DJI Voltage protection 4S?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

DJI Voltage protection 4S?

Idag provflög jag min vulcan wkm, fick ca 30 sek flygtid innan den börja blinka gult. Jag landar och kollar volten 16,1 v obelastad.

Vad har ni anget för volt på Voltage protection? Jag har just nu default på 4s och vet inte riktigt vad som kan vara bra att ändra till...

Här är default inställningarna:
    First protection: No load: 15,4v Loaded: 14,7v
    Second protection: No load: 14,8v Loaded 14,10v

Mvh Defuncta
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

Ursprungligen postat av Defuncta
    Idag provflög jag min vulcan wkm, fick ca 30 sek flygtid innan den börja blinka gult. Jag landar och kollar volten 16,1 v obelastad.

Vad har ni anget för volt på Voltage protection? Jag har just nu default på 4s och vet inte riktigt vad som kan vara bra att ändra till...

Här är default inställningarna:
    First protection: No load: 15,4v Loaded: 14,7v
    Second protection: No load: 14,8v Loaded 14,10v

Mvh Defuncta
    Hitta en annan tråd och såg detta svaret av fredda:

Jag kör 14,5v på första varningen, belastad. 13,5 på nr2, belastad.
    Flygvikt 3,1kg o strömförbr 30amp, 2x6000mah och 30C på accarna.

Börjar med dessa inställningarna så kan ni radera min tråd.

Mvh defuncta

Kommentar

• Defuncta
      • maj 2012
      • 563

Hitta en annan tråd och såg detta svaret av fredda:

Jag kör 14,5v på första varningen, belastad. 13,5 på nr2, belastad.
      Flygvikt 3,1kg o strömförbr 30amp, 2x6000mah och 30C på accarna.

Börjar med dessa inställningarna
      Mvh defuncta
      Har nu provat ovanstående inställningar, men jag får inte ens 4 minuters flygtid på mina 2 5800 mah accar. Flyger en pytteliten stund sen blinkar den gult och autolandar.

vad är de som är fel?

Fullständig setup:
      Ram: Vulcan MultiFrame 900mm Hexa Airframe
      Kamerastativ: Gaui Crane III
      Kamera: Sony nex5n

Flygkontroller: Dji Wookong
      Motorer: Tiger 2814/10 motorer
      Fartreglage: HobbyWing 40A OPTO Multirotor ESCs
      Propellrar: Xoar 12 x 3.8

Batterier: 2 x Zippy 5800mah 4s

Har kollat lite snabbt på ecal och borde få bra mycket mer flygtid än 5 min.
      Senast redigerad av Defuncta; 2013-02-03, 12:46.

Kommentar

• Denke
        • maj 2008
        • 115

Jag tröttnade på protection då jag höll på att sätta den i ett träd, då den autolandade och det tog en stund innan jag fattade.
        Då hade den dragit 1800mha av ett 3000 acc.
        På min quad har Sprillans nya accar funkat ca 30% sedan blinkar first protection. Vid fpv ser man ju ändå inte dioden. Nu kör jag med osd och då landar jag efter 2000mha, perfekt slipper tidtagning och förstör hellre accen än att få en plötslig AL.
        Utan fpv eller osd är nog tidtagning med god marginal bäst.
        /Denke

Kommentar

• Fredda
          • mar 2012
          • 207

Det är nog helt enkelt accarna som är lite trötta. Är dom halvsega innan så förvärras det ännu mer i kylan.
          Vad har du för laddare? Kan du kolla interna motståndet i accarna med den? Ju högre internt motstånd, desto mer sjunker spänningen vid belastning.
          Men jag skulle nog koppla bort nazas volt protection, o köra med tidur istället.

Kommentar

• Defuncta
            • maj 2012
            • 563

Ursprungligen postat av Fredda
            Det är nog helt enkelt accarna som är lite trötta. Är dom halvsega innan så förvärras det ännu mer i kylan.
            Vad har du för laddare? Kan du kolla interna motståndet i accarna med den? Ju högre internt motstånd, desto mer sjunker spänningen vid belastning.
            Men jag skulle nog koppla bort nazas volt protection, o köra med tidur istället.
            har en sån laddare
            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_400w_V2.html

Tycker de e dårligt att de inte fungerar när man har lagt en slant på wookong. Funkade klockrent med naza och min mindre quad, Är de mina batteri det är fel på eller ska jag sänka volten ännu mer?

Känns fel att stänga av de när man har kamera och andra ganska dyra saker på maskinen....

