Kör du win 7 idag så räcker det med den säkerhet som är inbyggd i operativet och om man vill vara extra säker för att man kanske hänger på diverse fildelningssidor (där egentligen 99% av alla trojaner/malware huseras) så kan man använda microsoft security essentials som är gratis och inte påverkar operativsystemet negativt som andra antivirusprogram oft gör. Vet inte hur många "windowsproblem" jag har löst genom att slänga ut antivirusprogrammet som legat emellan och blockerat allt den inte
                      känner igen...

Jobbar som systemutvecklare och vet hur operativen fungerar och blir inte det minsta orolig av att köra utan brandvägg eller antivirus (har aldrig använt antivirusprogram hemma faktiskt utan bara sökt igenom datorn någon gång ibland och konstaterat att det var tomt igen)
                      Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
                      Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
                      Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

/S

Kommentar

• dave
                        • aug 2011
                        • 21

Ursprungligen postat av Silverfisk
                        Det där är inget seriös råd! Ett rent sagt obra råd! Det finns ingen seriös "expert" som rekommendera en vanlig användare att köra utan antivirus och brandvägg! Någon som tror sig vara proffs är dessutom den värsta säkerhetsrisken som finns...
                        Så för guds skull slå på virusskydd och brandväggar!
                        Förvisso är det så att man måste godkänna visa aktiviteter men har man sett hur vanliga användare beter sig när de reflexmässigt klickar next, next, next och ok utan att varken läsa eller reflektera och än mindre förstå...

Och du pernstig jag tycker du skall fortsätta lyssna på experterna som säger att man skall ha ett uppdaterad virusskydd och en brandvägg.

/S
                        Om du läste mitt andra inlägg så sa jag mycket riktigt att är man osäker så ska man använda virusskydd.

Men jag står fast vid att risken att utsättas för något idag är mycket liten om man nu inte håller på med fildelning för där är det mer regel än undantag tyvärr att program/spel är infekterade med trojaner och malware.

Svaret däremot på frågan om han kan stänga av antivirus och brandvägg för att köra ett program han litar på som kräver detta så finns det inga som helst risker med det.

Jag vet för övrigt mycket väl vad jag pratar om...
                        Senast redigerad av dave; 2012-02-16, 13:39.

Kommentar

• radioactive
                          • aug 2011
                          • 473

Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

Lasse

Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

ds
                          Senast redigerad av radioactive; 2012-02-16, 13:59.
                          ----------------------------------------------------------------------------------------------
                          Team Radioactives
                          http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Alltid intressant att höra olika aspekter från er kunniga. Vi genomsnittliga (?) användare vet nog inte vad vi gör med våra datorer, i varje fall inte i någon djupare mening.
                            Och för att anknyta till min första undring: Vad är det DJI egentligen vill uppnå/slippa genom att stäng av antivirus och firewall? Att skyddet plötsligt ska stoppa uppdateringen med korrupt fil som resultat?
                            /Leif

Kommentar

• dave
                              • aug 2011
                              • 21

Ursprungligen postat av radioactive
                              Jag är nog benägen att hålla med Dave en smula. Virus- & trojanskräcken gynnar antivirus- och firewalltillverkarna. Den största mängden trojanvarningar är sk. false positives och är inga trojaner. Virus är ganska ovanliga. Men det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Man kan köra i 35 år utan att det händer något (utan bälte) tills man en dag möter en idiot som sitter och smsar samtidigt som han kör och byter väghalva. Då är säkerhetsbältet bra att ha. Likaså antivirus och firewall den dagen man har otur och får in ett elakartat virus/trojan, så är det bara jobbigt att kanske få bort det, i värsta fall en totalrensning med formattering.

Så mitt råd är att ha antivirus och firewall om man inte har 100 koll på vad man sysslar med.

Lasse

Edit: Jag kan hålla med Dave att det sannolikt är mindre risk att utsättas för något de få minutrarna man stänger av antivirus/firewall under uppdateringen än att träffas av en metorit i skallen. Det är dessutom ifrån en känd aktör (DJI Naza).

ds
                              Precis. Det har hänt väldigt mycket de senaste åren vad gäller säkerhet samtidigt som fokusen för dom som gör dessa attacker har flyttat till saker dom kan tjäna pengar på och det är att hacka stora sajter, komma åt stora databaser med kreditkorts nr osv och inte att komma in i Svenssons dator.

Det är nästan provokativt att säga såhär för vissa jag vet men tiderna har förändrats.

Har prövat windows 8 (Developer preview) endel och dom verkar ha byggt in ett virus/malware-skydd i operativet så att alla tillslut kan hysta norton, panda och alla andra (anti)virusprogram...

Kommentar

Arbetssätt...