Kommentar

• Stiffe
              • jan 2012
              • 991

har en sån laddare
              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_400w_V2.html

Tycker de e dårligt att de inte fungerar när man har lagt en slant på wookong. Funkade klockrent med naza och min mindre quad, Är de mina batteri det är fel på eller ska jag sänka volten ännu mer?

Känns fel att stänga av de när man har kamera och andra ganska dyra saker på maskinen....
              jag har flugit med varning sen dag 1 och har inga problem så länge man har bra lipos och en vettig volt och motorer / proppar lirar tillsammans med liposen

Har idag 14.6 obelastad 13.8 belastad på första varningen ( gult )
              14.0 obelastad 13.2´ belastad på andra varningen ( rött ) och descend inte RTH
              Bor i Malmö
              Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Fredrik R
                • maj 2008
                • 79

Tycker funktionen funkar ypperligt på WKN o NAZA men det beror mycket på accarna. Sjunker volten för mycket under belastning så kommer den att varna för tidigt.

För att vara på säkra sidan ska man köra accar med högre C tal. Dom klarar att leverera bättre under belastning. Kör uteslutande med 40-65C accar.
                Fredrik R

www.helisweden.se
                www.swerotor.se

Kommentar

• Defuncta
                  • maj 2012
                  • 563

Ursprungligen postat av Stiffe
                  jag har flugit med varning sen dag 1 och har inga problem så länge man har bra lipos och en vettig volt och motorer / proppar lirar tillsammans med liposen

Har idag 14.6 obelastad 13.8 belastad på första varningen ( gult )
                  14.0 obelastad 13.2´ belastad på andra varningen ( rött ) och descend inte RTH
                  Ska prova dessa inställningar och slippa rth. Kanske får skippa mina zippy, det är så jäkla dyrt med bra batterier dock. Speciellt när man behöver minst 10Ah och med tanke på att det är förbrukningsvara. Hoppas mina nybeställda nano tech funkar bättre än zippy.

Men om strömskyddet landning går in, finns det något sätt att häva detta då typ byta till M. Tänkte om man mot förmodan befinner sig över vatten, bebyggelse eller nått annat olämpligt.

Kommentar

• Stiffe
                    • jan 2012
                    • 991

Ska prova dessa inställningar och slippa rth. Kanske får skippa mina zippy, det är så jäkla dyrt med bra batterier dock. Speciellt när man behöver minst 10Ah och med tanke på att det är förbrukningsvara. Hoppas mina nybeställda nano tech funkar bättre än zippy.

Men om strömskyddet landning går in, finns det något sätt att häva detta då typ byta till M. Tänkte om man mot förmodan befinner sig över vatten, bebyggelse eller nått annat olämpligt.
                    Nej inte vad jag vet, men det ska mycket till om du ska komma så långt om du landar på gult , har aldrig hänt mig mer än 1 gång med nazan då jag medvetet provade en dålig Lipo
                    Bor i Malmö
                    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kommentar

• Defuncta
                      • maj 2012
                      • 563

Ursprungligen postat av Stiffe
                      Nej inte vad jag vet, men det ska mycket till om du ska komma så långt om du landar på gult , har aldrig hänt mig mer än 1 gång med nazan då jag medvetet provade en dålig Lipo
                      Jag ser ju volten på min osd och när första varningen går in så blir väl att hålla bra koll på det :P

Kommentar

• Defuncta
                        • maj 2012
                        • 563

Ursprungligen postat av Fredda
                        När jag tänker efter så kortslöt jag det ena batteriet någon millisekund när jag lödde på mina xt90 kontakter, kanske har nått med denna händelsen att göra?

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Det gäller att ha disciplin och verkligen landa när maskinen säger att det är dags. Olyckorna händer alltid när man tänker: Jag skall bara titta på det också, en liten sväng till hinner jag.

Balsa regn
                          DS-24 operatör.
                          Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                          Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                          FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Fredda
                            • mar 2012
                            • 207

När jag tänker efter så kortslöt jag det ena batteriet någon millisekund när jag lödde på mina xt90 kontakter, kanske har nått med denna händelsen att göra?
                            Den korta stunden skadar inte batteriet.
                            Tänk oxå på förvaringen av accarna, dom ska vara "storage"laddade när dom ej används, dvs runt 50% laddning. Ligger dom fulladdade så blir dom snabbt sämre o då får du bla problem att spänningen sjunker under belastning.

Jag tror helt klart det kommer gå bättre med dina nya accar.

Dom bästa "lågpris"accar jag kört med är Rhino 40c. Har misshandlat mina med 5c laddning o hög urladdning i 2 år nu, kapaciteten har bara sjunkit c:a 5% o dom levererar fortfarande höga strömmar utan stora spänningsfall.

Kommentar

Arbetssätt...